
سال ۱۴۰۴ در حالی آغاز میشود که صنایع مختلف، از جمله صنعت تبلیغات، با چالشهای متعددی همچون مشکلات نقدینگی، افزایش نرخ ارز، کاهش قدرت خرید مردم و تغییرات در الگوهای مصرف مواجه هستند. اما در کنار این چالشها، فرصتهایی نیز برای برندها و فعالان بازار وجود دارد که میتوانند با استراتژیهای هوشمندانه از آن بهره ببرند. دکتر محمد موسوی، مدیرعامل آژانس ارتباط تصویر اشاره، در گفتگویی با ام بی ای نیوز به مهمترین چالشها و فرصتهای پیش روی مارکتینگ در سال ۱۴۰۴ پرداخته است.
اقدامات و استراتژیهای سال ۱۴۰۳
موسوی: در سال ۱۴۰۳، مهمترین اقدامات و استراتژیهای کسب و کار در حوزه مارکتینگ شامل تلاش برای تابآوری در برابر چالشهای اقتصادی و زیرساختی بوده است. مشکلاتی مانند قطعی برق و گاز، تعطیلیهای مکرر و بحران نقدینگی، بر تولید و فعالیتهای شرکتها تأثیر گذاشت. با این حال، برندها با افزایش تابآوری و تغییر استراتژیها، سعی در ادامه فعالیتها داشتند.
چالشها و فرصتهای سال ۱۴۰۴
موسوی: سال ۱۴۰۴ در حالی آغاز میشود که صنایع مختلف، از جمله صنعت تبلیغات، با چالشهای متعددی همچون مشکلات نقدینگی، افزایش نرخ ارز، کاهش قدرت خرید مردم و تغییرات در الگوهای مصرف مواجه هستند. با وجود این چالشها، فرصتهایی نیز برای برندها و فعالان بازار وجود دارد که میتوانند با استراتژیهای هوشمندانه از آن بهره ببرند.
چالشهای پیش روی مارکتینگ در سال ۱۴۰۴
موسوی: در سال ۱۴۰۴، چالشهای جدیدی در انتظار مارکتینگ خواهد بود. کاهش قدرت خرید مردم و کوچک شدن سبد خانوار، تأثیرات منفی بر گردش کالا و مالی شرکتها خواهد داشت. در این شرایط، دولت درصدد کنترل قیمتهاست، اما پیشبینی میشود که با افزایش قیمت دلار و تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی، چالشهای بیشتری پیش روی برندها خواهد بود.در این میان تمرکز بر تامین مواد اولیه و تولید در شرکتها افزایش یافته و اولویت به رساندن کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده خواهد بود تا کالای مورد نظر از سبد کالای خانوار حذف نشود.قیمت گذاری نیز چالشی جدی در کسب و کارها خواهد بود بشکلی که سودآوری سازمان حفظ شود.
کاهش بودجههای تبلیغاتی و تأثیر آن
موسوی: به دلیل مشکلات نقدینگی و کمبود عرضه، شرکتها بودجههای تبلیغاتی خود را کاهش خواهند داد. این موضوع بر صنعت تبلیغات و فضای رسانهها تأثیرگذار خواهد بود. با این حال، به دلیل کمبود بودجه، فعالیتها به سمت فضای دیجیتال منتقل میشود. همچنین، با نزدیک شدن به اتمام قراردادهای ۵ ساله در تلویزیون، حجم تبلیغات تلویزیونی افزایش خواهد یافت.
پیشبینی تغییرات در رفتار مصرفکننده
موسوی: پیشبینی میشود که در سال ۱۴۰۴، جنگ بر روی شلفهای فروشگاهی تشدید خواهد شد. فعالیتهای BTL و تبلیغات در محل فروش رونق بیشتری خواهد گرفت. برخی استارتاپها فعالیتهای خود را کاهش خواهند داد، در حالی که استارتاپهای بزرگتر به سمت تغییر فرهنگ و افزایش سهم بازار خود حرکت خواهند کرد. همچنین، ایکامرس به عنوان پیشتاز رشد در فروش آنلاین، سهم بیشتری از بازار خواهد گرفت.
نقش هوش مصنوعی در مارکتینگ
موسوی: سال ۱۴۰۴، سالی پرچالش و در عین حال پر از فرصت خواهد بود. هوش مصنوعی بهعنوان یک ابزار مؤثر در فعالیتهای تبلیغاتی، به شرکتها کمک خواهد کرد تا استفاده بهینهتری از آن داشته باشند. با اینکه زمان نیاز است تا شرکتها یاد بگیرند از هوش مصنوعی به طور بهینه استفاده کنند، این فناوری میتواند در سرعتبخشی تولید محتواهای تبلیغاتی کمک کند.پیش بینی میشود که استفاده از هوش مصنوعی در سایر بخشهای مارکتینگ نظیر توزیع و محصول افزایش یابد.