مصاحبه

داستانِ ایناب؛ کارگری که کارآفرین شد

 کارآفرینی مسیری سخت و سنگلاخی ست که برای عبور از آن باید کفش های آهنین به پا کرد. این جمله معروفی ست که اکثر کارآفرینان ابتدای صحبت های خود بیان می‌کنند. علی معقولی نیز از کارآفرینان جوان کشورمان است که از صفر شروع کرده و بعد از طی مراحل دشوار به موفقیت های قابل توجه ای دست پیدا کرده است. ام بی ای نیوز با علی معقولی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مجموعه سنگ ایناب که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌های پلیمری درکشورمان است، گفتگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

درباره روند کاریتان برایمان بگویید و بفرمایید این روند چگونه شکل گرفته است؟

عدم موفقیت برای استخدام شدن و بیکاری برادرم من را به فکر راه اندازی کسب وکاری انداخت. کسب و کاری خوشبختانه یا متاسفانه هیچ‌ سرمایه و بودجه ای برای شروع آن نداشتیم. به ناچار برای شروع به سراغ کارگری ساختمان رفتیم. پس از مدت کوتاه تصمیم گرفتیم نصب ورق‌های کامپوزیت نما را که کار در ارتفاع و نسبتا خطرناک است، یاد بگیریم و در آن بخش مشغول شویم. علاقه و هماهنگی در کار باعث شد به سرعت نصب نمای کامپوزیت را یاد بگیریم و استادکار شویم. انگیزه و پیگیری ما باعث شد بعد از مدت کوتاهی موفق شویم از یک شرکت معتبر و بزرگ به‌ صورت پیمانکاری پروژه بگیریم. سرعت و کیفیت کار به حدی ایده آل بود که توانستیم اعتماد کارفرما را جلب کنیم و همزمان اجرای چند پروژه را به عهده بگیریم.

سال ۸۸ شرکت برای خودمان ثبت کردیم و با جذب نیروهای متخصص در زمینه اجرای نماهای نوین ساختمانی شروع به فعالیت کردیم. به لطف خدا و با همت همکارانم تاکنون بیش از ۱۰۰.۰۰۰ متر مربع نمای ساختمان، در قالب بیش از ۱۰۰۰ پروژه در سطح کشور با موفقیت به پایان رسانده‌ایم. هم اکنون نیز یکی از خدمات مجموعه ما نماسازی ساختمان در سراسر کشور است. سال ۸۹ روند کاری مان را به سمت بردیم که محصولی کاملا ایرانی با مزیت‌های فراوان را برای نمای ساختمان خودمان تولید کنیم. برای این کار از یک کارگاه استیجاری ۱۰۰ متری در یک روستای نزدیک نیشابور با کمترین امکانات شروع کردیم که در سال تولید ملی موفق شدیم کارخانه تولید سنگ‌های پلیمری را با ظرفیت ۲۳۰۰۰ تن در سال راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌های پلیمری در کشور هستیم. محصولات ما شامل سنگ‌های آنتیک، سنگ‌های نمای ساختمان، دیوارپوش‌های سه بعدی، سنگ‌فرش‌های بسیار مقاوم، سنگ‌های نقش برجسته و المان‌های شهری است.همچنین به زودی یک محصول بسیار منحصر به فرد به نام سنگ اسلبکو ایناب که حاصل ده سال تجربه و ماه ها تلاش همکارانم در واحد تحقیق و توسعه است را تولید خواهیم کرد.

سنگ اسلبکو ایناب چیست و چه مزیتهایی دارد؟

با توجه به انتقادهایی که بعضی ها به معماریهای غربی داشتند و از سویی محصول جایگزینی که جوابگوی نیاز و سرعت امروزی باشد در کشور وجود نداشت ما تصمیم گرفتیم محصولی کاملا ایرانی با معماری ایرانی اسلامی و مدرن با کیفیت بالا و سرعت نصب بالا تولید کنیم . از سال ۹۲ واحد تحقیق و توسعه شرکت ما راه اندازی و آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد نیز در کارخانه مجهز شده و به لطف خدا در سال ۹۵ موفق به دریافت گواهی تحقیق و توسعه از سازمان صنعت معدن تجارت خراسان رضوی شدیم و همچنین واحد تحقیق توسعه ما عضو پارک علم و فناروی شد که تحقیقات ما به صورت هدفمند شروع و تلاش همکارانم موفق شدیم سنگ اسلبکو را تولید کنیم.
این سنگ با قابلیت های فراوان می تواند جوابگوی تمام نیازهای کارفرمایان و معمارانی باشد که می خواهند مطابق با تکنولوژی روز دنیا نظر سلایق مختلف را جلب کنند. از مزیتهای این سنگ می توان به مقاومت بسیار بالا در مقابل ضربه و شکست و مقاومت بالا در برابر شرایط سخت جوی و اشعه خورشید و تنوع در طرح و رنگ و اندازه و نصب سریع و آسان نام برد. و تولید سنگ های مشبک نیز یکی از مزیتهای منحصر به فرد سنگ اسلبکو است.

آیا حوزه فعالیت شما رقابتی ست برای این کار از چه راهکارهایی بهره برداری می کنید؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم و در دسترس بودن اطلاعات امروزه فضای اکثر کسب و کارها رقابتی شده و این خودش باعث می شود کسب و کارهایی که به روز نیستند از دور رقابت خارج شوند و کسب و کارهایی که با علم روز فعالیت میکنند روز به روز توسعه پیدا کنند. ما هم همواره در حال تحقیق و توسعه بوده و علم خود را به روز نگهداشته ایم تا نیازها و خواسته های مشتریان را به درستی شناسایی کنیم. همچنین سعی مان براین است که بهتر از سایرین ارائه خدمات و محصولات داشته باشیم و جلب رضایت مشتری را سرلوحه اهدافمان قرار بدهیم.

درباره گروه مخاطبان حوزه فعالیتان برایمان بگویید و بفرمایید چه شیوه ای را برای ارتباط با این گروه مخاطب اجرا می کنید؟

محصولات و خدمات ما در رشته عمران است که شامل شرکتهای ساختمانی، سازمانهای دولتی، شهرداریها و دهیاریها و اشخاص حقیقی است. این قشر معمولا افراد متخصص، حرفه ای و خاص هستند که ارتباط بر قرار کردن و فروش به این قشر خیلی متفاوت از فروش به افراد عام است. ما به دلیل متفاوت بودن مشتریان و بازارهای هدف از طریق گفتگوی حضوری ، نامه نگاری ، ارتباط ایمیلی و تلفنی جهت ارتباط به مخاطب استفاده می کنیم.
همچنین با پیشرفت ای تی و اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری در دنیای کسب و کارما در مجموعه ایناب از نرم افزارهای مختلف crm استفاده می کنیم.

برای تبلیغات و بازاریابی حوزه فعالیتان چه عملکردی دارید؟

با توجه به اهمیت فروش و بازاریابی؛ من قبل از این که کسب و کاری راه اندازی کنم، خودم مدتی به عنوان ویزیتور به صورت رایگان در شرکتی مشغول شدم و کتابهای زیادی را در مورد فروش و بازاریابی مطالعه کردم. یکی از دلایل موفقیت ما این بود که من خودم فروشندگی بلد بودم. ما برای معرفی محصولات ابتدا تحقیقات بازاریابی را انجام داده و بازارهای هدف خود را مشخص کردیم. در بازارهای هدف با توجه به حجم بازار روش های مختلف را جهت معرفی محصولات و خدماتمان استفاده کردیم. شرکت در نمایشگهای تخصصی ساختمان و ارسال ویزیتور به صورت مستقیم به محل پروژه ها، تبلیغات محیطی و تبلیغات اینترنتی، تبلیغات دهان به دهان و استفاده از نیروهای بومی در هر بازارهدف از روش های ما برای جذب مشتری بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا