در ادامه روند بررسی بهترین آگهی های تبلیغاتی روز پدر در سرتاسر جهان به شرح موارد باقیمانده میپردازیم:
این آگهی تبلیغاتی فقط مخصوص پدرها نیست: Dove Men+Care
طیف گسترده محصولات بهداشتی Dove Men + Care اغلب اوقات تبلیغات تلویزیونی مناسبی را برای روز پدر تدارک میبینند. این نوع تبلیغات اکثرا به طور غیر رسمی بر روی مراقبت پدران از فرزندانشان تمرکز میکنند. به اعتقاد «یان کروچ» از مجله «نیویورکر»، از دیدگاه یک برند، این کار منطقی به نظر میرسد. خرید کرم مرطوب کننده برای پدرتان، حکایت از صمیمیت و نزدیکی عاطفی بین پدر و فرزند دارد. در سال ۲۰۱۷، این برند یک ویژگی جدید را به کمپین روز پدر خود افزود. ایده پشت آگهی تبلیغاتی این بود که لزوما همیشه مردان با نفوذ در زندگی ما را فقط پدرانمان تشکیل نمیدهند.
در این آگهی تبلیغاتی ۳۰ ثانیه ای، Dove Men + Care از نقش تاثیرگذار معلمان، عموها، داییها، مربیان و پدربزرگها تقدیر به عمل میآید. در قالب یک حرکت شجاعانه، صرف نظر از تاکید بر روی پویایی یک خانواده مدرن، این واقعیت به تصویر کشیده میشود که محبت پدری را می توان در انسانهای دیگری به غیر از پدر، جست و کشف کرد.
سپس در سال ۲۰۱۸، برند یک قدم جلوتر رفت و از مرخصی زایمان پدران در سرتاسر جهان حمایت کرد. راه اندازی یک وبسایت اختصاصی «resource-hub» (یک صفحه در وبسایت حاوی فهرستی از پیوندها و منابع مفید برای یک موضوع خاص) به مردان در مورد گرفتن مرخصی بعد از زایمان، کمپین هشتگ محور و تبلیغات ویدئویی در این زمینه توصیههایی را ارائه میدهد. در ادامه شرکت مادر آن، یونیلور، تصمیم گرفت تا پایان سال ۲۰۱۹ حداقل به مدت سه هفته به پدران جدید خود مرخصی استحقاقی بدهد (اگرچه هنوز تا میانگین مرخصی زایمان برای پدرها در کشورهای منطقه اسکاندیناوی فاصله دارد).
براندازی کلیشه ها
اگر بخواهیم صادقانه برخورد کنیم، غالبا با اندشیدن به تبلیغات روز پدر، یک سری حرفها و تصاویر کلیشه ای به ذهن میآید. همان طور که پیش از این گفتیم، حس پدری فقط در پدر خلاصه نمیشود پس چرا باید تصور کنیم که همه پدرها شبیه به هم هستند. این نوع تفکر ایده اولیه کمپین تبلیغاتی #MakeAMoment را تشکیل میدهد. کمپین فوق به سفارش شورای تبلیغات و مرکز اطلاعات ملی احساس مسئولیت پدری (ان آر اف سی) راه اندازی شده است.
این کمپین تبلیغاتی از طریق کانالهای مختلف با تشویق پدران به وقت گذاشتن برای فرزندانشان، از کلیشه های جنسیتی سرپیچی کرد. وقت گذراندن با بچه ها میتواند در رقصیدن با آنها یا شستن موهایشان خلاصه شود. در حقیقت، چنین کمپینی با رد کلیشه ها لحظاتی را برای انسان تداعی میکرد که اکثر پدرها در زندگی واقعی با آنها آشنا بودند.
به همین ترتیب، انعکاس نقش چند وجهی پدر در تربیت فرزند، میتواند یک استراتژی برنده به شمار رود. کریستین میشل کارتر، استراتژیست در حوزه بازاریابی، در گفتگو با فوربس، براندازی کلیشه های جنسیتی را توصیه میکند. او میگوید: «دلسرد نشوید. محتوای خنده دار، هوشمندانه یا هنری و خنثی از دیدگاه جنسیتی تولید کنید. برای مثال پدری را نشان دهید که با پیراهنی به رنگ صورتی بر تن، در کنار فرزندانش مشغول کشیدن ستاره و رنگین کمان بر روی کاغذ، دیده میشود. نکته ساده و در عین حال مهم آن است که هنگام ساخت آگهی های تبلیغاتی به مناسبت فرا رسیدن روز پدر، نسبت به کلیشه های کهنه و پیش پا افتاده، از خود حساسیت نشان دهید. گاهی اوقات شکستن تابو یا نمایش واقعیت میتواند ارزشمند و پر ثمر باشد.
فقدان ظرافت اما چشمگیر: نایک
آیا تایگر وودز را به یاد میآورید؟ او در عین شکوه و بزرگی، شگفت انگیز و قابل ستایش بود. این ستاره جهانی محبوب و تماشایی، با سرپیچی از مفاد قرارداد و کنوانسیون، طیف وسیعی از طرفداران گلف را با این ورزش آشنا کرد که تنها تلاش او باعث شد تا مردم به این ورزش جذاب و فرح انگیز اهمیت بدهند. او همچنین یکی از سفرای نایک بود. بنابراین وقتی مشخص شد که زندگی شخصی اش دستخوش چه فاجعه ای قرار گرفته است، آگهی تبلیغاتی زیر کمک کرد تا این سوپر استار دنیای گلف بار دیگر خود را در دل مردم جا کند.
این آگهی تبلیغاتی جذاب و تاثیرگذار ذهن شما را درگیر خود میکند. برخی افراد در این ویدئوی تبلیغاتی موفق به کشف نکات مثبتی شدند که ذکر آنها خالی از لطف نیست: «این آگهی تبلیغاتی شاید چندان عالی و تمام عیار به نظر نرسد اما صدای پدر تایگر، یعنی «ارل»، به ما یادآوری میکرد که حداقل او به خوبی از عهده انجام وظایف پدرانه خود برآمده است.»