مصاحبه

چشم انداز سند جامع تبلیغات محیطی

توسعه تبلیغات راه محور، ایجاد تنوع رسانه ­ای، کاربرد حجم و ایجاد خلاقیت، مجموعه اقداماتی برای تحول و پویایی تبلیغات محیطی تهران است که سازمان زیباسازی در دستور کار خود قرار داده است.

“ارسطو یاری” مدیر تبلیغات تجاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران از تحول و تغییراتی در طراحی و اجرا و برنامه ریزی­ های مرتبط با تبلیغات محیطی شهر تهران بر اساس سند جامع تبلیغات محیطی خبر داده و حرکت به سمت استانداردهای جهانی و ایجاد پویایی و خلاقیت در این مسیر را از جمله اقدامات سازمان زیباسازی برای توسعه و کسب درامد­­های پایدار از مسیر تبلیغات عنوان می­کند.

وی با اشاره به اینکه اصولاً برخی روش­های قدیمی در تبلیغات محیطی باید کنار گذاشته شود و همراستا با تحولاتی که در همه ­ی جهان درحوزه­ ی صنعت تبلیغات ایجاد شده است، حرکت شود، افزود: مطالعات و آسیب شناسی­ های انجام شده نشانگر این موضوع بود که سهم تبلیغات محیطی در سطح شهر تهران خیلی پایین است و یکی از دلایل آن کم بودن تنوع رسانه ­ای بود و با وجود اینکه در همه­ ی دنیا در این حوزه از رسانه ­های جدید استفاده می­شود و سهم درآمد این بخش نیز بسیار قابل توجه است، تصمیم گرفتیم با ایجاد رسانه­ های جدید ضمن افزایش درآمد نسبت به پویایی و خلاقیت تبلیغات و همچنین ایجاد حس سرزندگی در زیبایی شهر تحولاتی ایجاد شود.

در مین راستا “سند جامع تبلیغات محیطی” تا سال ۱۴۱۰ تدوین و در دستور کار سازمان زیباسازی قرار گرفت که در این طرح برنامه ریزی برمبنای حرکت در مسیر ده سال آینده صورت گرفته که از بعد درآمدزایی نیز به رقمی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان سهم تهران از محل تبلیغات محیطی در سال می­رسد.

این در حالی است که اکنون با تلاشهایی که نسبت به سالهای قبل انجام شده درامد حاصل از تبلیغات محیطی حدود ۷۵۰ میلیارد تومان است و با توجه به اینکه ۳۰ درصد جمعیت کل کشور و ۱۲۰ درصد بنگاه­ها و سازمانهای تجاری و ادارات در پایتخت قرار دارند این سهم بسیار ناچیز است.

وی افزود: در همین رابطه آسیب شناسی انجام شد و چالش­های متعددی در مسیر توسعه­ ی تبلیغات محیطی شناسایی و مدنظر قرا گرفت که در برنامه ریزی سند جامع تبلیغات محیطی مورد استفاده و استناد قرارمی­گیرد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در این طرح مدنظر قرار گرفت و چالش مهم تبلیغات محیطی نیز محسوب می­شود، عدم دسترسی به جامعه­ ی هدف بزرگتر و پراکندگی رسانه ­های محیطی است، شرکت­ ها­ی تبلیغاتی توسط روابط عمومی ­هاشان که آنها را در انتخاب جایگاه سازه­ ها راهنمایی می­ کنند جامعه­ ی هدف بسیار محدودی را در بخش ه­ایی از شهر تهران مدنظر دارند که همه­ ی مخاطبان و اقشار را تحت پوشش قرار نمی ­دهد.

تابلوهای تبلیغاتی برندها اغلب در مناطق شمال شهر و در مسیر تردد مدیران عامل برند و شرکت های سفارش دهنده نصب شده اند و در حالی که بیشترین جمعیت در مسیر­هایی هستند که کمتر به آن توجه می ­شود، به عنوان نمونه مسیر بزرگراه آزادگان در تحقیقات یکی از پرتردد ترین مسیرهایی است که نصب تابلو در آن از سوی برندها نادیده گرفته شده و حجم بالایی از تبلیغات محیطی در اتوبانهای همت و نیایش و حکیم و… برخی مناطق شمالی به چشم می­خورد بدون آنکه جامعه ­ی هدف و اقشار مختلف جامعه از بعد پوشش دهی تبلیغات مدنظر قرار گرفته شده باشد، که در این طرح توازن پراکندگی فضایی رسانه­ های محیطی مورد توجه است.

همچنین چالش مهم دیگر در تبلیغات محیطی عدم توجه به تبلیغات در مسیرهای راه محور است و عابران پیاده در سطح شهر نادیده گرفته شده بود که سهم تبلیغات پیاده محور در تهران در حد قابل توجهی افزایش می یابد و “بوردها” در مسیر­های مختلف پیاده راه نصب می­شود.

افزایش تنوع رسانه ­ای از دیگر اقداماتی است که با توجه به اینکه تا قبل صرفاً از عرشه ها و بیلبوردها استفاده می شد در حال حاضر به دلیل اینکه اساساً تابلوهای محیطی در کنار نقش تبلیغاتی سهم بسیار مهمی در زیبایی شهری نیز بر عهده دارند، استفاده از نورپردازی، رنگ، جانمایی مناسب همگی سهم مهمی در ایجاد حس جان بخشی در شهر و حتی پویایی تولید و کسب کارها را نشان می­دهند که به همین دلایل باید مورد توجه قرار بگیرد.

خلق رسانه های جدید نظیر “ابر سازه ­ها” که در برخی مناطق مثل اتوبان نیایش نصب شده و مناطق دیگری را نیز تحت پوشش قرار می دهد و همچنین استفاده از ظرفیت­ هایی نظیر پل صدر که سال هاست به وجود امکان بالقوه بسیار خوبی که در حوزه ی تبلیغات محیطی دارد، استفاده مناسبی ازآن صورت نگرفته، در دست اجرا می­باشد.

کاربرد حجم در تبلیغات محیطی نیز در راستای ایجاد تنوع و رسانه ­ای و زیبایی شهر به آن توجه شده اما این بخش چندان از سوی برندها مورد استقبال قرار نگرفته است.

پل صدر در قسمت بالا و پایین پل، دور ستون­های پل، با استفاده از نورپردازی و نصب تابلو در حدود دو هزار متر برای طرح­ های تبلیغات محیطی توسط شرکتی که در مزایده برنده شده تحت پوشش پروژه ­های تبلیغاتی قرار می­گیرد و کار اجرایی آن با هماهنگی ­هایی که با معاونت راهنمایی رانندگی صورت گرفته، بزودی انجام می­شود.

وی در ادامه تصریح کرد بحران کرونا گرچه مدتی تبلیغات محیطی را با چالش مواجه کرد که آنهم به علت شرایط قرنطینه و حضور مخاطبان در خانه بود و رونق رسانه تلویزیون و تبلیغات از این مجرا را منجر شد، اما در ادامه مسیر با حمایت­ هایی که شورای شهر در رابطه با تقویت کار تبلیغات محیطی داشت و تعاملی که شرکت­های تبلیغاتی با برندها ایجاد کردند، دوباره طی مدت کوتاهی شاهد رونق این بخش از صنعت تبلیغات هستیم.

البته در شرایط تحریم، عدم حضور شرکت ­ها و برند­های خارجی درامد بالاتری را در تبلیغات محیطی ایجاد می­کرد که سعی شد با تعاملات با برندها و بخش تولید داخل این موضوع نیز جبران شده و بخش ­هایی نیز درحوزه ­ی کار فرهنگی و انتقال پیام­ های مرتبط با رعایت مسائل بهداشتی و مقابله با کرونا اختصاص یافت.

مدیر تبلیغات تجاری سازمان زیباسازی در ادامه ضمن مقایسه ­ای بین عملکرد نظام تبلیغاتی در جهان و ایران اظهار داشت: درهمه­ ی دنیا قواعد تجاری محکمی در صنعت تبلیغات حاکم است، اینکه ما بعنوان یک بنگاه اقتصادی شناخته نمی­ شویم و اختیارات و آزادی عمل نداشته و در مقایسه با تلویزیون محدودیت­ ها و چالش­ های بسیاری در حوزه­ ی اجرای طرح ­های تبلیغاتی وجود دارد و از سوی دیگر در سازمان زیباسازی بخش تبلیغات محیطی باید درآمد زایی ایجاد کند، در واقع اختیارات و مسئولیت­ ها توازن ندارند و این یکی از بزرگترین چالش ­های صنعت تبلیغات بخصوص در حیطه­ ی محیطی محسوب می ­شود در حالی که در آنسوی مرزها کشورهای امارات، ترکیه، مالزی و… به رشد بسیار قابل ملاحظه ای در تبلیغات دست یافته ­اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا