این روزها تبلیغات محیطی سطح شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ به شکلی متفاوت تر ازگذشته موضوع “وقف” را با استفاده از طرح و بیان متفاوت که مشخصه آن جمله ی دو پهلوی کمپین “همه واقف باشیم” است ، پوشش داده اند.
طی سالهای اخیر برخی موضوعات فرهنگی نظیر دوری از خشم، مادی گرایی، بهداشت روانی، تکریم والدین و… به عنوان دغدغه های اجتماعی درکمپین های تبلیغاتی با ویژگی های متفاوت نسبت به گذشته ازسوی سازمان زیباسازی و برخی نهادها به طوراشتراکی در حوزه ی محیطی اجراشده بود و این بار همزمان با هفته ی وقف شاهد اکران کمپین بزرگ تبلیغاتی بودیم که به موضوع ترویج فرهنگ وقف می پردازد.
بر این اساس مسولان سازمان زیباسازی با توجه به رویکردی که طی سالهای اخیر نسبت به موضوعات مختلف درتبلیغات محیطی به مخاطبان ارائه کرده است، معتقدند که یکی از رسالتهای این سازمان فرهنگ سازی درحوزه ی حقوق شهروندی و ارتقاء کیفیت زندگی مردم است، لذا شاهد هستیم در مناسبتهای خاص از فضاهای شهری برای فرهنگ سازی در مورد موضوعات مختلف استفاده می شود.
با توجه به اینکه مسائل و موضوعات فرهنگی درحوزه ی تبلیغات و اطلاع رسانی نیازمند باریک بینی و لحاظ ساختن ظرافت های بصری و محتوایی و مفهومی بیشتری است لذا ایجاد ارتباط با مخاطبان و افراد جامعه ای که دائم درمعرض آموزشهای شبکه های اجتماعی و اطلاع یابی هستند کاری دشوارتر از گذشته به نظرمی آید.
درگذشته شیوه طرح برخی موضوعات به سادگی امکان پذیر و تاثیرگذار بود اما امروز روش های ارائه ی موضوعات و مسایل مختلف تجاری و فرهنگی و اعتقادی تاحدود زیادی تابع ساختارهای متغییری شده است که دست اندرکاران صنعت تبلیغات در طراحی کمپین های تبلیغاتی به آنها توجه ویژه ای نشان داده اند.
تغییر رویکرد و شیوه ی تبلیغات موضوع وقف که امسال در تبلیغات محیطی توجه مخاطبان زیادی راجلب کرده است، باعث شد تا با مدیرکل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه گفتگویی داشته باشیم.
مسعود رحمتی با بیان اینکه هفته نخست ربیع الاول هفته وقف نام دارد گفت: با همکاری دو جانبه ای که با سازمان زیباسازی داشتیم کمپین تبلیغاتی این ایام با هدف ترویج فرهنگ وقف و مسولیت اجتماعی، این سنت نیکو در جامعه مدنظر قرارگرفت.
همچنین مسائل فرهنگی و مسئولیت های اجتماعی از موضوعاتی هستند که صحبت درمورد آنها نیازمند ظرافت ها و رعایت اصولی است که بتواند ضمن در برداشتن محتوای مورد نظر، تاثیر مناسبی بر افکار عمومی داشته باشد.
وی افزود: مفاھیم، طرح ھا و پیام ھای استخراج شده برای تبلیغ موضوع وقف در ۴۰۰ سازه در سطح شهر تهران اکران شده است.
طرح های هنری و کاریکاتورهای مرتبط با آن درکارگاه ۳ روزه ای با حضور۷۵ نفر از ھنرمندان که درفراخوان شرکت کرده و انتخاب شده بودند درآبان ماه سال جاری در شهر شیراز به میزبانی سازمان اوقاف این شهر برگزارشد.
دراین کمپین سعی شده است، تبیین سنت حسنه وقف به شھروندان از طریق زبان ھنر، انجام کار پژوھشی، ھمکاری درقالب اجرای کمپین ھای تبلیغاتی با سازمان زیباسازی اجرایی شود.
وی گفت: کمپین “واقف باشیم” پس از مسابقات قرآنی و دهه کرامت سومین برنامه مشترک سازمان زیباسازی و اوقاف است و این کمپین با هدف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درحوزه وقف نقش مهمی را ایفا میکند.
براین اساس یک شورای تخصصی برای طراحی و تدوین مفاهیم و موضوعات تشکیل شد و کارگاه های تخصصی هنری وایده پردازی زیرنظر اساتید کار خود را شروع کردند.
درواقع هدف از اجرای این کمپین در این کارگاه، تولید محتوای ایدهپردازی و خلاقیت در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف درجامعه است. همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی غنی ازطرحهای مفهومی با مضامین وقف و امور خیریه از دیگر اهداف اجرایی این کارگاه بود.
وی افزود به همین منظور شورای تخصصی تشکیل شد تا با توجه به اھداف تعیین شده از فضای تبلیغی و جلوگیری از پراکنده کاری اقدامات مناسب را پوشش دهد.
لازم به ذکر است از بین ۲۵۰ اثر این هنرمندان حدود ۲۰۰ اثر توسط داوران انتخاب شده و روی سازههای سطح شهر تهران اکران شدند و همچنین طرح های منتخب در قالب کتاب منتشر خواهد شد و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.