این روزها تبلیغات مواد غذایی با طعم و کیفیت سالهای گذشته از اهمیت بسزایی برخوردار شده است به خصوص از زمانی که تولید برخی محصولات غذایی جنبه ی سود آوری بیشتر برای صاحبان آن داشته و توجه به دیگر جنبه ها در برخی موارد کمتر شده است.
در واقع برندها برای تبلیغات و بیان برتری های خود آن را دارای ویژگی های محصولاتی که در دهه شصت تولید می شده معرفی میکنند، به عبارتی ” واژه دهه شصت” به نوعی ارزش اجتماعی و اقتصادی و… تبدیل شده که حتی برخی رستوران ها با بازسازی فضای آن دوران به ارائه ی غذاهای ساده با طعم هایی که حس نوستالژی را در افراد برمی انگیزد، نموده اند.
این درحالیست که به اعتقاد کارشناسان درآستانه ی انقلاب صنعتی چهارم تکنولوژی و نوآوری ها ی تکنولوژی همه ابعاد زندگی مخاطبان اینگونه پیامها را در برگرفته است.برخی برندهای محصولات غذایی برای معرفی کیفیت بهتر و طعم خاطره انگیز آن به درج اینکه آن محصول به روش و سبک محصولات دهه شصت تولید شده در واقع سعی می کنند به نوعی برتری محصول خود را با ویژگی دهه شصت به مخاطب معرفی کنند.چیپس هایی که امروز در شلف های فروشگاه ها و سوپرمارکت ها وجود دارند، با طعم ها و مزه ای مختلف تولید شده اند و با وجود تبلیغات گسترده ای که در مورد سلامت مصرف آنها از سوی کارشناسان علم تغذیه مطرح شده، اما مشتریان زیادی برا ی اینگونه تنقلات وجود دارد.یکی ازشرکت های تولید کننده چیپس با درج عنوان: محصول دهه شصت، اقدام به تبلیغ برتری محصول خود کرده است.
رضایی مدیرفروش شرکت جاوید سرافراز آذربایجان، که به تولید چیپس با کیفیت و ویژگی محصولاتی که در دوران گذشته ارائه میشده پرداخته، دراین رابطه می گوید: با توجه به اینکه در سالهای اخیر چیپس در کنار برخی غذاها و یا به عنوان تنقلات، مورد توجه مردم قرارگرفته است، برخی شرکت های تولید کننده این محصول را مجبور کرده تا برای رقابت در بازار پرتنوع این محصول از نوآوری هایی که در قالب عرضه ی محصولاتی با طعم و مزه های متفاوت و آمیخته با سایرمواد غذایی، استفاده کنند.
اما چیپس هایی که در دهه شصت تولید می شدند درعین سادگی بسته بندی، ویژگی هایی داشتند که برخی از مخاطبان آن را به محصولات نو و تازه ی امروزی ترجیج میدهند.به طور قطع میتوان گفت: بسیاری از مخاطبان و مشتریان اینگونه محصولات اساساً سن و سالشان به آن دوران نمیرسد اما این ویژگی و کیفیت محصول است که در مراحل بعدی مشتریان را به سمت خرید آن میکشاند و ذکر دهه شصتی بودن یک محصول در مرحله اول تاکتیک مارکتینگی برای ارائه ی متفاوت یک محصول است. وی معتقد است برخی شرکت های مطرح در این زمینه با نام معروف برند خود فروش داشتند اما این شرکت برای حضور در بازار پر رقابت امروزی از تاکتیک برگشت به عقب استفاده کرده.
حتی برخی شرکت های تازه کار تولید چیپس در بسته بندی هایی که به شکل پاکت های کاغذی قدیمی است اقدام به عرضه محصول خود کرده اند که این موضوع نیز تحولی در صنعت بسته بندی این ماده غذایی ایجاد کرده و مشتریان زیادی را جذب کرده است.
او درمورد اینکه این روش تبلیغات تا چه حد حرفه ای و اثر گذار است می گوید: تیم بازاریابی شرکت ما که برای ارائه محصول در بازارهای رقابتی امروز، روش های مختلفی را مورد مطالعه و تجقیق قرار داده، اما در کنار همه روش های موجود و اشباع شدن بازارها از انواع متنوع چیپس های مختلف در بسته بندی های متفاوت، به نظرمان رسید ضمن تولید محصولی که از لحاظ کیفیت متفاوت است یعنی مانند محصولات دهه شصت برگه های سیب زمینی ضخامت بیشتری دارند و پروسه ی برشته شدن آن نیز با لایه های بسیار نازک چیپس های رایج امروزی متفاوت است و نمک به کار رفته در محصول نیز متناسب با آن بوده، اقدام به عرضه ی این محصول نمودیم.
درمورد بازخوردها هم باید گفت: بسته بندی این محصول کار خاصی نداشته اما لیبل دهه شصت روی آن به طور خاصی درمورد توجه مخاطبان قرار گرفتن آن تاثیر داشته است.وی در ادامه گفت: نمایندگی پخش تهران تاکنون سفارش های زیادی را به همین علت داشته و حفظ کیفیت و توجه به خواست مشتریان از مهمترین اهداف خط تولید محصول میباشد.