ایده های استارتاپی جالبی در بازار ایران مطرح و شروع به فعالیت میکنند. استارتاپ ها از آزمون و خطا نمیترسند و با تمام مشکلات در بازار مشغول به کار هستند. ام بی ای نیوز بامحمد سجاد اسعدی موسس و مدیر استارتاپ گیفتی به گفتگو نشسته که درباره ابعاد این کسب وکار بیشتر بداند. گیفتی کسب وکاری ست که در آن هدیه های دست ساز و سفارشی به مخاطبان عرضه میشود. در ادامه سجاد به سئوالات مختلفی پاسخ داده که میخوانید.
درباره شکل گیری ایده استارتاپ برایمان بگویید؟
شکلگیری ایده از ماجرایی ساده شروع شد. فاطمه موراسبانی (هم بنیانگذار) در رویدادی از من درخواست عکسی را کرد تا با توجه به آن عروسکم را بسازد. بابت این پیشنهاد جالب خوشحال شدم. بعد؛ به این فکر افتادم که این عروسک چه هدیهی جالبی میتواند باشد. هدیه ی که برای ارائه آن میتوان کسب و کاری به راه انداخت. این ماجرا آغازگر شکل گیری ایدهی استارتاپ گیفتی بود، یعنی ایجاد محلی برای ارائه محصولات دست ساز بخصوص سفارشی برای مشتریان.
این ایده تا مرحله اجرا چه روندی را طی کرده است؟
بعد از شکلگیری ایده؛ شروع به پیاده سازی آن کردیم. آغاز کار با طراحی و پیاده سازی وبسایت بود. در راستای این کار برای فردی سرشناس که می دانستیم به تبلیغات ما کمک خواهد کرد، عروسکی را ساخته و برایش ارسال کردیم. با این کار گیفتی شناخته و سفارشات به سمتش سراریز شد. سفارشات بسیار بود و سازنده ما (فاطمه موراسبانی) قادر به اجرای تمام کارها نبود. همین موضوع باعث شد از فرد دیگری بهره برداری کنیم. بعد از حضور ایشان تصمیم گرفتیم که به افراد اجازه دهیم تا محصولات خود را در گیفتی فروخته و ما نقش یک واسط را میان سازنده و خریدار بازی کنیم. برای اجرای این کار دو قانون تنظیم شد:
یک: همه ی محصولات باید دست ساز باشند.
دو: همه ی محصولات باید برای هر مشتری سفارشی شوند. تمامی محصولات، به اسم سازندگان آن محصول در گیفتی به فروش میرسد. در این مسیر بودیم که نمایشگاه ایرانکام مشهد برگزار شد و ما برای آن هزینه و تبلیغات بسیاری کردیم. حضور در این نمایشگاه دقیقا ما را به هدفمان یعنی جذب مشتریان بیشتر رساند و گیفتی به خوبی شناخته شد. در اوج موفقیت بودیم که عروسک سازمان بدون هماهنگی به یکباره از گروه جدا شد. بعد از جدایی ایشان کوهی از سفارشات جلوی مان بود که توانایی تحویل آنها را نداشتیم. این شکست باعث شد، پول بسیاری از سفارشات را برگردانیم و از مشتریان دلجوریی کنیم. حال با اینکه شکست باعث توقف موقتی ما شد اما درس بزرگی برایمان بود و ما با این تجربه قوی تر از قبل در بازار حرکت کرده و با رقبا روبرو شدیم.
معمولا ایده های استارتاپی بر اساس نیازی در بازار شکل میگیرد، این استارتاپ براساس چه نیازی در مخاطبان شکل گرفته است؟
بسیاری از افراد اگر هدیه ای مخصوص خودشان برایشان تهیه شده باشد، استقبال میکنند. پس عملا بخش بزرگی از افراد جامعه در همهی رده های اجتماعی و سنی جزء گروه مخاطبان ما قرار میگیرند. بنابراین وسعت گروه مخاطبان، وسعت سفارشها را به همراه خواهد داشت.
آیا برای شکل گیری این استارتاپ از مدل خاصی پیروی کرده اید و وضعیت شما در میان رقبا به چه صورتی است؟
گیفتی در اصل یک واسط است که با توجه به دو قانونی که قبلا توضیح دادم، محصولات را به فروش می رساند. فروشگاهایی هستند که محصولات و هدایای دست ساز میفروشند اما موارد کمی از آنها سفارش قبول کرده و به مشتریان به این شکل خدمت رسانی میکنند. در گیفتی سازنده به اسم خود فعالیت کرده و درآمد مستقلی دارد.
درباره روند بازاریابی و تبلیغات تان برایمان بگویید آیا این کار توسط خودتان انجام شده یا برون سپاری کرده اید؟
تا جایی که امکانش باشد، خودمان اجرا میکنیم اما در بیشتر مواقع از مشاوران کسب وکار استفاده می کنیم.
درباره گروه مخاطبانتان برایمان بگویید؟
در ابتدا عنوان کردم که همه ی افرادی که خواهان خریداری این سبک از هدیه هستند، مخاطبان ما هستند. اما بعد از تجربه فهمیدیم که مخاطبانمان گروه خاصی را شامل می شوند. بنابراین باید هر روز و هر ساعت بازار و مشتریان و موقعیت ها را رصد کرده و گروه مخاطبانمان را بدست می آوریم. در حال حاضر مخاطبان خوبی را شناسایی کرده ایم اما باز باید دقت بیشتری کنیم.
درباره برنامه آینده تان برایمان بگویید؟
گیفتی سعی دارد، در زمینه اشتغال زایی افراد بی سرپرست و بدسرپرست فعالیت کند و برنامه های مختلفی را اجرا و برنامه ریزی کرده ایم. در پایان باید بگویم: شکست در مسیرمان باعث روشنایی مسیر آیندمان شده است. آینده ای که برای آن برنامه ریزی دقیقی کرده ایم.