خبر

داستان پروژه ری برندینگ فراب شنیدنی ست

ام بی ای نیوز: شرکتEBH پروژه‌ی ری برندینگ شرکت فراب را اجرایی کرد. این پروژه شامل جزییات بسیاری بود که برای دریافت اطلاعات از آن با تیم طراحی و اجرایی پروژه از شرکتEBH گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.درباره پروژه فراب توضیح بفرمایید؟مرتضی اشجاری مدیرپروژه فراب از شرکت EBH: شرکت فراب در حوزه طرح‌های نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌های حرارتی، آبی، ریلی و.. پروژه‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی را اجرایی می‌کند. ری برندینگ شرکت فراب یکی از جامع‌ترین پروژه‌های انجام شده در این حوزه است. این شرکت، زیرمجموعه‌ها و حوزه های کاری مختلفی دارد که پروژه ری برندینگ باید بطور سراسری در تمامی این مجموعه ها و نقاط تماس آن‌ها جاری شود. شرکت فراب که در کنار مپنا قدیمی ترین شرکت های مجری طرح های زیرساختی و عمرانی بزرگ است، پس از مدتی فعالیت در داخل کشور وارد عرصه‌های بین المللی شد. لازم به ذکر این شرکت شروع کار خود را با اجرای پروژه‌های نیروگاه‌های آبی شروع و سپس وارد عرصه‌های دیگر شده است. شرکت برای اعلام حضور در عرصه‌های جدیدتر و بین المللی نیاز به هویت و تصویر برند به روز شده داشت. چون هویت قدیمی همچنان نشانگر فراب به عنوان پیمانکار عمومی (General Contractor) احداث نیروگاه های آبی بود. در واقع هویت برند نمی‌توانست حوزه های کاری جدید و تازه‌ی شرکت را پوشش بدهد.جلسات پروژه با هم فکری درباره خط مشی استراتژی و سند راهبری برند شروع کرد. در راستای این جلسات ماموریت و چشم انداز برند، معماری برند، جوهره برند، بیانیه، جایگاه برند و… شکل گرفت. جوهره برند شرکت فراب ” پویایی موفقیت / Success Dynamics” در نظر گرفته شد و فراب در بیانیه برند، خود را شرکت بزرگ ملی و جهانی با توان بالای مدیریت و اجرای پروژه های یزرگ در حوزه‌های نفت، گاز، برق و… دارد؛ تعریف کرد. در این مرحله برای برند تگ‌لاینی تعریف نشد. در تگ لاین جوهره و هویت برند نمایان می‌شود. هویت برند تازه بود و باید به آن فرصت می‌دادیم تا توسط مخاطبان دیده شود. پس از دیده شدن می‌توان در مورد تگ لاین نظر دقیق‌تری داد. فعلا از لوگوتایپ (نام نوشته) فراب به عنوان هویت اصلی برند استفاده می‌شود. گروه طراحی و خلاقیت بر اساس اطلاعات بدست آمده وارد مرحله دیزاین شد.درباره هویت بصری پروژه فراب برایمان بگویید؟نسیم دانا مدیرهنری و خلاقیت: قبل از ورود به مرحله طراحی دیزاین، تحقیقات مفصلی درباره عملکرد مابقی شرکت‌های مهندسی بین المللی در حوزه هویت بصری داشتیم. طبق بررسی‌ها اکثر این گروه از شرکت‌ها فضای مینیمال و ساده‌ای را در طراحی در نظر گرفته بودند. ما نیز سعی کردیم در پروژه فراب از این جریان غالب پیروی کنیم. چون فراب شرکتی بین المللی با مشتریان خارجی است که باید در کنار مابقی شرکت‌های هم حوزه خود دیده شود. بنابراین در تلاش بودیم که در دیزاین فضای کاری فراب را به مخاطبانش معماگونه نشان ندهیم. در مرحله دیزاین رنگ اصلی تعریف و در لوگوی که بازنگری شده است، جاری شد. در همین مرحله المان‌های دیگر بصری نیز طراحی شد. یکی از نکات مهم در طراحی دیزاین فراب تعریف سبک عکاسی بود. عکاسی از پروژه‌های اجرا شده در داخل و خارج کشور برای فراب اهمیت فوق العاده‌ای دارد. سبک عکاسی نیز برگرفته از هویت بصری برند است. در این سبک تاکید شد که تصاویر واضح و به دور از هر گونه ابهام، عکاسی شود. در واقع تصاویر باید طبیعی و به دور از هرگونه اغراق، نورپردازی غیرطبیعی و… باشد. در هویت برند فراب تعریف شده بود که این شرکت پروژه‌های بزرگی را اجرایی می‌کند، بنابراین نیازی به بزرگنمایی بیش از حد در تصاویر نبود. همچنین برای فراب اجرای تیمی پروژه‌ها اهمیت دارد که در تعریف سبک عکاسی باید لحاظ می‌شد.رویا رضوانفر طراح برند : پروژه ری برندینگ فراب پر از جزییات بود. پروژه‌ای که برای تیمی طراحی می‌شد که به شدت دقیق و جزی نگر بودند. مرحله هویت بصری فراب از طراحی لوگو شروع شد. تغییر لوگو برای شرکت باسابقه‌ای مانند فراب چالش برانگیز بود. همچنین کلام در هویت فراب جایگاه ویژه‌ای دارد و برند بیشتر با کلام با مشتریانش ارتباط برقرار می‌کند. البته در تمام شرکتهای هم حوزه فراب در سطح بین الملل نیز همینطور است و کلام اهمیت فوق العاده‌ای دارد. بنابراین لوگو بصورت تایپ (لوگوتایپ) طراحی شد. با اجرای این شیوه فراب بطور مستقیم هویت خود را به مخاطبانش نشان می‌داد. البته از فعالیت‌های فراب تصاویر جذابی خلق می‌شود که این تصاویر در کنار لوگوتایپ جلوه متفاوتی را به هویت برند می‌دهند. این تصاویر باعث زیبایی هویت بصری برند می‌شوند. یکی دیگر از کارهای انجام شده برای پروژه فراب، تهیه دفترچه گزارش سالیانه شرکت بود. در این دفترچه اطلاعات سالیانه و تمام فعالیت‌های انجام شده در فراب آورده می‌شود. در واقع دفترچه گزارش کارکرد سالیانه شرکت است. این دفترچه در نشان دادن پویایی شرکت بسیار با اهمیت است. در دفترچه از آخرین دستاوردهای شرکت به مخاطبان اطلاع رسانی می‌شود. مخاطبان شامل رقبای بین المللی، دولت‌ها و مشتریان است. سه دفترچه تا الان برای فراب طراحی شده که در دفترچه آخر از هویت جدید برند رونمایی شده است. برای این دفترچه به دلیل بیست و پنجمین سال تاسیس فراب کانسپ جدیدی طراحی شده که بسیار جذاب است.اشجاری: به دلیل وسعت شرکت فراب، اصول و قواعدی که برای نشان دادن هویت برند باید تعریف می‌شد، بسیار زیاد بود. باید هویت برند را در تمامی زیرمجموعه‌های فراب نیز جاری کنیم برای مثال: شش یونیفرم برای کارکنان طراحی شد. از این دسته جزییات در این پروژه بسیار دیده می‌شود. طراحی دفترچه هویت برند فراب روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و به زودی دفترچه تکمیل و به شرکت ارائه خواهد شد. البته در اکثر نقاط تماس برند المان‌های هویت جدید آشکار است.mbanews.ir- نرگس فرجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا