مصاحبه

باگت، پلتفرم تست مبتنی برمشارکت جمعی

استارتاپ‌ها در شرایط اقتصادی حال حاضر رشد قابل توجه‌ای داشته و هر روز در حوزه‌ای جدید یکی از آنها شروع به فعالیت می‌کند. باگت، پلتفرم تست مبتنی بر همکاری و مشارکت جمعی است که چندی‌ست شروع به فعالیت کرده‌است. ام بی ای نیوز؛ به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درباره این استارتاپ گفتگویی با حمیدرضا قاضی مقدم هم بنیانگذار باگت داشته که در ادامه می‌خوانید.

ایده این استارتاپ چگونه شکل گرفته و چه نیازی در جامعه شما را ترغیب به انجام چنین کاری کرده است؟

حقیقت ماجرا این است که به سبب حوزه فعالیت‌مان و اطلاع از اخبار و رویدادهای مرتبط با فعالیت‏های استارتاپی و همکاری مستقیم با برخی از استارتاپ‏ها، همیشه به دنبال تحلیل اتفاقات و فضای کسب‏وکاری بودیم و در این بین، به ایده‏های مختلفی هم برای راه‏اندازی یک کسب و کار نوپای شخصی می‏رسیدیم. با این حال به خاطر درگیر بودن با فضای عملیات بسیاری از این موارد و آینده‏ای واقع‏بینانه و حتی تاحدودی بدبینانه که برای ایده ‏های مختلف خودمان حدس می‏زدیم، از پرداختن جدی به آنها منصرف می‏شدیم. تا این که بین ایدههای مختلفی که در ذهنمان شکل گرفته بود، ایده ارائه خدمات تست اپلیکیشن مبتنی بر همکاری جمعی به ذهنمان خطور کرد. این ایده از هر جهت با بقیه ایده‏ ها متفاوت بود، چرا که هم مساله روز بسیاری از کسب‏ و‏کارهای مبتنی بر اپلیکیشن و وب‏سایت بود، هم بطور جدی به این حوزه پرداخته نشده بود، هم یک رکن اصلی ایده یعنی برخورداری از افراد علاقمند به این حوزه به شدت قوی و در دسترس بود. مضافا این که باز هم به سبب فعالیت در این حوزه (کسب‏ و کارهای مبتنی بر اپلیکیشن) ارزش ارائه چنین خدماتی را هم به عنوان یک کاربر و هم به عنوان یک توسعه ‏دهنده سرویس می‏دانستیم و به کرات از محل نبود چنین سرویسی دچار ضرر شده بودیم.

باگت کیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

باگت، یک پلتفرم تست مبتنی بر همکاری و مشارکت جمعی است، به این معنا که بواسطه طراحی مدل کسب و کارش از یکسو این امکان را برای صاحبان کسب‏ و کارهای مبتنی بر اپلیکیشن و وب‏سایت و وب سرویس فراهم می‏کند تا قبل از عرضه و فعال‌سازی خدمات خود تا حد ممکن از عدم وجود هرگونه باگ و ایرادی که روند کسب‏ و‏کارشان و تجربه استفاده کاربر از سرویس آنها را مختل می‏کند، اطمینان یابند و از سوی دیگر، با تکیه بر ظرفیت بسیار بالای کاربران علاقمند به فعالیت و کسب درآمد سالم و سازنده، این امکان را فراهم می‏آورد تا افراد متعددی در طیف گسترده‏ای از دانش و توان تخصصی تست، بتوانند ضمن شرکت در رقابتی جذاب، به هدایا و درآمدهایی جنبی نیز دست یابند. در واقع تلاشمان این بوده تا ظرفیت‏های حوزه کاربری را نیز به نحو مناسبی شکوفا کرده و در جهت منافع هر دو طرف (هم کسب و کار و هم کاربر) ارتقا دهیم.

مشتریان چرا باید به سراغ باگت آمده و از آن استفاده کنند؟

همانطور که پیش‏تر هم عنوان شد، به دلایل مختلفی از جمله بروز ایرادهای ظاهری (واسط کاربری)، نقص در عملکرد قابلیت‏های سرویس، احتمال وجود دسترسی‏های غیرمجاز کاربران خاص به اطلاعات محرمانه، امکان دور زدن عملکردهای سرویس و اقدام به رفتارهای کلاهبردارانه، ممکن است ارائه خدمات مبتنی بر اپلیکیشن و یا وب‏سایت مختل شود و تجربه کاربری نامناسبی را برای کاربر و یا توسعه‏دهنده رقم بزند. این موضوع سبب خواهد شد تا علاوه بر وازدگی کاربر نسبت به استفاده از سرویس مورد نظر، این نارضایتی به روش های مختلفی به اطلاع سایر کاربران هم برسد و آنان را از استفاده از این سرویس‏ها منصرف سازد. از سوی دیگر عدم توجه به این باگ‏ها می‏تواند آسیب‏های مالی و اعتباری زیادی را متوجه فرد یا شرکت توسعه‏دهنده سرویس نماید. ما در باگت این امکان را برای مشتریان (کسب‏ وکارها و استارتاپ‏های مبتنی بر اپلیکیشن و وب‏سایت) فراهم می‏کنیم تا قبل از عرضه و لانچ رسمی سرویس خودشان، تا حد ممکن بسیاری از ایرادات و باگ‏های محتمل را شناسایی کرده و با خیال راحت‏تری محصول خود را در اختیار کاربران واقعی قرار دهند. این موضوع درنهایت سبب خواهد شد تا تجربه کاربری رضایت‏بخشی نزد کاربران شکل گرفته و به تبع آن، میزان استفاده از سرویس و تعداد کاربران آن سرویس با سرعت بیشتری افزایش یابد و این موضوع نیز تحقق هرچه سریعتر اهداف درآمدی مجموعه‏ها را به همراه خواهد داشت.

باگت چه گروه مخاطبانی را شامل شده است؟

خدمات تست باگت برای هر محصول نرم ‏افزاری مورد استفاده کاربران، قابل ارائه خواهد بود. به عنوان نمونه ‏ای از این سرویس‏ها می‏توان به اپلیکیشن‏های کاربردی تلفن همراه (اندروید و iOS)، بازی‏های کامپیوتری، سایت‏های شرکتی و کسب ‏و‏کاری، فروشگاه‏های آنلاین و نرم‏ افزارهای رایانه‏ای اشاره کرد. گستره اندازه مشتریان بالقوه این سرویس نیز بسیار متنوع است؛ از تست نسخه‏های جدید اپلیکیشن‏های با چند میلیون مخاطب بالقوه و بالفعل نظیر سرویس‏های تاکسی و حمل‏و‏نقل اینترنتی، پیام‏رسان‏ها و اپلیکیشن‏های ویدئویی تا تست پیش از لانچ نسخه ‏های جدید اپلیکیشن‏ های کاربردی چندصدهزار و چند ده هزار کاربره که روزانه مورد استفاده کاربران متعددی قرار می‏گیرند. البته این همه ماجرا نیست و بسیاری از مخاطبان استفاده از سرویس باگت را مجموعه‏ هایی تشکیل می‏دهند که اپلیکیشن آنها هنوز به بازار عرضه نشده و شناسایی و رفع باگ های احتمالی آن، منجر به جذب سریعتر و بیشتر کاربران خواهد شد.

به نظرتان در این شرایط ناخوش اقتصادی باگت توانایی رشد را دارد؟

به موضوع مهمی اشاره کردید. به هر حال مستقل از شرایط و وضعیت اقتصادی، راه ‏اندازی هر کسب و کاری با ریسک‏ها و حواشی متعددی همراه است و بطور ویژه، راه ‏اندازی کسب ‏و کارهای استارتاپی که یکی از ویژگی‏های مشخصه‏اش ضرورت توجه زیاد و چابکی در اقدام است، در کنار ریسک‏های اقتصادی با مسائل دیگری نیز همراه است. با این حال اساساً معتقدیم که ارائه سرویسی مثل باگت، بیش از آن که بر اساس نفعی یک‌جانبه و رو به داخل شکل گرفته باشد، در تلاش برای رساندن منفعتی به کسب‏وکارهاست و اتفاقاً طراحی مدل کسب و کاری باگت هم به نحوی شکل گرفته که موفقیتش در گروی موفقیت مستقیم مشتری است. به نظر می رسد بواسطه طراحی چنین ساز و کاری در سرویس باگت، نتیجه‏ مستقیماً با توانایی ما در ارائه سرویسی درخور و مورد تقاضای بازار در ارتباط است. ما به ظرفیت بازار این حوزه اعتقاد داریم و مطمئنیم این سرویس از بستر مناسبی برای رشد برخوردار است. این که در این بین، چقدر باگت به نتیجه دلخواه ما می‏رسد، موضوعی است که تلاش و انرژی صرف شده از سوی من و سایر هم بنیان‏گذاران باگت آن را رقم می‏ زند.

برای راه اندازی چنین استارتاپی با چه چالش هایی روبرو بوده و هستید؟

راه‏ اندازی استارتاپی که از حداقل آینده جذابی برخوردار باشد به عوامل متعددی وابسته است. از یک سمت، اشتغال و دغدغه‏های جاری زندگی و تحصیلی من و سایر هم بنیان‏گذاران باگت رقیبی جدی برای هرگونه فعالیت استارتاپی محسوب می‏شد و از سوی دیگر، شکل‏گیری محوریت کسب و کار باگت بر اساس ایده‏ای ناب، ریسک و مخاطره‏ای جدی به شمار می‌رفت. تلاش برای عبور موفقیت‏آمیز از این مرحله (دوران کودکی سرویس) و تکمیل سبد خدمات و ارزش‏های پیشنهادی هم از موضوعات و دغدغه‏های جدی فراروی تیم بود که البته با برخورداری از روحیه چالش‏طلبی دوستان که اساس فعالیت استارتاپی است، بخش زیادی از این مسائل مرتفع شدند و بخش دیگری نیز به امید خدا و تلاش اعضا حل خواهند شد. به هر حال، مستقل از نتیجه، صرف پاگذاشتن در این مسیر هم برای ما و احتمالاً دیگر فعالان حوزه استارتاپی یادگیری‏ها و آبدیدگی‏هایی به همراه داشته و خواهد داشت که سرمایه ارزشمندی برای همه فعالیت‏های آتی دیگر محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا