گزارش

۵ ترند برتر مارکتینگ در سال ۲۰۲۴


کم گوی و گزیده گوی!

به زمانی است از سال رسیده‌ایم که بازاریاب‌ها در تلاش برای پیش‌بینی آینده هستند. ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا خودشان را برای ارتباط قدرتمند با مخاطب و اثرگذاریِ ماندگار آماده کنند. پیش‌بینی ترندهای آتیِ بازاریابی، بخش مهم و ارزشمندی از این فرآیند است. بر اساس گزارش وایدن‌گلوب «سال ۲۰۲۴ دورانی پر از فرصت‌ها و چالش‌هایی است که تا پیش از آن با آنها روبه‌رو نشده‌ایم.» به بیان دیگر، امروزه مدیریت یک کسب و کار به معنای آن است که بفهمیم استراتژی‌های خلاق چه‌طور می‌تواند در جهت نیازهای کسب و کار ما سودمند واقع شود. در ادامه به پنج ترند برتر پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۴ پرداخته‌ایم.

۱-بازاریابی گفتگومحور و تعاملات حاصل از هوش مصنوعی

بازاریابی گفت‌وگومحور قرار است شکل تعامل با مخاطب را بازتعریف کند. گذشت آن زمانی که مشتریان صبورانه منتظر پاسخ می‌ماندند. مشتری مدرن به دنبال رضایت فوری و راه‌حل‌های لحظه‌ای است. برندها از طریق چت‌بات‌های هوش مصنوعی و دستیاران مجازی، بی‌وقفه با مشتریان تعامل دارند و به سوالات آنها جواب می‌دهند و برای تصمیم‌گیری خرید، راهنمایی‌شان می‌کنند.

۲-یکپارچگی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

به لطف پیشرفت‌های حاصل‌شده در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مرز میان دنیای دیجیتال و واقعیت رو به کمرنگ شدن است. این تکنولوژی‌ها فرصتی منحصربه‌فرد را جهت خلق تجربه‌ای جذاب برای مشتری ایجاد می‌کنند. فرقی نمی‌کند با یک تور مجازی از شوروم کمپانی خودرو طرف باشیم یا یک اپ واقعیت افزوده که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد شکل قرارگیری مبلمان را در خانه‌شان ببینند؛ به هر حال فرصت‌ها در این زمینه نامحدود است. سخت‌افزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قابل‌دسترس‌تر شده‌اند و انتظار می‌رود برندها از این تکنولوژی‌ها در کمپین‌هایشان استفاده کنند.

۳-بازاریابی اخلاق‌مدار و سازگار با محیط زیست

مصرف‌کننده‌ی مدرن فقط به دنبال خرید محصول یا خدمت نیست و به ارزش‌های برند مخصوصاً در زمینه‌ی محیط زیست و مسئولیت اجتماعی توجه دارد. این ترند همگام با چالش‌های جهانی مثل تغییرات اقلیمی و ناعدالتی‌های اجتماعی، برندها را به سمت معرفی نوآوری‌هایشان در زمینه‌ی حفاظت از محیط زیست و اشاره به اقدامات اخلاقی‌شان سوق داده است.

۴-ابرشخصی‌سازی از طریق تحلیل کلان‌داده

مصرف‌کننده‌ی امروزی انتظار دارد مثل یک خیاط، محصول یا خدمتی دقیقاً مطابق با آنچه سفارش داده است، به او تحویل بدهید. انبوهی از داده‌ها از طریق نقاط تماسِ متعدد از جمله شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت یا حتی فروشگاه‌های فیزیکی در دست‌رس است و برندها می‌توانند از طریق تحلیل‌های پیشرفته، این اطلاعات را تحت کنترل خودشان دربیاورند. این مساله به تدوین استراتژی‌های ابرشخصی‌سازی‌شده‌ی بازاریابی منجر می‌شود که در آن محتوا، پیشنهاد محصول و حتی تبلیغات برای تک‌تک مصرف‌کننده‌ها به دقت و به شکلی منحصربه‌فرد طراحی خواهد شد.

۵-بازاریابی ویدئویی و سلطه‌ی محتوای کوتاه

بازاریابی ویدئویی پدیده‌ی تازه‌ای نیست، ولی با ظهور پلتفرم‌هایی مثل تیک‌تاک و یوتوب شورتز، استفاده از آن شکل تازه‌ای پیدا کرده است. ماهیت زودگذرِ محتواهای ویدئوییِ کوتاه در ترکیب با جذابیت و گیرایی بصری آنها، می‌تواند توجه مخاطب مدرن را به خود جلب کند. برندها این روزها از ویدئوهای کوتاه نه فقط برای تبلیغات، بلکه برای داستان‌گویی، رونمایی از محصولات و حتی توصیه‌نامه‌های مشتریان استفاده می‌کنند.

منبع:

https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/۲۰۲۳/۱۰/۳۰/top-۵-marketing-trends-for-۲۰۲۴/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا