عصر ارتباطات یا دهکده ی جهانی که اساتید و نظریه پردازان علوم ارتباطات نوید بروز و ظهور آن را داده بودند بسیار فراتر از باورهایی که در مورد این دوران وجود داشت با سرعتی وصف ناپذیر درحال گذار به دوران فرا صنعتی است.
رشد سریع تکنولوژی های دیجیتالی ارتباطی در بستر جوامع مدرن و فوق مدرن تحولاتی بزرگ در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و حتی سیاسی پدید آورده است.
تکنولوژی های ارتباطی ازطریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به شکل آنلاین لحظه به لحظه اخبار و رویدادها را به طور غیررسمی تر از گذشته در میان توده های گسترده ی مخاطبان انتشار میدهند.
بااین روند روبه رشد وتوسعه شگرفی که در عرصه تکنولوژهای نوین ارتباطی پدید آمده تمامی ساختارها وسازوکارهای مختلف علمی و اجرایی نیز دستخوش تغییر و یا ناگزیر به همسویی با تحولات موجود شده است. یکی از این مولفه هاکه به طور اعجاب انگیزی با دگرگونی روش ها وکارکردها مواجه شده است تاثیر تکنولوژهای ارتباطی در سیستم ها ی آموزشی است که بر خلاف گذشته دیگر مقید به مکان و زمان خاص یا تشکیل کلاس و حضور استاد و دانشجو نیست. بنابراین امروزه سیستم آموزش آنلاین مانند سایر جنبه های زندگی فردی و اجتماعی مخاطبان امروزی راوارد حوزه ی فضای مجازی کرده است.
درچنین شرایطی فراگیری زبانهای مختلف نوعی مهارت ارتباطی محسوب می شود که ناگزیربه آن هستیم. آکادمی ها و موسسات مختلفی نیز با ابداع روش ها و متدهای پیشرفته آموزشی در این زمینه فعالیت های گسترده ای را به منصه ظهور رسانده اند.
“اوتیچر” یکی از استارتاپ های آموزشی است که با متد آموزش از راه دور امکان آموزش و فراگیری زبان های مختلف دنیا را از طریق اینترنت برای تمامی علاقمندان چه فارسی زبان وچه افراد سایر کشورهای دنیا فراهم ساخته است.
دکتر مجید مرتضوی مدیرعامل موسسه توسعه علم و فناوری شرق و مدیر موسسه دانش بنیان اوتیچر گفت: این سیستم آموزشی برای نخستین بار در ایران اجرایی شده است که امکان ارتباط زنده، مستقیم و آنلاین زبان آموز را با اساتید خارجی برای آموزش زبان های مختلف فراهم آورده است.
وی گفت: از طریق سایت اوتیچر در ابتدا متقاضی وارد سیستم شده و بعد از تعیین سطحی که به شکل آنلاین انجام می شود، می تواند اطلاعات اساتید و رزومه ی کاری آنها که متعلق به کشورهای مختلف دنیا هستند را مشاهده و خود استادش و نوع زبان آموزشی مورد تقاضایش را انتخاب کند، حتی هریک از اساتید ویدیویی ضبط شده بر روی سیستم دارند که می توان با نحوه آموزش و لهجه آنها آشنا و با شناخت کامل نسبت به انتخاب استاد اقدام کرد، همچنین هزینه ی شهریه ی کلاس ها و تقویم زمان بندی که استاد مورد نظر چه روز و ساعاتی فرصت آموزش دارد مشخص شده که زبان اموز می تواند به دلخواه زمان وتعداد جلسات درخواستی را تعیین و رزرو نماید و بعد از توافق در زمان مشخص از طریق اینترنتی در کلاس های مجازی شرکت کرده و به صورت فردی یا گروهی تحت آموزش قرار گیرند.
وی افزود: این سیستم برای بسیاری از افراد نظیر دانشجویان، تجار، پزشکان و مهندسان، ورزشکاران و هرفردی که نیازبه آموزش زبان داشته باشد مفید است که امکان مکالمه سریع و با لهجه اصلی را نیز فراهم می کند، چرا که اساتید با زبان مادری خود تخصص آموزش زبان رابه افرادی با زبان های دیگر دنیا ارائه می کنند. البته اساتید دوزبانه ایرانی برای زبان آموزانی که در سطح مبتدی قراردارند امکان آموزش سریع تر و سهل تری را می توانند مهیا سازند.
دکتر مرتضوی با اشاره به اینکه این سیستم یک استارتاپ آموزشی است که دارای قابلیت های بالایی در تکنولوژهای نوین آموزشی آنلاین است گفت: امکان آموزش از این طریق در هر زمان و مکان و با شهریه ای بسیار پایین و با بهر ه گیری از برترین اساتید زبان دنیا را می توان از ویژگیهای بارز این سیستم آموزشی قلمداد کرد، امکان گفتگوی همزمان با استاد در هر نقطه از دنیا و پرسش و پاسخ و رفع اشکال آنلاین از دیگر مزیت هایی است که زبان آموز را جذب و از این شیوه آموزشی خسته نمی کند.
وی افزود: در حال حاضر زبان آموزان زیادی از سراسر دنیا به این سیستم آموزشی متصل شده اند و با انتخاب اساتید دلخواه خود از این شیوه آموزشی بهر ه می گیرند، هرچند بیشتر زبان آموزان اوتیچر ایرانی هستند ولی درصد قابل توجهی نیز زبان آموزانی هستند که از این پل ارتباطی بین المللی زبان استفاده کرده و آموزش می بینند به عنوان مثال یک زبان آموز فرانسوی از طریق این سیستم در حال یادگیری زبان چینی یا هندی و یا بلعکس است. لذا مخاطبان این موسسه فراملی هستند ولی ما ترجیح میدهیم با معرفی و آشنایی بیشتر مردم کشورمان با این مجموعه بتوانیم خدمات بیشتری را درحوزه زبان های تخصصی به هموطنان خودمان ارائه کنیم.