بدون دسته بندی

استارت‌آپ‌هایی که اسب‌تک‌شاخ شدند (۱)

ام بی ای نیوز: تک‌شاخ‌ها یا همان یونیکورن‌های فرنگی، استارت‌آپ‌هایی هستند که ارزش‌شان به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده باشد. می‌خواهیم در چند مقاله با بعضی از این استارت‌آپ‌ها و نوع فعالیت‌شان آشنا شویم. اولین تک‌شاخ ما یک استارت‌آپ چینی است؛ یک اپلیکیشن سفارش و خرید سبزی‌جات در چین که ارزشش حالا ۲.۸ میلیارد دلار است.Meicai، یک استارت‌آپ چینی است که به مزرعه‌داران و کشاورزان کمک می‌کند سبزی‌جات‌شان را به رستوران‌ها بفروشند. معنی اسم این استارت‌آپ که مرکزش در پکن است، سبزی‌جات زیباست. Meicai در سال ۲۰۱۴ به وجود آمد و هدفش فراهم کردن سبزی‌جات برای حدود ۱۰ میلیون رستوران کوچک و متوسط در چین بود. صاحبان رستوران‌ها می‌توانند در تلفن همراه‌شان مثلا بادمجان یا کدو سفارش دهند. این اپلیکیشن توانسته با از بین بردن نقش واسطه‌ها شیوه‌ی سنتی ارتباط بین مزرعه و رستوران را متحول و مسیری جدید خلق کند. لیو، خالق این اپلیکیشن که خانواده‌اش هنوز مزرعه ‌دارند و او در اوقات فراغت به کمک‌شان می‌رود، می‌گوید: «نوآوری از دغدغه و درگیری ذهنی با یک موضوع حاصل می‌شود، وقتی ذهن‌تان مدتی طولانی مشغول چیزی است به دنبال راه‌حل تازه‌ای برای آن می‌گردید.» برای ساخت اپلیکیشن، او به هفت استان چین سفر کرد و زندگی مزرعه‌داران را به دقت مطالعه کرد. او متوجه شد که بین مزرعه‌داران و رستوران‌ها، ۷ لایه واسطه وجود دارد که تا ۹۰٪ ارزش سبزی‌جات و محصولات را به خود اختصاص می‌دهند؛ مثلا برای نیم کیلو سیب‌زمینی که به قیمت ۱۲ دلار به رستوران فروخته می‌شد، ۲۱ سنت به کشاورز پرداخت می‌شد. مترجم: نازنين کي نژادwww.fortune.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا