برگزاری کمپین های گسترده درمناسبت های ملی و مذهبی درابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و تبلیغاتی و تجاری تاثیرگذار بوده است به شکلی طی سالهای اخیر موج ایجاد شده به واسطه ی برگزاری این کمپین های بخش های مختلف جامعه را تحت تاثیرخود قرارداده است. متخصصان علوم ارتباطات معتقدند رسانه های جمعی به دلیل فراگیری و تاثیر گذاری که بر توده های اجتماع و مخاطبان پیام ها دارند در ایجاد و گسترش پیام هایی که موج های تبلیغاتی ایجاد می کنند تاثر فزاینده ای دارند.
یلدا، بلند ترین شب سال است که ریشه درباورها و رسوم کهن سرزمین ایران دارد. این طولانی ترین شب سال بهانه ای برای دید وبازدیدها و دورهمی های افراد جامعه ازسویی بازار گرم برخی برندهاست برای هرچه پر رونق تر شدن آن.
طی هفته های پایانی آذر ماه هرسال گروه های مختلف مواد غذایی، اپراتورهای تلفن همراه و حتی شرکت های تولیدی کالاها و اجناس و… به این مناسبت تخفیف ها و جشنواره های متعددی را پوشش داده اند.
فراتر ازاینکه چه شرکت ها وبرندهایی در این موج زمستانی مشارکت و فعالیت میکنند، موج ایجاد شده درحوزه های تبلیغاتی و حتی اجتماعی تاثیرات قابل توجهی برجای میگذارد که نشانه ی بازخوردهای رسانه های جمعی در افکارعمومی است.
اینکه میوه های انار و هندوانه به عنوان نماد شب یلدا در تصاویر و طراحی های کمپین ها نقش اصلی را دارد و شرکت های برای حفظ و تداوم حضور خود درذهن مخاطبان تلاش موثری برای همصدایی در این کمپین بزرگ ملی از خود نشان میدهند.
دکتر کورش معدلی روانشناس و مدیر موسسه ی مرز اندیشه ی نوین معتقد است با توجه به اینکه انسان به طور ذاتی نیازمند شادی و نشاط است و این نیاز انگیزه ی بسیاری از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و …او است، لذا باورها و اداب و رسوم در فرهنگ های مختلف در ایجاد شور و شوق زندگی تاثیر فراوانی برجای می گذارند.
وی با اشاره به اینکه جشن های سنتی ایرانیان اغلب با طبیعت ارتباط دارند و فلسفه ی یلدا که در دل زمستان و شب طولانی آن قرارگرفته، پیام اصلی اش نوعی نشاط و باهم بودن و دوری از خمودگی است وحتی اقلام خوراکی که درسنت ها بوده ودر این شب به عنوان برند این روزها مطرح شده فلسفه و علت های خاص خود را داشته است.
او این جشنها و مراسم را عامل خلاقیت و نوآوری میداند که در پی نشاط اجتماعی رخ میدهند و معتقد است انسانهای غمگین انگیزه ای برای خلاقیت و نواوری نخواهند داشت.
افخمی مدرس دانشگاه علامه طباطبایی درمورد تاثیر پذیری افکارعمومی و نقش کمپین های تبلیغاتی درمناسب های مختلف اجتماعی و فرهنگی می گوید: در عصرارتباطات که در دنیای شیشه ای زندگی میکنیم، تغییرات جامعه و تحولات و نیازهایش موضوع پیچیده ای نیست.
او با اشاره به نقش برپایی کمپین های مختلف توسط برندها و شرکت ها درتوسعه تجارت و تولید گفت: صنعت تبلیغات در کشورهای توسعه نقطه ی اتکاء بسیاری فعالیت های تجاری و تولیدی سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک مطرح می شود که میتواند با پشتوانه نفوذ بر افکارعمومی و درک خواسته ها و تمایلات مخاطبان اقدامات مقتضی و مناسبی را پوشش دهد.
اینکه مناسبت هایی مانند یلدا و نوروز وحتی اعیاد و مناسبت های مذهبی نقطه ی عطف تبلیغات بخش های اقتصادی و تولیدی کشور می شود نشانه ی تغییر ساختاری تعریف عرضه و تقاضا از دیدگاه سنتی به دیدگاه جامع نگر نوین است به این مفهوم که امروز ما با مشتریان ناآگاه و گاهی ناچار به خرید مواجه نیستیم بلکه مخاطبان ما نیازهای تازه ای منطبق با علایق و رویکردهای شرایط زندگی خود دارند که باید به بهترین و حتی شکیل ترین نوع به آن پرداخته شود و پیام های تبلیغاتی درقالب هایی ظریف و منطبق بامناسبت و حتی سلایق اقشار مختلف طراحی و اجرا شوند.
این استاد دانشگاه زنده شدن و پر رنگ تر شدن برخی سنت ها و به طبع آن راه افتادن یک سری خرید و فروش و تولید و کسب و کارهای مرتبط با آن در جوامع امروزی را معلول تاثیر رسانه های اجتماعی و فضای مجازی درشکل دهی پیام های تبلیغاتی عنوان کرده و می گوید: شاید تا قبل ازاین سرعت و امکان تبادل پیام هایی که درجامعه جریان سازی میکند کمتر فراهم بود یا دربرخی موارد اصولا این اتفاق نمی افتاد اما اکنون مخاطبان، کمپین های خودجوشی هستند که با به اشتراک گذاشتن تصاویر و پیام های مورد علاقه خود دراین جریان بزرگ اطلاعات و ارتباطات سهی بسزایی دارند.