خبر

مارکتینگ آموزش نیازمند فرم و محتوا

ام بی ای نیوز: مارکتینک آموزش نیز مانند سایر کالا و خدمات به دو بخش فرم و محتوا قابل تقسیم است که توجه به هردو بخش در پیشبرد استراتژی معرفی و ارائه پیام های صنعت آموزش درحوزه های مختلف لازمه ی رشد این بخش است.صنعت آموزش درحوزه های مختلف انتشارات، نشر دیجیتال و دوره های کاربردی آموزشی و کلاس های مجازی در تبادل اطلاعات و محتوای علمی و تجربی نقش فراینده دارد و مخاطب با توجه به نیاز و علاقه ی خود امکان استفاده از هریک از جنبه های قابل ارائه را دارد اما در عصر ارتباطات آنچه صنعت آموزش را با سایرحوزه های اجتماع نظیر خدمات و فروش محصول و… متمایز می کند تکنیک های به کار رفته در ارائه ی پیام مراکز و نهادهایی است که دراین بخش ورود پیدا کرده اند.بدیهی است آموزش نیز همانند سایر بخش ها نیازمند مارکتینگ است، اما تکنیک های به کارگرفته شده دراین بخش با ظرافت ها و اصولی همراه است، دکتر پرویز درگی مدرس دانشگاه و مدیرعامل انتشارات بازاریایی و رییس انجمن علمی بازاریابی ایران در گفتگو با "ام بی ای نیوز" ضمن اشاره به مطلب فوق افزود: مارکتینگ درسه کلمه شناسایی و شناساندن و خشنودی خلاصه می شود، که درصنعت آموزش باید از بازاریابی انبوه خودداری کرده و ابتدا به تهیه ی بانک اطلاعات مخاطبان پرداخته شود و بعد از این مرحله نسبت به شناساندن صحیح محصول آموزشی متناسب و هماهنگ با نیاز ارائه شده ی مخاطب به وی عرضه شود و در نهایت که محصول آموزشی به شکل حضوری یا غیرحضوری دریافت شد، درصورت محتوای غنی و متناسب با نیاز امکان خشنودی مخاطب را فراهم می کند.وی در ادامه تصریح کرد: آموزش نیز مانند کالا و خدمات به دو بخش فرم و محتوا تقسیم می شود که درحال حاضر برخی عرضه کنندگان و دست اندرکاران این حوزه با به کار گیری تکنیک های هویت بصری، فیلم سازی و گرافیک و… ظاهری جذاب اما بدون محتوای متناسب با آن ارئه می کنند که مخاطب دریافت کننده با مشاهده آن سرخورده می شود.وی تاکید کرد اساتید و دست اندرکاران آموزش درحوزه ی بازاریابی باید در حوزه ی علمی و عملی دارای مهارت ها و قابلیت هایی باشند که اعتماد گروه مخاطب را جلب نمایند.در واقع چالش اصلی بخش آموزش دراین حوزه به عدم مهارت های کافی و لازم مدرسین مربوط است که شاید در بخش علمی و آکادمیک توانا و مطرح باشند اما به دلیل اینکه در فعالیتهای مرتبط با بخش بازاریابی و فروش و تبلیغات مشارکت و تجربه ندارند در ارائه برخی آموزش های کاربردی مهارت کافی را ندارند و یا برعکس اساتیدی که درحوزه های سخنوری و انگیزشی تبحر داشته اما کلاسهاشان فاقد محتوای علمی غنی است که کارایی هر دومورد ذکر شده کافی نیست.پرویز درگی افزود: خلاً میان دانشگاه و صنعت بازاریابی باعث شده کارکرد صنعت آموزش و مارکتینگ این بخش با دشورای هایی مواجه باشد و ما به افردی نیاز داریم که در حیطه ی مارکتینگ آموزش هم عامل باشند و هم عالم که در حال حاضر تعداد اساتید ترکیبی این دو بخش محدود است.وی همچنین با اشاره به ظهور "تک شاخ ها" که افرادی هستند که در دو حوزه ی مارکتینگ و آی تی فعالیت می کنند و به شکل حرفه ای از آن استفاده می کنند افزود: درحال حاضر با استفاده از ابزارهای آی تی امکان برقراری ارتباط با مخاطبان حوزه ی آموزش بیش از قبل فراهم شده و اطلاع رسانی با سهولت بیشتری انجام پذیر است، وی تاکید کرد در این مسیر باید با مخاطب صادق بود و از ایجاد انتظار بیجا پرهیز کرد.mbanews.ir-مریم غضنفری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا