روز به روز زندگی افراد ساده تر میشود و هر روز راهکاری توسط استارتاپی اجرایی می شود. راهکاری که یکی از دغدغه های روزمره مشتریان را برطرف می کند. مانیار فعال در حوزه ی شبکه اجتماعی پیام رسان یکی از این استارتاپی است که مدتی ست شروع به فعالیت و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. ام بی ای نیوز: با یکی از تیم اجرایی مانیار درباره نحوه فعالیت مانیار گفتگویی داشته که ادامه می خوانید.
درباره نحوه شکل گیری استارتاپ مانیار برایمان بگویید؟
ایده ی مانیار در اسفند ۹۴ در رویداد فینتک فناپ معرفی شد و مقام دوم را کسب کرد، مراحل تحقیق و توسعه از همان زمان آغاز شد و در شهریور ماه ۹۵ مانیار وارد شتاب دهنده مرکز نوآوری فناپ شد. در این مسیر از متخصصین و مربیان حوزه بانکی، فنی و کسب و کار مجموعه هلدینگ فناپ و همچنین سایر سازمانها بهره بردیم که در نظرات و راهنمایی های آنها در هموار کردن مسیر پیش رو بسیار موثر بود.
این استارتاپ چه خدماتی را به مخاطبان ارائه می کند و مزیت های آن چیست؟
مانیار یک شبکه اجتماعی پیام رسان، برای ارتباطات مالی در بستر موبایل است. هدف مانیار ارائه روشی آسان و امن برای جابجایی پول در شرایط مختلف است. مانند زمانی که می خواهید سهم شام شب قبل، یا سهم خود در یک سفر مشترک، و یا بلیط سینما را به دوستان خود پرداخت کنید و یا بخواهید به صورت گروهی برای هدفی مشخص، پول جمع آوری کنید. در مانیار امکان ارسال پیام به لیست مخاطبین تلفن همراه وجود دارد تا علاوه بر تسهیل انتقال و درخواست وجه، مکالمات مرتبط با تعاملات مالی نیز پوشش داده شود. مانیار با استفاده از زیر ساخت اجتماعی و با استفاده از شماره تلفن همراه و بدون نیاز به داشتن شماره کارت مقصد، نیاز های مالی کاربران را پوشش می دهد تا کاربران بانکی بتوانند به سادگی ارسال یک پیام، انتقال وجه انجام دهند. فعالیت های مالی جنبه اجتماعی دارند و مانیار امکان انجام فعالیت های مالی- اجتماعی کاربر از قبیل پرداخت دنگ و سرمایه گذاری جمعی را فراهم می کند. در سرویس دنگ، کاربر میتواند از لیست مخاطبین موبایل خود، افراد را به گروه دنگ دعوت کند، بدهی هر یک از افراد را مشخص نماید و افراد در داخل گروه ، علاوه پرداخت دنگ و بدهی خود، با یکدیگر چت و ارسال پیام نیز داشته باشند.همچنین وضعیت پرداخت دنگ هریک از افراد در گروه قابل مشاهده و مشخص است. همچنین مانیار زیر ساخت مناسبی برای سرمایه گذای جمعی فراهم می کند. افراد می توانند یک کانال سرمایه گذاری تعریف کنند و افراد را از لیست مخاطبین خود به کانال سرمایه گذاری دعوت کنند.کانال سرمایه گذاری لینکی در اختیار کاربران قرار می دهد که از طریق این لینک افراد می توانند عضو شده و در سرمایه گذاری مشارکت نمایند.
چه ویژگی هایی مانیار را از مابقی رقبا متمایز می کند؟
از ویژگی ها و امکاناتی که مانیار را از سایر رقبا متمایز میکند ،میتوان به موارد زیر اشاره نمود:یک: عدم نیاز به شماره کارت مقصد. دو: امکان تعامل مالی با مخاطبین موبایل. سه: امکان پرداخت جمعی مثل دنگ و سرمایه گذاری جمعی. چهار: امکان انتقال وجه به سادگی ارسال یک پیام. پنج: پوشش تعاملات مالی از نوع اجتماعی. شش: UI/UX مشابه با تلگرام که موجب سادگی کاربری است. هفت: امکان چت و ارسال پیام. هشت: نوتیفیکیشن و اعلان مناسب. نه: Money Tracking
برای استراتژی ورود به بازار چه برنامه ای داشته اید؟
گسترش شبکه های اجتماعی همیشه از طریق معرفی اعضای شبکه به اطرافیان صورت میگیرد. مانیار هم یک شبکه اجتماعی است و ما قصد داریم که با استفاده از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ برای تسریع رشد مشتریان در مانیار استفاده کنیم و از این طریق وارد بازار شویم
مخاطبان شما چه افرادی هستند با توجه به این مورد محتوای تولیدی را چگونه دسته بندی کرده اید؟
کاربران شبکه های اجتماعی،گروه های دانشجویی، مدیران ساختمان و خیریهها و در مرحله بعد کسب و کارهای آنلاین، فروشندگان و فروشگاه ها برای معرفی مانیار در نظر داریم.
درباره مشکلاتی که با آن روبرو شده اید، بفرمایید؟
یکی از این مشکلات، عدم وجود تعریف مشخص از فین تک است که این موضوع مدل کسب وکاری بانکها و استارتاپهای فین تک را تحت تاثیر قرار خواهد داد. مشکل دیگر: سرویس های مورد نیاز فینتک هاست که هنوز به شکل ساخت یافته عرضه نمی شود و روال سرویس دهی به فین تک ها و Open Api هنوز در ایران شکل نگرفته است و بیشتر اوقات بانک ها در عرضه محصولات با فینتک ها رقابت می کنند. مورد دیگر: با توجه به اینکه پیش از این درخواستی بابت این سرویس ها وجود نداشته است، بانک از سرویس هایی که مورد نیاز فین تک هاست اطلاعی در دست ندارد و ما سعی کردیم با مشارکت با کارشناسان، بانک زبان مشترکی بیابیم. استارتاپ های حوزه فین تک اکوسیستم جدیدی هستند که در کشور شکل گرفته و عدم وجود قوانین مشخص برای چهار چوب فعالیت ها فین تک ها، ریسک فعالیت در این حوزه را افزیش می دهد. عدم وجود قوانین شفاف باعث می شود که پس از گذشت مدتی فعالیت، به دلایل و قوانینی که قابل پیش بینی و حدس نبوده اند، امکان ادامهی فعالیت از استارتاپ سلب شود و همین موضوع نرخ ورود به این حوزه و فعالیت در آن را به میزان زیادی کاهش داده است. در مجموع فرهنگ بسیاری از سرویس های فینتکی مانند کیف پول کماکان بین مردم وجود ندارد و برای فرهنگ سازی این تعاریف باید هزینه لازم جهت فرهنک سازی انجام شود.
در حوزه تبلیغات و بازاریابی چه اقداماتی را انجام داده اید؟
گسترش شبکه های اجتماعی همیشه از طریق معرفی اعضای شبکه به اطرافیان صورت میگیرد. مانیار هم یک شبکه اجتماعی است و ما قصد داریم که با استفاده از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ برای تسریع رشد مشتریان در مانیار استفاده کنیم و از این طریق وارد بازار شویم.