یونیليور سعی دارد صنعت بازاریابی را تشویق کند تا تصویری مترقیتر از مردم به نمایش بگذارند و به این ترتیب کلیشههای واپسگرایانه را از آگهیها حذف کند.برند این اقدام را از سال ۲۰۱۶ در آگهیهایش آغاز کرد و مدیرانش بر این باورند که صنعت تبلیغات باید تلاش بیشتری را در این مسیر انجام دهد. آلین سانتوس، قائممقام بازاریابی بینالمللی و رییس بخش کثرتگرایی برند میگوید: «صنعت ما برای از بین بردن کلیشههای مضر سعی زیادی کرده است و این روَند باید ادامه پیدا کند. اما ما باید نمایش بیشتری داشته باشیم و این اقدامات تنها به جنسیت مربوط نمیشود، بلکه نژاد، طبقهی اقتصادی، زبان و گرایشهای جنسی را هم در بر میگیرد.»حال برند درپی این است که بداند این کلیشهها در قسمتهای مختف دنیا به چه شکلاند. کار از آسیا و با تحلیل تبلیغات در چین، هند و اندونزی آغاز شده است. یافتهها نشان میدهد که تنها ۱۳٪ آگهیها زنان و ۱۸٪ مردان را در نقشهای مترقی و پیشرو نشان میدهند.به عنوان مثال فقط ۲٪ آگهیها زنان را در موقعیتهای الهامبخش یا مدیریتی نشان میدادند، در حالی که تنها در ۹٪ آنها مردان سرگرم کارهای خانه و مراقبت از فرزندان بودند و ۳٪ آگهیها مردان را به عنوان پدران خوب نشان میدادند. این بررسی همچنین نشان میدهد که بین آگهیهایی که از ژانویه تا ۳۱ ژوئیهی امسال منتشر شده، فقط ۳٪ به زنان و ۲٪ به مردانی بالای ۴۰ سال میپرداخته، ۴٪ زنان و ۱٪ مردانی را بدون تاکید بر لاغری و زیباییشان به نمایش میگذاشت و همچنین در آگهیها از افرادی با معلولیت و ناتوانی خبری نیست. یونیلور امیدوار است که بتواند اعضای این پیمان کلیشهها (آژانس WPP، فیسبوک، گوگل، مارس و جانسون اند جانسون) و دیگران قانع کند تا از کلیشهها دور شوند و به سمت گروههای جدید بروند.
www.marketingweek.com