مصاحبه

بایودنت؛ سفر به سرزمین آدامس ها

هیجان ورود به کارخانه های تولید مواد غذایی از کودکی اکثر افراد را همراهی میکند. هیجان و حس کنجکاویی که برند بایودنت برای مخاطبان ایرانی به واقعیت تبدیل کرده است. بایودنت چندی پیش با کمپین “آدامست را بساز” هیاهوی زیادی را میان مخاطبان ایرانی بپا کرد. مهندساحمدرضا نبی زاده؛ فارغ التحصیل رشته صنایع غذایی که از افراد صاحب نام و با تجربه صنایع غذایی ست، در باره این کمپین به سئوالات مختلف ام بی ای نیوز پاسخ داده است. . ایشان از اولین کسانی ست که در شکل گیری برند بایودنت نقش ایفا کرده و در حال حاضر مدیرکارخانه ماسترفوده است. در ادامه گفتگوی ایشان را می خوانید.

برای شروع کمی درباره حوزه فعالیت ماستر فوده برایمان بگویید؟

سال ۹۰، مجموعه گلرنگ تصمیم به تولید و عرضه محصول آدامس به بازار را گرفت. در راستای این تصمیم مهم، نزدیک به یکسال و پنج روز کار نصب و راه اندازی دستگاه ها در کارخانه ادامه داشت و پیامد آن با همت و تلاش همکاران، فعالیت ماسترفوده شروع شد. در سال های ۹۳ تا ۹۴ ماستر فوده، محصولاتش را با برند رنکس به بازار عرضه می‌کرد. این برند از سال ۹۴ به بعد با نام بایودنت در اختیار مخاطبان قرار گرفت. در حال حاضر ۸۵ نفر در کارخانه ماستر فوده فعالیت میکنند و این کارخانه بزرگترین و علمی ترین تولیدکننده آدامس Sugar food در ایران است.

چندی ست ماسترفوده در راستای مسئولیت اجتماعی خود طرح دندان یار را اجرایی کرده، در این باره توضیح بفرمایید؟

از ابتدای کار همیشه محور اصلی فعالیت را بر تقویت سلامت دهان و دندان میان مخاطبان قرار داده و در تلاش برای تولید محصولات سلامت محور هستیم. در این باره تحقیقات زیادی را انجام دادیم. تحقیقاتی که منجر به تایید انجمن دندان پزشکان ایران نسبت به سلامتی محصولات ماسترفوده شد. این اتفاق بازتاب بسیار خوبی در جامعه و میان مخاطبان داشت. در راستای این اتفاق، همکاری میان انجمن دندان پزشکان و برند بایودنت شکل گرفت. در این همکاری، بایودنت به مناطق محرم رفته و در جهت ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی اقدام می‌کند. همانطور که می‌دانید، هزینه درمانی دندان پزشکی بالاست و تهیه این هزینه برای افراد کم درآمد جامعه امکان پذیر نیست. بنابراین بایودنت با این عملکرد کمک بسزایی به این قشر از جامعه کرده است. کمکی که باعث تغییر نگاه مخاطبان نسبت به برند شده و بازخوردهای خوبی را نصیب گروه ما کرده است.

بایودنت در راستای فعالیت های تبلیغاتی خود به یکباره از کمپین ” آدامست را بساز” رونمایی کرد، کمپینی که هیاهوی زیادی را بپا کرد، در این باره توضیح بفرمایید؟

طبق تحقیقات گروه ما؛ ایونتی با رویکرد کمپین آدامست را بساز در هیچ نقطه ای از جهان اجرایی نشده است. برنامه ریزی اولیه برای این کمپین به دلیل اطلاعات کمی که در این زمینه داشتیم، چالش برانگیز بود. پیش بینی نتیجه درباره این کمپین سخت بود و روند اجرایی نیز مشکلات خاص خود را به همراه داشت. اما کمپین با همت شبانه روزی همکارانم به بهترین شکل اجرایی شد و بازخوردهای بسیار خوبی را از آن دریافت کردیم. در این کمپین، کارخانه ماسترفوده با سایز کوچک در مجتمع کوروش مقابل دیدگان مخاطبان قرار گرفت. مخاطبانی که بسیاری از آنها مشتاق بازدید از کارخانه ساخت آدامس هستند اما به دلیل محدودیت ها امکان این اتفاق وجود ندارد. در کمپین، بخشی از متخصصان واحد R&D کارخانه به میان مخاطبان آمدند و از مردم خواستند که محصولاتی را با طعم دلخواه خودشان بسازند و خاطره به یادماندنی را خود ثبت کنند. نزدیک به پنچ میلیون نفر به شیوه های مختلف با این کمپین ارتباط برقرار کردند.

افرادی که در این کمپین آدامسی را به نام خودشان ثبت کردند، چگونه گزینش شده و فعالیت می‌کردند؟

در این کمپین بیشترین توجه به مصرف کنندگان همیشگی بایودنت بود اما کسانی که مصرف کننده هم نبودند، در ایونت حضور پیدا کردند. برای حضور باید افراد داوطلب ثبت نام و بعد از طی پرسه ای به آنها وقت داده و در ایونت شرکت میکردند. اتفاقات جالبی در این کمپین رقم خورد و خاطرات به یادماندی برای همگی ما ثبت شد. به یاد دارم، خانمی در این کمپین به دلیل نزدیکی زمان تولد همسرش کیکی با طعم تولد درست کرد. همسر این خانم، بعد از دریافت آدامس، هیجان زده و گفت که برایش قابل باور نبوده که روزی تولدش به این شکل برگزار شود. تهیه آدامسی با طعم کیک تولد برای گروه ما به مانند جرقه ای برای تولید طعم های خاص شد.
معمولا برندها برای اجرای چنین کمپین هایی از شخصیت معروف استفاده می‌کنند اما بایودنت چنین عملکردی نداشته، در این باره توضیح بفرمایید؟

در این کمپین آدامس‌هایی به یاد و نام شخصیت های معروفی به مانند همایون شجریان و یا مرزبانان تولید شد. اما شخصیت‌های معروفی در این کمپین حضور نداشتند، بیشترین هدفمان حضور مردم بود. حضوری که برای آنها خوشایند و دل انگیز باشد. استقبال از این کمپین برایمان غیرمنتظره و بازخوردهای خوب، نشان از عملکرد درست گروه ما داشت. در نظر داشته باشید؛ گروه مخاطبان گسترده ای در این کمپین حضور داشتند و هماهنگی آنها کار ساده ای نبود اما با پشتکار و همت همکارانم به موفقیت خوبی حاصل شد.

در مسیر کمپین با چه اتفاقاتی روبرو شدید؟

همانطور که گفتم، گروه مخاطبان وسیعی در این کمپین حضور داشتند. حضور چنین افرادی هر لحظه منجر به اتفاق تازه ای در مسیر کمپین می‌شد. برای مثال آدامس کیک تولد برایمان برنامه ریزی نشده بود. جلب رضایت مخاطبان شیوه راحتی نبود، هر کدام از آنها سلیقه‌ی خاص خودشان را داشتند و همین موضوع روند کار را پیچیده و هیجان انگیز می‌کرد. از طرفی محدویت زمان و تقاضای زیاد باعث سریع تر شدن روند کمپین شده بود. اما بطور کلی بهترین نتیجه در این کمپین بدست آمد. حدود ۱۴ ویدیو از این ایونت بزرگ ساخته و در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. ویدیوهایی که توسط مخاطبان بارها بازنشر و مورد توجه قرار گرفته اند. در راستای این کمپین به طعم‌های جدیدی دست پیدا کردیم و تیم R&D مجموعه به دقت در حال بررسی آنها هستند. همچنین به تازگی با یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اسانس دنیا دیدار و برای تهیه طعم های جدید از آنها کمک گرفته ایم. کمپین دستاوردهای زیادی را برای گروه ما به ارمغان داشت و از طریق آنها با گروه مخاطبان و ذائقه های بسیاری آشنا شدیم.

کمپین مورد نظر با چه هدفی رونمایی و اجرا شده است؟

هر برندی علاوه بر ارائه محصول و تجارت، مسئولیت بزرگ دیگری نیز بر عهده دارد. در این مسئولیت بزرگ برندها در تلاش برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبانشان هستند. بایودنت نیز در حال حاضر جزء اولین تولیدکنندگان آدامس شوگرفود (Sugar food) در ایران است و با همین هدف در بازار حرکت می‌کند. بنابراین بسیاری از کمپین‌ها و ایونت‌های بایودنت با رویکرد تبلیغاتی اجرایی نشده و در راستای مسئولیت اجتماعی این برند قرار می‌گیرند. این کمپین نیز با همین رویکرد اجرایی شد، در این کمپین قشرهای مختلف جامعه با هر سطح درآمدی یک روز متفاوت را تجربه کردند. تجربه ای لذت بخش که برای برند بایودنت نیز رضایت بخش بود با اینکه دستاورد مالی خاصی برای آن نداشت.

کمپین آدامست را بساز در چه بازده زمانی اجرایی شده و کمپین چگونه به پایان رسید؟

این کمپین تقریبا یک هفته اجرایی شد. کمپین با جشنی که توسط یکی از شخصیت های معروف اجرا شد، به پایان رسید. در آخرین روز ایونت، جمعیت زیادی حضور داشت. جمعیتی که حضورشان برای ما غیرمنتظره بود. تولید آدامس در ایران همیشه بصورت سنتی بوده و برندی بصورت علمی و مهندسی شده برروی این محصول کار نکرده است. این درحالی ست که تولید آدامس بسیار حساس و براساس فرمولاسیون خاصی انجام می شود و باید به آن نگاه ویژه ای داشت. همین موضوع باعث شد که واحد R&D کارخانه با قدرت بسیار شکل بگیرد. این واحد، برایمان آنقدر اهمیت داشت که تیم آن قبل از شکل گیری کارخانه دور هم جمع و شروع به ایده پردازی کردند.

بایودنت زمانی وارد بازار ایران شد که آدامس های ترکیه ای کل بازار را اشباع کرده بودند، آن موقع ورود برای این برند سخت نبود؟

بله دقیقا هنگام ورود با حضور برندهای ترکی بسیاری در بازار مواجه شدیم. اما بایودنت با برنامه ریزی دقیقی وارد بازار شده است. بسیاری از مخاطبان هنگام ورود به خاطر نام بایودنت احساس می‌کردند که با برند خارجی دیگری مواجه هستند. به مرور مخاطبان بعد از مصرف متوجه ایرانی بودن این محصول شدند و برایشان بسیار جالب بود. چنین رویکردی باعث شد که در زمان کوتاهی سهم بازار خوبی را از آن خود کنیم. به هرحال بایودنت از ابتدا برندهای خارجی را رقیب خود دانسته و با تصاحب سهم از آنها در بازار پیشروی می‌کند. پیشرویی که در حال حاضر با موفقیت اتفاق افتاده است. بایودنت علاوه بر بازار داخلی، نگاهی نیز به بازارهای خارجی و صادرات دارد. در حال حاضر محصولات به بازارهایی به مانند اکراین، استرالیا و… صادر می شوند.

برای ارائه محصولات با ذائقه ایرانی چه عملکردی دارید؟

بایودنت محصولاتش را به ایرانیان ارائه می دهد، بنابراین باید اطلاعات دقیقی را درباره ذائقه و سلیقه آنها جمع آوری کند. البته هدف اصلی بایودنت ارائه طعم های خاص و متفاوت به بازار است. طعم های که هم برگرفته از ذائقه مخاطبان ایرانی باشد و هم سلیقه آنها وسعت ببخشد.

برای آینده چه عملکردی خواهید داشت؟

در آینده نزدیک، برندی تازه با محصولات متفاوت از گروه ماسترفوده وارد بازار خواهد شد. توضیحات بیشتر درباره این برند در آینده نزدیک داده خواهد شد. همچنین در حال حاضر برند بایودنت را با ۱۷ طعم مختلف در بازار عرضه می‌کنیم. مجموعه ماسترفوده به عنوان یک مجموعه جوان و پویا در تلاش است که هر سه ماه یک بار کمپین خلاق العاده ی را اجرایی کند. بازار آدامس وسیع است و از بازار ۱۷۰۰ میلیارد فقط ۲۰۰ میلیاردی آن سهم تولیدکنندگان داخلی است یعنی ۱۵۰۰ میلیارد این بازار از طریق قاچاق محصولات خارجی تامین می‌شود. بنابراین مصرف کنندگان فقط از طریق تهیه محصولات ایرانی می‌توانند، از قاچاق محصولات خارجی جلوگیری کنند. عدم جلوگیری از ورود محصولات خارجی علاوه بر اشتغال زایی، مانع خروج ارز از کشور خواهد شد و در نهایت باعث رونق اقتصاد کشور می‌شود. بنابراین از مصرف کنندگان می خواهیم که از محصولات باکیفیت ایرانی را حمایت کنند تا اقتصاد مقاومتی را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا