۹۹ سال عجیبی برای بسیاری از کسب وکارها بخصوص کسب وکارهای آنلاین بود. برخی از آنها از بازار حذف و برخی دیگر با ارائه خدمات بهتر و متناسب به رشد قابل توجهای دست پیدا کردند. آچاره، یکی از کسب وکارهای آنلاینیست که سال گذشته با افت و خیزهایی روبرو بوده است. ام بی ای نیوز با “آیسان سبایی مدیرمارکتینگ آچاره” به گفتگو نشسته تا عملکرد این کسب وکار آنلاین را در سال ۹۹ بررسی و نگاهی به چشم انداز آن در سال ۱۴۰۰ داشته باشد. این گفتگو را در ادامه بخوانید.
درباره اقدامات و خدماتی که آچاره در سال ۹۹ ارائه کرد، برایمان بگویید؟
در سال گذشته آچاره، نیز مانند بسیاری از کسب وکارها تحت تاثیر همهگیری کرونا و شرایط اقتصادی قرار گرفت. بخصوص اینکه سرویس و خدمات آچاره جزی خدمات روزمره مردم نیست و در خیلی موارد مردم بدون حضور کارشناسان هم میتوانند نیازهای خود را برطرف کنند. از طرفی سال گذشته به دلیل نگرانیهای موجود و ممانعت از حضور کارشناسان آچاره در منزل مخاطبان شرایط دو چندان سخت شد. اما آچاره تلاش کرد با تولیدمحتوای مناسب و نشر آنها در شبکههای اجتماعی، فعالیتهای روابط عمومی، اس ام اس مارکتینگ و کلیه کانالهای که با مشتریان در ارتباط است، اعتماد مخاطبان را جلب کند و به آنها اطمینان دهد که آچاره نگران سلامتی آنهاست و تمام کارشناسان همواره تمامی پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند. با تمام سختیهای سال گذشته، آچاره رکورد مناسبی از سفارش و فروش را در سال ۹۹ به نام خود ثبت کرد. از این بابت آچاره به همراهی تیمش افتخار میکند که چنین رکوردهایی را ثبت کرده و با انگیزه دوچندان وارد سال ۱۴۰۰ شدند. خوشبختانه ثبت چنین اعداد و رقمهای از نظر سرمایه گذاران دور نماند و اتفاقات خوبی نیز در این زمینه برای آچاره افتاد.
در سال گذشته، آچاره سعی کرد به سرعت خدماتی که متناسب با شرایط روز است را به مخاطبان ارائه کند. یکی از خدمات، ثبت تست کرونا در محل بود که با استقبال خوبی نیز از طرف مخاطبان مواجه شد. در این زمینه همکاری خوبی با کسب وکارهایی که در این حوزه فعالیت میکنند، داشتیم و گاهی به دلیل ثبت درخواستهای بسیار آنها را تحت فشار قرار دادیم. خدمت ضدعفونی در محل، یکی دیگر از خدماتی بود که سال گذشته آن را ارائه کردیم. این خدمت در شش ماه اول سال گذشته که حساسیت مردم بیشتر بود با استقبال قابل توجهای روبرو شد. چنین استقبالی به دلیل کاهش حساسیتها رفته رفته کمتر شد. آچاره در نیمه دوم سال ۹۹، خدمات بازسازی ساختمان را به خدمات خود اضافه کرد. این خدمت حجم بسیاری از درخواستها را شامل میشد. این سرویس نیاز به رشد و گسترش بیشتری دارد که در سال ۱۴۰۰ بروی این موضوع تمرکز خواهیم کرد.
گروه مخاطبان این سرویسها چه کسانی هستند؟
گروه مخاطبان آچاره طیف وسیعی را شامل میشوند. اما به هرحال هر سرویسی گروه مخاطبان خود را دارد. برای مثال: گروه مخاطبان تست کرونا کسانی بودند که تمایل حضور در آزمایشگاه را نداشتند و تمایل داشتند در منزل چنین خدمتی را دریافت کنند. افراد سنین بالا و سالمندان نیز جزی گروه مخاطبان این سرویس بودند. بخشی از گروه مخاطبان سرویس ضدعفونی در منزل نیز کسانی بودند که بیماری را در منزل نگهداری کرده یا در حال نقل مکان به خانه جدید یا محل کار جدید بودند. این خدمت با تمرکز بیشتری به کسانی که از خدمات جابجایی، اسباب کشی یا پرستاری استفاده میکردند.
در حوزه مسئولیت اجتماعی چه اقداماتی اجرایی کردید؟
آچاره در زمینه افزایش آگاهی مخاطبان اقدامتی را در حوزه مسئولیت اجتماعی اجرایی کرد.برای مثال: آچاره برای ارائه برخی از خدمات مانند: ارائه تست کرونا در محل با مشکلات بسیاری مواجه شد. خدمتی که بخش خصوصی نیز میتواند برایارائه بهتر آن ورود کند و باعث شود افراد بسیاری تست دهند و مبتلایان سریعتر شناسایی شوند. چنین مشکلاتی از طرف آپ استورهایی که اپلیکیشن آچاره را منتشر میکنند نیز به ما وارد شد. آنها عنوان میکردند: در بخشنامهای عنوان شده آپهای که تست کرونا در منزل ارائه میکنند باید حذف شوند. اما آچاره با تمام مشکلات ایستادگی کرد و تلاش کرد، چنین خدمتی در محل به مخاطبانش ارائه شود. چنین ایستادگی به خاطر حس مسئولیتی بود که آچاره نسبت به مردم داشت. مسئولیتی کهدر شش ماه نخست سال ۹۹ به خاطر شرایط موجود پررنگتر اجرا شد. این خدمت علاوه بر تهران درشهرهای دیگری مانند: کرج، اصفهان، شیراز و.. اجرا شد. تولید محتوای مناسب و نشر آنها در شبکههای اجتماعی به افزایش آگاهی مخاطبان کمک بسزایی کرد. ما به مخاطبان در زمینه مواد ضدعفونی مورد استفاده نیز اطلاعات دقیقی ارائه میکردیم.
آچاره چه سهمی از بازار را از آن خود کرده است؟
آچاره در حوزه خود، بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار را از آن خود کرده است. چنین سهمی با توجه به گستردگی سرویسها و شهرهای تحت پوشش بدست آمده است. به نظرم فعالیتهای اجرا شده در حوزه برندینگ در رسیدن ما به چنین سهمی تاثیرگذار بوده است.
تیم مارکتینگ آچاره را در سال ۹۹ به چه دستاوردهایی رسیده است؟
آچاره در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰۰۰۰ کاربر دارد. کاربرانی که از شهرهای مختلف عضو آچاره هستند البته بیش از ۸۰ درصد آنها از شهر تهران با ما در ارتباط هستند. در سال گذشته تیم مارکتینگ آچاره با تمرکز بر نگهداشت مخاطبان فعالیتهایی را با استفاده از Machine Learning اجرایی کرد. در واقع با استفاده از داده و BIفعالیتهایی انجام شد که شروع آنها از اوایل زمستان ۹۸ بود. تیم ما نزدیک به یکسال و نیم بر روی پروژه کار و به نتایج خوبی نیز دست پیدا کرد. در این زمینه نیز کمپینی را در فضای دیجیتال اجرا کردیم. در کمپین تلاش شد تعداد درخواست خدمات مشتریان را افزایش دهیم. نتایج این کمپین قابل توجه بود و به موفقیتهای خوبی دست پیدا کردیم. هدف اصلی جذب مخاطبان جدید نبود اما به هرحال کمپین مخاطبان جدیدی را نیز جذب آچاره کرد. در تلاش هستیم وابستگی کاربران را نسبت به آچاره بیشتر کنیم و در این زمینه نیز فعالیتهایی را در حال اجرا داریم.
لازم به ذکر است؛ نزدیک به ۶۵ هزار نفر کارشناس با آچاره در حال همکاری هستند. ما برای نگهداشت کارشناسان نیز برنامهریزی کردهایم.
گوگول ادز و کافه بازار کانالهای مهمی بودند که در سال ۹۹جهت تبلیغات از آنها بهره برداری کردیم. اینفلوئنسرمارکتینگ یکی دیگر از راههای تبلیغاتی است که بخصوص در اسفند ۹۹ از آن استفاده کردیم. رشد صفحه اینستاگرام نیز قابل قبول بود و توانستیم با هزینه کم مخاطبانی را جذب کنیم. مخاطبان با نرخ مناسبی تبدیل به کاربر شدند. در ۱۴۰۰ حتما روند سال گذشته را با تمرکز بیشتری ادامه خواهیم داد. سئو یکی دیگر از مواردی ست که بر آن متمرکز کردیم و در سال جدید نیز ادامه خواهیم داد. در ۱۴۰۰ تصمیم داریم، همکاریهایی با آژانسهای تبلیغاتی داشته باشیم به هرحال آنها کانالهای ارتباطی هستند که باید از آنها نیز استفاده کنیم. در سال جدید سعی خواهیم کرد فعالیتهای تبلیغاتی را در حوزه آفلاین اجرایی کنیم. یکی دیگر از فعالیتهایی که از سال گذشته آغاز و در سال جدید بر آن تمرکز خواهیم داشت افیلیت مارکتینگ شرکت دیما است. به زودی درباره نتایج این فعالیت اطلاعات جامع تری را ارائه خواهیم داد.