مصاحبه

گلچین ۹۹؛ هدیه نوروزی ماگنولیا

هدیه نوروزی آژانس تبلیغاتی ماگنولیا مروری بر ۹۹ سال ساز و کلام خاطره‌ساز و آوایی ماندگار در خاطره جمعی ایرانیان بود. ماگنولیا از مخاطبانش دعوت کرده بود تا با مجموعه‌ای از شنیدنی‌ها به استقبال آخرین سال سده چهارده خورشیدی بروند. این هدیه به یادماندنی به شکل محدود به روی نوار کاست ارائه شد و فایل دیجیتال آن بر روی وب سایت آژانس ماگنولیا قرار گرفت. این هدیه صوتی بهانه‌ای برای تجربه لحظاتی آرام و خاطره انگیز در نوروز ۹۹ بود. درباره این هدیه عمید راشدی مدیرواحد خلاقیت و سارا آقاسی مدیرپروژه از آژانس تبلیغاتی ماگنولیا توضیحاتی را ارائه کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

درباره مراحل ایده پردازی هدیه نوروزی بفرمایید؟

عمید راشدی (مدیر واحد خلاقیت): همان‌طور که می‌دانید هدیه نوروزی نزد آژانس‌های تبلیغاتی از اهمیت خاصی برخوردار است. آژانس‌ها با هدیه سال نو سعی دارند به گونه‌ای خود را به نمایش بگذارند و خلاقیت و تمایز خود را به رخ بکشند. مخاطب این هدایا معمولا مشتریان، همکاران آژانس‌های دیگر، پیمانکارها و افراد مرتبط دیگر با این کسب و کار هستند و چه خوب است که هدیه یک آژانس تبلیغاتی بتواند بیادماندنی و تأثیرگذار باشد. از این رو مثل بسیاری از ارگان‌ها به سمت سفارش هدایای کلیشه‌ای و از پیش آماده نمی‌روند. در این‌جا انتقال یک پیام تأثیرگذار، جذابیت و خلاقیت اهمیت بیشتری دارد هر چند که هدیه از لحاظ مادی ارزش بالایی نداشته باشد. هدایا یا کاربردی‌اند یا تزئینی و یا هر دو. فرقی نمی‌کند در هر حال باید حاوی مفهوم و پیام خاصی باشد؛ یک پیام تأثیرگذار. ما نیز طبق روال هر سال از چند ماه قبل طی جلساتی به ایده پردازی پیرامون طراحی این هدیه پرداختیم. برخلاف سال ۹۸ که ایده هدیه معطوف به پیامی الهام‌بخش در راستای کسب و کار تبلیغات و نقش ماگنولیا در همراهی با مشتریان خود بود، امسال به سراغ پیامی عمومی‌تر رفتیم که شاید برای طیف گسترده‌تری از مخاطب قابل درک و پذیرش بود. ایده‌های جذاب مختلفی، خروجی جلسات ایده‌پردازی ما بود اما از بین آنها هدیه پیش رو با رای بالای تیم‌های دخیل در این پروژه انتخاب شد.

درباره چرایی شکل گیری ایده بفرمایید؟

راشدی: سال ۹۹ آخرین سال از سده چهاردهم خورشیدی‌ست و از این جهت خاص است. ما بر آن بودیم که به طریقی به سمت این موضوع برویم و ایده‌ای حول این مفهوم بسازیم. در این بین ایده «صدا» مطرح شد. اینکه ما با گردآوری صداهای ماندگار و خاطره‌انگیز مروری بر این تاریخ ۹۹ ساله داشته باشیم. صداهایی که در خاطره جمعی ما حک شده است. این محتوا چیزی شبیه یک پادکست بود. همنشینی صداها با هم در بعضی لحظه تداعی معانی تازه‌ای را به همراه داشت. البته این تنها یک برش است از این تاریخ. به طور قطع صداهای خاطره‌انگیز بیشتری می‌توانست در این مجموعه قرار گیرد که محدودیت زمانی اجازه نمی‌داد. همین‌طور محدودیت استفاده از بعضی صداها یا صدای اشخاص. به هر حال این یک گلچین است. برای همین عنوانش را گذاشتیم «گلچین ۹۹». این مجموعه روایت ماگنولیاست از ۹۹ سال صدا و یک تجربه شنیداری بر اساس نوای خاطره جمعی انگار که همه ما با شنیدن این مجموعه به گونه‌ای با هم هم‌صدا می‌شویم و صدای پایان قرن را با هم می‌سازیم. این صداها مجموعه‌ای‌ست از قطعه‌های موسیقی، سخنرانی سیاستمداران، صدای برخی فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما، برنامه‌های تلویزیونی و غیره. کانسپت این کار تا حدودی نوستالژیک بود. بنابراین تصمیم گرفتیم این محتوای شنیداری را در قالب یک نوار کاست عرضه کنیم. البته فایل دیجیتال آن هم برای مخاطبی که دسترسی به امکانات صوتی مناسب برای شنیدن نوار را ندارد بر روی سایت ماگنولیا ایجاد شد.

درباره مراحل اجرایی هدیه نوروزی بفرمایید؟

سارا آقاسی (مدیر پروژه): در فرآیند طراحی و تولید هدیه نوروزی به واسطه اهمیت موضوع، واحدهای مختلفی درگیر می‌شوند. در این مسیر ما از همکاری نیروی‌های پیمانکار به عنوان افراد متخصص نیز بهره بردیم که جا دارد از همراهی آقایان پیمان پاکزاد و حیدر هدایتی در ایده‌پردازی و تولید محتوای این هدیه تشکر کنیم.

هدیه به چه نحو به دست مخاطبان ارسال شد؟

آقاسی: زمانی که ما تولید هدیه را شروع کردیم هنوز خبری از پاندمیک ویروس کرونا نبود بنابراین نتوانستیم نوار کاست‌ها را به دست مخاطبان برسانیم اما فایل دیجیتالی لانچ شد و با توجه به خانه نشینی مردم در این دوران هدیه جذابی برای آنها شد.

درباره بازخورد دریافتی بفرمایید؟

آقاسی: تعداد ترافیک ورودی بیش از ۱۰۰۰ و تعداد دفعاتی که تا الان روی کلمه دانلود کلیک شد، بیش از ۳۰۰ عدد بوده است. همچنین نزدیک به ۱۵۰ بار از کشورهای مختلف کلیک صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا