مصاحبه

گفتگو با رضا رحمانی‌نیا، معاونت بازاریابی و فروش گروه صنایع غذایی پاکبان/چالش‌های مارکتینگ در سال ۱۴۰۴ و راهکارهای «پاکبان» برای عبور از آن‌ها

در گفتگویی با رضا رحمانی‌نیا، معاونت بازاریابی و فروش گروه صنایع غذایی پاکبان، به بررسی مهم‌ترین دستاوردهای صنایع غذایی پاکبان  در سال ۱۴۰۳ در حوزه مارکتینگ پرداخته‌ایم. در ادامه، از رحمانی‌نیا درباره روند اتفاقات در سال گذشته و بزرگ‌ترین چالش‌های سال آینده پرسیده‌ایم که در این مصاحبه می‌خوانید.

در سال ۱۴۰۳، مهم‌ترین اقدامات و استراتژی‌های کسب و کار شما در حوزه مارکتینگ چه بوده‌اند و چه نتایجی داشته‌اند؟

رحمانی‌نیا: مهم‌ترین اقدامات ما در سال ۱۴۰۳ عبارتند از:

توسعه سبد محصولی: تمرکز اصلی ما بر توسعه سبد محصولی در بخش لبنی و نوشیدنی بود. امسال حدود ۲۲ SKU کالا به سبد پاکبان اضافه شد. همچنین، راه‌اندازی سایت پاکبان و توجه ویژه به تبلیغات دیجیتال و فروش آنلاین و تقویت شبکه‌های اجتماعی شرکت از دیگر اقدامات ما بود.

بازار صادراتی: ما به بازار صادراتی نگاه ویژه‌ای داشتیم و زیرساخت‌های صادراتی را در بخش لبنی توسعه دادیم و در نمایشگاه اختصاصی اوراسیا نیز حضور پیدا کردیم.

مشارکت در جشنواره تابستانی: مشارکت در جشنواره تابستانی اکالا با شعار “رایگان می‌رسونمش” که در بیلبوردهای شهر به نمایش درآمد، تأثیر مثبتی بر فروش اینترنتی سبد لبنی پاکبان داشت.

فضای مارکتینگ ایران را در سال ۱۴۰۴ چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ به نظر شما، کدام روندها و تغییرات از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود؟

رحمانی‌نیا: ورود نسل زد به بازار کار، تعداد خانواده‌های تک‌نفره و دو نفره را افزایش داده است. کوچک شدن خانواده‌ها و افزایش قیمت پرتکرار لبنیات در ماه‌های اخیر باعث افزایش SKUهای با وزن پایین‌تر شده و این روند قطعاً ادامه خواهد داشت. ایونت مارکتینگ و برند اکتیویتی‌ها در سال گذشته با خلق تجربه‌های خاص و ماندنی در ذهن مشتری، توانسته‌اند اثرگذاری و تمایز خود را به صنایع غذایی پاکبان ثابت کنند. بعید نیست که سال آینده تکرار بیشتری از این رویدادها را شاهد باشیم.

همچنین، شرایط اقتصادی جامعه و تورم باعث شده که برای نسل زد، پس‌انداز برای خرید خانه و ماشین و کالاهای سرمایه‌ای دور از دسترس باشد و انگیزه‌ای برای نگه‌داشت پول وجود ندارد. این وضعیت تأثیر مستقیمی بر سبد خرید و هزینه‌های ماهانه این نسل خواهد گذاشت. تولید محصول خوراکی با ارزش افزوده بیشتر و ویژگی‌های خاص که جنبه سرگرمی و نشاط هم داشته باشد، اهمیت پیدا کرده و محصول خوراکی که کارایی بیشتر از رفع نیاز غذایی دارد، جایگاه ویژه‌ای در سبد خرید نسل زد یافته است. در چنین بازاری، توسعه سبد محصولی با نوآوری و خلق تجربه‌های چشایی جدید می‌تواند نجات‌دهنده صنایع غذایی پاکبان باشد. همچنین، شناخت ذائقه ایرانی و ترندها و روندهای غذایی بسیار حائز اهمیت است.

در نهایت، خلاقیت در تبلیغات و ارزشمند شدن هزینه‌کرد بر روی ایده‌های ناب، از دیگر نکات مهم خواهد بود. عدم بازگشت سرمایه در پلن‌های تبلیغاتی که توسط آژانس‌های رسانه فروش چیده می‌شود، صنایع غذایی پاکبان را به این باور خواهد رساند که هزینه‌ای که بابت ایده خلاقانه می‌شود، تا چه حد معنادار است. اشتیاق برای اجاره فضاهای تبلیغاتی و تقلید در فعالیت‌های بازاریابی کمرنگ‌تر خواهد شد و شاهد فعالیت‌های حساب‌شده‌تر و نوآورتر خواهیم بود.

بزرگ‌ترین چالش‌های مارکتینگ در سال آینده چه خواهند بود و برندها برای عبور از این موانع باید چه اقداماتی انجام دهند؟

رحمانی‌نیا: تحت تأثیر افزایش شدید نرخ ارز، شاهد شکاف بزرگی در سطح اقتصادی مردم هستیم. انتظار داریم در ماه‌های آینده، رفتار خرید مصرف‌کننده فشار ویژه‌ای بر تصمیم‌گیری محل هزینه بودجه مارکتینگ بگذارد. سربار سنگین تبلیغات ATL در مورد کالاهای اساسی خانوار برای اکثر برندها غیرقابل توجیه شده و تبلیغات BTL با استقبال بیشتری روبروست. تبلیغات در نقطه فروش به دلیل بازگشت سریع هزینه تبلیغات، گزینه بهتری برای اکثر برندها خواهد بود.

با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و افزایش شدید نرخ ارز و فشار به بخش تولید، در سال آینده تقویت برند و انجام تحقیقات بازار اصولی و حرفه‌ای، از اولین بخش‌هایی خواهند بود که ممکن است بودجه خود را در شرکت‌ها از دست بدهند. دور شدن از مدیریت داده محور و توسعه داده محور می‌تواند ضربات سنگینی به صنایع غذایی پاکبان وارد کند. ما با علم به این موضوع، برنامه ویژه‌ای برای استفاده از راهکارهای نوپدید شرکت‌های تحقیقات بازار داریم. همچنین، با تفکیک تحقیقات کمی و کیفی، تحقیقات کمی را به صورت داخلی برنامه‌ریزی و اجرا خواهیم کرد و تحقیقات کیفی را به کمک شرکت‌های متخصص در این حوزه پیش خواهیم برد. این رویکرد می‌تواند از نظر اقتصادی برای صنایع غذایی پاکبان منطقی و در دسترس باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا