گزارش

دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون منتشر شد/ از شکاف جنسیتی درآمد روابط عمومی‌های دولتی تا چالش محدودیت بودجه

دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون با‌ هدف بررسی وضعیت حوزه روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. میزان مشارکت متخصصان روابط عمومی در پژوهش دومین گزارش جامع روابط عمومی، با ۴۲درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۳۶۸ نفر رسید.

۶۴درصد از مشارکت‌کنندگان آقا و ۳۶درصد خانم هستند. همچنین ۵۲درصد از مشارکت‌کنندگان در تیم‌های روابط عمومی شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند. ۸۲درصد از متخصصان روابط عمومی مشارکت‌کننده بالای ۳۰ سال سن و ۸۳درصد از آن‌ها بالای ۲ سال سابقه کار دارند.

حقوق و دستمزد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۲

۳۰درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام‌کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ زیر ۱۵میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند. این در حالی است که در این سال ۲۵درصد از متخصصان بین ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان، ۲۳درصد بین ۲۰ تا ۳۰میلیون تومان و ۲۲درصد بالای ۳۰میلیون تومان درآمد ماهانه داشته‌اند.

در سال گذشته، میانگین درآمد ماهانه متخصصان روابط عمومی با ۵ تا ۱۰سال سابقه کار ۲۹میلیون تومان بوده است و این متخصصان نسبت به بقیه درآمد بیشتری داشته‌اند.

میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی در شرکت‌های خصوصی نسبت به سازمان‌های دولتی بالاتر است. هم‌چنین برخلاف سازمان‌های دولتی، در شرکت‌های خصوصی، جنسیت تأثیری بر درآمد متخصصان روابط عمومی آقا و خانم ندارد؛ در سازمان‌های دولتی، میانگین درآمد «رئیس اداره» روابط عمومی آقا و خانم به‌ترتیب ۲۲ و ۱۴میلیون تومان بوده است. این در حالی است که میانگین درآمد ماهانه مدیران روابط عمومی آقا و خانم در شرکت‌های خصوصی ۲۹میلیون تومان بوده است.

وضعیت متخصصان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی 

۷درصد از متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمان‌های دولتی «متصدی»، ۲۹درصد کارشناس، ۲۲درصد کارشناس ارشد، ۳۰درصد رئیس اداره، ۵درصد معاون مدیرکل و ۷درصد مدیر کل روابط عمومی بوده‌اند. در سازمان‌های دولتی، ۹۱درصــد از رئیس‌های اداره، ۸۰درصد از مدیران کل و ۷۵درصد از معاونان مدیرکل روابط عمومی بالای ۵ سال سابقه کار دارند.

«ارتباط با رسانه»، «مدیریت شبکه‌های اجتماعی»، «ارتباطات درون سازمانی»، «تبلیغات» و «برگزاری رویداد»، ۵ فعالیت اصلی روابط عمومی سازمان‌های دولتی در سال ۱۴۰۲ بوده است.

۵۷درصد از متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمان‌های دولتی زیر مجموعه «وزیر یا رئیس سازمان» و ۳۷درصد زیر مجموعه «مدیرکل حوزه مدیریت» هستند. هم‌چنین بیشترین تعامل متخصصان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی با «وزیر یا رئیس سازمان» انجام می‌شود.

وضعیت متخصصان روابط عمومی در شرکت‌ها

۵۰درصد از متخصصان روابط عمومی شاغل در شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی/دولتی اعلام کرده‌اند که در شرکت‌های B2B فعالیت می‌کنند.

۱۳درصد از متخصصان روابط عمومی در شرکت‌ها «کارشناس»، ۲۷درصد کارشناس ارشد، ۷درصد استراتژیست، ۳۵درصد مدیر، ۱۵درصد مدیر ارشد، ۲درصد عضو هیئت مدیره و ۱درصد معاون بوده‌اند. ۷۲درصد از مدیران ارشد روابط عمومی در شرکت‌ها بالای ۵ سال سابقه کار دارند.

«ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا»، «برگزاری رویداد»، «مدیریت شبکه‌های اجتماعی» و «برندینگ»، به‌ترتیب ۵ فعالیت اصلی تیم‌های روابط عمومی شرکت‌هاست.

در شرکت‌ها ۵۶درصد از متخصصان روابط عمومی زیرمجموعه «مدیر عامل» و ۳۲درصد زیرمجموعه «تیم مارکتینگ» هستند. هم‌چنین بیشترین تعامل تیم‌های روابط عمومی در شرکت‌ها به‌ترتیب با «هیئت‌مدیره یا مدیرعامل» و «تیم مارکتینگ» انجام می‌شود.

بودجه تیم‌های روابط عمومی در سال ۱۴۰۲

در سال گذشته، بودجه روابط عمومی ۲درصد از سازمان‌های دولتی، ۱۴درصد از شرکت‌های خصوصی و ۱۶درصد از شرکت‌های خصوصی/دولتی بین ۵ تا ۲۰میلیارد تومان بوده است. ۴درصد از سازمان‌های دولتی، ۲درصد از شرکت‌های خصوصی و ۲درصد از شرکت‌های خصوصی/دولتی در سال ۱۴۰۲ بودجه روابط عمومی بالای ۲۰میلیارد تومان داشته‌اند.

سه اولویت برتر اختصاص بودجه تیم‌های روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ یکسان است. متخصصان روابط عمومی اولویت‌های اختصاص بودجه در سال ۱۴۰۲ را به‌ترتیب «ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا»، «رویدادها»، «شبکه‌های اجتماعی»، «ارتباط با ذی‌نفعان»، «مسئولیت اجتماعی»، «آموزش» و «پژوهش‌های اجتماعی و افکارسنجی» اعلام کردند.

حال و روز تیم‌های روابط عمومی در سال ۱۴۰۲

در سال گذشته، ۲۹درصد از تیم‌های روابط عمومی تک‌نفره بوده‌اند. میزان تیم‌های روابط عمومی تک‌نفره در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی/دولتی به‌ترتیب ۲۵، ۳۰ و ۲۳درصد بوده است.

در سال ۱۴۰۲ مانند سال ۱۴۰۱، بزرگ‌ترین چالش متخصصان روابط عمومی فارغ از محل کار، «محدودیت‌های بودجه» بوده است. دومین چالش بزرگ متخصصان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی/دولتی، «جذب و حفظ نیروی متخصص» و در شرکت‌های خصوصی «اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی» بوده است.

۶۵درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که برای فعالیت‌هایشان استراتژی روابط عمومی تدوین‌شده است. ۵۹درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام‌ کرده‌اند، در سازمان‌های محل فعالیت‌شان برای متخصصان روابط عمومی مسیر شغلی تدوین نشده است.

ارزش و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها

۵۱درصد از بالاترین مقام‌های روابط عمومی، عضو تیم رهبری یا مدیران ارشد سازمان نیستند. هم‌چنین، ۶۲درصد از آن‌ها اعلام کرده‌اند که بالاترین مقام تیم روابط عمومی/ارتباطات، سخنگوی سازمان‌شان نیست. به‌علاوه، ۴۴درصد از تیم‌های روابط عمومی در جلسات تعیین استراتژی سازمان حضور ندارند.

با این وجود ۶۹درصد از متخصصان روابط عمومی، عملکرد تیم روابط عمومی/ارتباطات را برای تیم رهبری سازمان‌شان «ارزشمند» و «خیلی ارزشمند» ارزیابی کرده‌اند. ۵۱درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند با «خلق ارزش برای تیم‌های مختلف و کمک به‌ آن‌ها» می‌توان ارزش روابط عمومی در سازمان را بالا برد.

بزرگترین معیار متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت خود در سال ۱۴۰۲ «ارتباط خوش‌نامی برند و افزایش اعتماد در ذی‌نفعان» بوده است.

دو معیار برتر متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت در شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی دولتی، به‌ترتیب «ارتباط خوش‌نامی برند و افزایش اعتماد در ذی‌نفعان» و «افزایش آگاهی از برند» بوده است. این در حالی است که دو معیار برتر متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمان‌های دولتی برای سنجش میزان موفقیت، به‌ترتیب «تعامل در رسانه‌های اجتماعی (Social Media Engagement)» و «اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Shares)» بوده است.

روابط عمومی و ارتباط با رسانه

۷۷درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که اخبار خود را از طریق پیام‌رسان‌ها برای رسانه‌ها ارسال می‌کنند.

در سال ۱۴۰۲ بزرگ‌ترین چالش‌های متخصصان روابط عمومی با رسانه‌ها جنس مالی داشته‌ است. ۴۵درصد از متخصصان روابط عمومی بزرگ‌ترین چالش‌شان با رسانه‌ها را «فشار برخی رسانه‌ها برای شروع همکاری غیر رایگان» اعلام کرده‌اند.

۶۱درصد از متخصصان روابط عمومی «ارزش خبری بالا» را مهم‌ترین عامل افزایش احتمال انتشار اخبار در رسانه‌ها دانسته‌اند.

ورود و خروج از حوزه روابط عمومی

۳۳درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که از حوزه «رسانه و روزنامه‌نگاری» پا به عرصه «روابط عمومی» گذاشته‌اند. تنها ۱۶درصد از متخصصان روابط عمومی از طریق «تحصیل در رشته مرتبط در دانشگاه» به حوزه روابط عمومی وارد شده‌اند.

براساس داده‌های دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون، «ساختار نامشخص و مبهم روابط عمومی در سازمان‌ها»، «ناعادلانه بودن حقوق دریافتی نسبت به سختی کار» و «بسته‌بودن مسیر پیشرفت متخصصان روابط عمومی در سازمان‌ها»، به‌ترتیب سه دلیل عمده خروج متخصصان روابط عمومی از سازمان‌هاست.

‌همچنین ۱۸درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ اقدامی برای مهاجرت انجام داده‌اند.

آینده متخصصان روابط عمومی

۴۴درصد از متخصصان روابط عمومی، «هوش مصنوعی» را به‌عنوان بزرگترین مهارت برای موفقیت حوزه کاری‌شان در ۲ سال آینده در نظر گرفته‌اند. هم‌چنین، ۶۲درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند در سال ۱۴۰۲ از هوش مصنوعی برای «تولید محتوا» استفاده کرده‌اند.

تیم‌‌های روابط عمومی در ۵ سال آینده برای موفقیت بیشتر روی «مهارت‌های نرم»، «کار با داده و تحلیل داده» و «درهم‌تنیدن تکنولوژی و ارتباطات» تمرکز خواهند داشت.

 

برای مطالعه نسخه کامل دومین  گزارش جامع روابط عمومی تریبون به لینک  مراجعه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا