همه دنیا به موضوعات زیست محیطی نگاهی ویژه دارند به شکلی که حتی بسیاری از کمپین های بزرگ تجاری در راستای اهداف مسئولیت اجتماعی برندهای تحت پوشش خود موضوعات مرتبط با محیط زیست را با جدیت سازمان دهی و اجرا می کنند.
تامین آب موضوعی است که دراین میان اهمیت ویژه ای دارد و مختص یک مکان ویا حوزه ی جغرافیای خاص نیست و در همه دنیا به لحاظ اهمیت این مایه ی حیات برنامه ها و اهداف استراتژیک برای مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آن وجود دارد.
موضوع آب در کشور ما با توجه به اینکه درمنطقه ی جغرافیایی خشک و نیمه خشک قراردارد، باعث شده تا کمپین های متعددی چه در فضای مجازی یا از طریق ارگان ها و سازمان ها و یا حتی به شکل خودجوش توسط افکارعمومی سازمان دهی شود. اینکه اصولاً کمپین های مرتبط با موضوع نجات آب در ایران چگونه وچه ویژگی هایی باید داشته باشد و آنچه تاکنون اکران و اجرا شده چقدر موثر بوده موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.
اسکویی مدیر روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برای نتیجه بخش و هدفمند بودن کمپین های طراحی شده در موضوعات مهم مدیریت مصرف آب ابتدا طرح مسئله و ایجاد حساسیت بین افکارعمومی اهمیت دارد که با توجه به پیامدهای ملموس در حوزه ی کمبود آب بین مخاطبان این حساسیت ایجاد شده است و شکل و نحوه ی طراحی کمپین ها میتواند تداوم و اثربخشی پیام های مرتبط با مدیریت مصرف را تضمین کند.
وی افزود برای تاثیرگذاری بیشتر، اقدام به برپایی کمپین های شده که با برخورد چهره به چهره و آموزش به گروه هایی نظیر کشاورزان که پرمصرف ترین بخش در ایران است باعث اقدام به موقع و همکاری آنها شده بود و بخش دیگر کارهای تبلیغاتی درحوزه ی آموزش دانش آموزان دبیرستانی به عنوان طرح (داناب) و همچنین طرح آب مجازی که میزان مصرف آب در همه محصولات و کالاها را مطرح می کند و این تلنگر ایجاد شده که به عنوان مثال در تولید یک ورق a4 حدود ۱۰ لیتر آب مصرف شده و درصورت استفاده نا مناسب از همه محصولات غذایی و کشاورزی و حتی کالاهای مختلف میزان قابل توجهی آب هدر می رود که این طرح در بلندمدت به استفاده بهینه ی از همه ی منابع و امکانات منهتی می شود.
وی همچنین با تاکید براینکه براساس تحقیقات انجام شده رسانه تلویزیون سهم مهمی در انتقال پیام های تبلیغاتی به مخاطبان داشته گفت: البته در استانهای مختلف این موضوع متفاوت است و فضای مجازی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
مدیر روابط عمومی شرکت مدیرت منابع آب کشور درادامه افزود: مشکلات سوء برداشت از مهمترین بخش تامین آب که آبهای زیرزمینی است به حدود ۴۵ سال قبل برمی گردد و اکنون درشرایط بحران قرار داریم که عواملی نظیر افزایش جمعیت ورود تکنولوژی های جدید و برداشت بی رویه بیشترین فشار را به سفره های آب زیرزمینی وارد کرده اما خوشبختانه با انجام اقدامات آموزشی و فرهنگسازی و استفاده از همه ی ابزارهای تبلیغات تا حدود زیادی در انتقال و درک واثرگذاری پیام مورد نظربه افکارعمومی و مخاطبان هدف هر پیام موفق بودیم.
ازسوی دیگر با توجه با اینکه طراح کمپین ها شرکت های تبلیغاتی هستند که به علت فرصت های بیشتری که در راستای مطالعه مخاطب دارند امکان انتخاب بهترین شیوه تاثیرگذار برای تحت تاثیر قراردادن گروه های مخاطبان برایشان فراهم است، در واقع تبلیغ صرفه جویی درمصرف آب متمایز از تبلیغات تجاری نیازمند انتخاب دایره لغات و روش های هوشمندانه تری است که بتواند مخاطب را اقناع کرده و همراهی او را ایجاد کند.
حسین عزیزمحمدی مدیرعامل آژانس مشاور هزاره سوم که با شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران در راستای طراحی کمپین هایی درحوزه ی مدیریت مصرف آب همکاری کرده معتقد است: ایجاد این باور بین مخاطبان که چرا و چگونه باید در مصرف آب صرفه جویی داشت موضوعی بسیار مهم بود که شکل های مختلفی از تبلیغات فرهنگی و اجتماعی را پوشش داد به عنوان نمونه کار برای سازمان های دولتی که سیاست گذاران این بخش هستند به دلایل متعدد پروسه طولانی را طی می کند و زمانی که کمپینی اجرا می شود ممکن است فصل بارندگی باشد و تاثیرگذاری واژه هایی که مخاطب را به صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آب دعوت می کند با مشکلاتی مواجه می شد.
لذا انتخاب شعارها و جملات و حتی طرح ها باید هوشمندانه باشند به عنوان نمونه می توان از “عبارت آب هست اما کم است” نام برد که به نظر من ذهنیت مخاطب را بیش از سایر پیام ها تحت تاثیر قرارمی داد و عبارتی که ما در مجموعه خودمان طراحی و اجرا کردیم: “جان آب در خطر است” که در کمپین اخیر برای سازمان آب کارشد.
به طور کلی کارهایی که درحوزه ی فرهنگسازی مدیریت مصرف و تبلیغات درکنار هم انجام می شود زبان گویش متفاوتی دارد که مخاطب در نوک پیکان پیام قرار می گیرد.