شرکت محصولات غذایی برتر با حضور ۶۰۰SKU یکی از کاملترین سبدهای محصولی را در بازار حوزه FMCG ایران دارد. این شرکت در سال ۹۹ محصولات جدیدی را به سبد خود اضافه و برنامههایی نیز برای سال ۱۴۰۰ تدارک دیده است. در گفتگویی با “هیربد سبحانی زاده مدیرمارکتینگ شرکت برتر” به بررسی اقدامات سال ۹۹ و چشم انداز ۱۴۰۰ برتر پرداختهایم که در ادامه میخوانید.
مجموعه برتر در سال ۹۹ چه محصولاتی را به سبد کالایی خود اضافه کرد؟
اصولا یکی از هویت های ذاتی برتر نوجو بودن و گرایش به ارائه محصولات جدید به بازار است و همه ساله محصولات جدیدی به سبد کالایی خود اضافه می کند، ضمن اینکه امروز برند برتر با افزون بر ۶۰۰ SKU، پر تعداد ترین محصولات را در کل ایران تحت یک نام تجاری دارا می باشد.
اجرای چنین عملکردی بدون چالش نیست و تیم فروش و مارکتینگ برتر برای دستیابی به تمرکز و معرفی و استراتژی گذاری و مدیریت صحیح محصولات جدید همواره در تلاش هستند. سال ۹۹ نیز برتر با وجود تمام مشکلات و شیوع ویروس کرونا که لایف استایل همگان را تغییر داده بود، محصولات جدیدی را به بازار عرضه کرد.
در سال ۹۹ گرایش مخاطبان به آشپزی داخل منزل بیشتر شد. تهیه غذاهای بهداشتی و حضور در قرنطینه و نیاز به سرگرمی از جمله دلایلی بودند که چنین گرایشی را ایجاد کردند. تغییر رفتار مصرف مخاطبان، بازار جدیدی را ایجاد کردکه متعاقب آن مخاطبان نسبت به تهیه بسیاری از غذاها همچون پیتزا در منزل تمایل بیشتری داشتند. تمایلی که باعث شد برتر بر حسب آن پودر خمیرمایه و پودرخمیر چندکاره را به بازار عرضه کند. در نظر داشته باشید، پودرخمیر مایه محصولیست که هیچ تولیدکننده ایرانی تابحال آن را برای مصرف کننده نهایی تولید و عرضه نکرده است. محصول مشابه خارجی پودر خمیرمایه در بازار موجود بود اما با توجه به شرایط تحولات قیمت ارزی و واردات و افزایش تقاضای داخلی جای خالی یک برند ایرانی در این حوزه احساس می شد. علاوه براین، گرایش به مصرف پودر کیک در طول این پندمی بین خانوارهای ایرانی به شدت رو به افزایش گذاشت و به همین علت برتر علیرغم برخورداری از یک سبد کالایی پودر کیک، برای ارائه تنوع بیشتر به بازار چندSKU جدید و مورد پسند روز را از جمله پودر کیک ردولوت، پودر چیزکیک، پودر کیک یزدی، پودر ماگ کیک به بازار روانه کرده است.
در این میان پودر ماگ کیک محصول ویژه ای هست، چرا که قابلیت این را دارد که در هر زمان و مکانی تنها با در اختیار داشتن یک عدد ماگ و مایکروویو به سرعت ظرف ۳ دقیقه یک کیک تازه و گرم و خوشمزه تهیه بکنیم، و در شرایط های مختلف همچون در محیط کار یا در منزل برای مادران شلوغ به عنوان میان وعده ی سریع برای فرزندان بسیار کاربردی می باشد.
از دیگر محصولات جدید برایمان بگویید؟
بسته بندی پودر سوپ برتر تغییر و این محصول با ظاهری جدید روانه بازار شد. پودر سوپ جو و قارچ، مرغ و ورمیشل نیز به این سبد اضافه شد. همچنین سایز جدیدی به گروه محصولات مربا اضافه شد. مربا با بسته بندی ۶۰۰ گرمی سایز جدیدی از محصول است که روانه بازار شده است. فعلا چهار محصول؛ آلبالو، هویج، توت فرنگی و انجیر با سایز جدید در بازار موجود هستند. ترشی مکزیکی، یونانی و مخلوط انبه نیز به تازگی در بسته بندی و ظاهری متفاوت از مابقی ترشیجات برتر به بازار ارائه شدند. ترشی بیور نیز در فرمت بسته بندی ترشی های سنتی به این سبد محصولی اضافه شده است که ویژگی آن تندی ملایم می باشد.
در حوزه کنسروها چه اقداماتی اجرایی کردید؟
در گروه غذایی کنسروها، گروه خورشتهای بدون گوشت به سبد کالایی برتر اضافه شد. گروه مخاطبانی که گرایش به غذای بدون گوشت دارند، از جمله وجتریین هاو کسانی که می خواهند خرید اقتصادی تری داشته باشند، مخاطبان اصلی این محصولات هستند. این محصولات از لحاظ قیمتی تفاوت چشمگیری با کنسروهای باگوشت دارند.
گروه محصولات آجیلها نیز در سال ۹۹ دچار تغییراتی شد. این گروه محصولی برای مجموعه برتر اهمیت ویژه ای دارد چرا که برتر اولین برندی بود که در ایران آجیل های بسته بندی را به بازار ارائه کرد و با این گروه محصولی به بازار معرفی شد و در تلاش هستیم که در این زمینه نیز جایگاه مناسبی را در بازار کسب بکنیم و به این منظور تحقیقات گستردهای توسط تیم مارکتینگ در بازار صورت گرفت و دو سایز ساشهای و مینی با فرمت جدید به این گروه محصولی اضافه شد. در این گروه محصولی تغییراتی نیز در بسته بندیها انجام شد که امسال روانه بازار خواهد گردید.
در گروه محصولات کنسروها کنسرو حبوبات آش رشته و کنسرو حبوبات سالاد نیز برای اولین بار در ایران تولید و به بازار عرضه شد. کنسرو لوبیا سبز، کنسرو قارچ ورقهای و دکمهای نیز از محصولات جدید این گروه هستند. کنسرو حمص نیز یکی دیگر از محصولات جدیدی بود که به این گروه محصولی اضافه شد. برتر با وسواس و حساسیتهای بسیار اقدام به تولید این محصول کرده است. برای تولید این محصول تحقیقات بسیاری انجام شده است. کیفیت، طعم و بافت این محصول به حمص خانگی و تازه بسیار نزدیک است. استفاده از این محصول نیاز به فرهنگسازی دارد و سعی ما بر این بود که لانچ اولیه این محصول را از مناطقی شروع کنیم که مخاطبان با این محصول آشنا هستند. چنین عملکردی باعث شد که لانچ موفقی داشته باشیم و گروه مخاطبان بسیاری جذب این محصول شدند و از سال جدید وارد فاز لانچ سراسری خواهیم شد.
چه شعبی به مجموعه برتر در سال ۹۹ اضافه شد؟
تمامی محصولات برتر از طریق شبکه توزیع مویرگی در سراسر کشور عرضه میشوند. این شبکه توزیع متعلق به خود شرکت بوده و مجموعه این بخش را برون سپاری نکرده است. در همین راستا با توجه به فراخور نیاز و افزایش مشتری ها در سال ۹۹ ، شعبه قزوین به صورت مستقل تاسیس گردید که سابقا تحت پوشش شعبه البرز بود. همچنین با توجه به تقاضای بالا و افزایش حضور در کشور عراق شعبهای نیز در شهر اربیل عراق افتتاح شد. برتر حضور پررنگی در صادرات (دانمارک، انگلستان، کانادا، نروژ، اسکاتلند و… از جمله کشورهایی هستند که برتر در آنها حضور دارد) دارد و افتتاح این شعبه به بخش صادرات کمک بسزایی خواهد کرد.
در حوزه مسئولیت اجتماعی چه اقداماتی انجام شده است؟
از آنجایی که برتر در حوزه موادغذایی فعال است، در تلاش هستیم اقداماتی را در زمینه محیط زیست اجرایی کنیم. در این حوزه نیز اقداماتی انجام شده است. استفاده و تولید کیسههای پارچهای یکی از اقداماتیست که در حال اجرای آن هستیم. استفاده از کیسههای نایلونی در کشورمان بسیار شایع است و باید در این زمینه کارهای اساسی و فرهنگ سازی صورت بگیرد که همینجا از تمام مدیران مارکتینگ صنایع غذایی دعوت به عمل می آورم که به این پویش بپیوندند، چرا که موضوع پلاستیک های برگشت ناپذیر یک معضل جهانی است و به ویژه در کشور ما متاسفانه با فرهنگ خرید غلط، در هر خرید از سوپر مارکت یک پلاستیک برگشت ناپذیر به طبیعت اضافه می گردد، حال آنکه در کشورهای توسعه یافته از پارچه های طرح دار زیبا و برگشت پذیر که قابلیت استفاده دائم دارند استفاده می گردد. کنار گذاشتن کیسههای نایلونی نیاز به فرهنگسازی دارد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه نقشی ایفا بکنیم.
در کنار این رسالت، در سال ۹۹ با توجه به پندمی کرونا و شرایط قرنطینه و به وجود آمدن موج ترس و تنهایی، برتر در حوزه سوشال مدیا اقدام به تولید محتواهایی با موضوع “حال خوب” کرد که موضوعیت آن کمک به ایجاد حس خوب و درک شرایط و حمایت از یکدیگر بود.
سهم بازار برتر چه روندی را طی کرده است؟
برتر در سال ۹۹ سهم بازار رو به رشدی را تجربه کرد و علاوه برافزایش فروش، مخاطبان جدیدی را نیز جذب کرد و بازار خود را گسترش داد. ورود برتر به شهرهای جدید و سوپرمارکتهای جدید دستاوردهای خوبی را برای ما به ارمغان آورد. برتر توسعه محور در همه زمینه ها در حال حرکت است.
در حوزه تبلیغات دیجیتال چه اقداماتی صورت گرفت؟
از آنجایی که برتر در رسانههای دیگر تبلیغاتی مانند تلویزیون و بیلبورد و… حضور کمرنگی دارد از این رو تمرکز ویژه ای در حوزه سوشال مدیا دارد. اکثر محتواهای تولیدی این بخش توسط تیم سوشال مدیا برتر تهیه و منتشر میشوند. تمام محتواها و طراحی و انیمیشن ها ساخت واحد درون سازمانی سوشال مدیامی باشد و تنها ویدیوهای آشپزی با همکاری عکاس وفیلم بردار برون سازمانی در داخل آتلیه شرکت برتر با آشپز داخلی و همکاری اعضای واحد سوشال مدیا تهیه می گردد و ما در تلاش هستیم مخاطبان بیشتری را در این بخش جذب کنیم. سالهای گذشته محتواهای متنوعی در حوزه سلامت، ورزش، کتابخوانی و… تولید میشد اما در سال گذشته با توجه به استقبال ویژه از محتواهای با مضمون آشپزی تمرکز بیشتری برای تولید این محتواها به سلیقه مخاطب گذاشته شد و در سال ۱۴۰۰ نیز برنامه های ویژه ای برای این بخش داریم و مسابقات متنوعی نیز طراحی و به زودی اکران خواهیم کرد. فروشگاه اینترنتی نیز یکی از اقداماتی بود که از سال ۹۷ راه اندازی شد و در سال ۹۸ قرعه کشی ۱۰۰ میلیونی نیز برای این فروشگاه اجرا کردیم و برای سال جدید برنامه های بیشتری برای معرفی آن داریم. یونیفرم کردن تمام ماشینهای پخش برتر یکی دیگر از اقداماتی بود که در سال ۹۹ آن را اجرایی کردیم. ارائه اقلام تبلیغاتی به سوپرمارکتها و برندد کردن فروشگاهها و ارائه استند به سوپرمارکتها که در قالب کمپین هایی اجرا شد نیز در سال گذشته از اقداماتی بود که در حوزه BTL آنها را اجرایی کردیم. لازم به ذکر است که استندهای مورد نظر نیز توسط تیم داخلی شرکت برتر تولید و در این زمینه نیز خودکفا شده ایم.