مصاحبه

تمرکز بر آگاه‌سازی مشتریان نسبت به خدمات متمایز ازکی در سال ۱۴۰۳

فرید عطارزاده؛ مدیرروابط عمومی «ازکی» در یادداشتی به بررسی برنامه‌های اجرا شده در بخش روابط عمومی توسط ازکی در سال ۱۴۰۲ و چالش‌های آن و چشم انداز این شرکت در سال ۱۴۰۳ پرداخته‌است که می‌خوانید.

روابط عمومی «ازکی» از ۴ ماه پایانی سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده و  ۱۴۰۲ اولین سالی بود که «ازکی» یک PR مستقل داشت، بنابراین بیشترین تمرکز را بر نگارش استراتژی PR، ایجاد ساختار، برقراری ارتباط مناسب با ذینفعان سازمان (چه داخلی و چه خارجی) گذاشتیم.

تعامل و بهبود رابطه با نهاد ناظر

 عمده فعالیت روابط عمومی شرکت «ازکی» در ۱۴۰۲، تعامل و بهبود رابطه با نهاد ناظر خودش یعنی «بیمه مرکزی» بود. از آنجا که استارت‌آپ‌های بیمه یا اینشورتک‌ها (InsurTech) مجوز فعالیت خود را به طور مستقیم از بیمه مرکزی دریافت می‌کنند، باید فعالیت‌هایشان منطبق با قوانین اعلام شده از سوی این سازمان باشد.

خدمات بهتر و با کیفیت

اما نکته‌‌ای که وجود دارد، برخی از قوانین و چارچوب‌های این سازمان با توجه به نیازهای جدید کاربران، فعالیت‌ها و محور جدید استارتاپ‌ها، هنوز منطبق نشده است و این موضوع گاه سوتفاهم‌هایی بین دو طرف به وجود می‌آورد. بنابراین یکی از برنامه‌های مهم روابط عمومی «ازکی» برقراری تعامل و همکاری بهتر با بیمه مرکزی بود که نسبتا نتیجه داد و برخی از سوتفاهم‌های به وجود آمده، برطرف شد. به این ترتیب توانستیم فعالیت‌هایمان را بهتر و با کیفیت‌تر انجام دهیم. ما معتقدیم که برقراری تعامل و بر‌طرف شدن کامل سوتفاهم‌ها در نهایت به نفع کاربران است و موجب می‌شود خدمات بهتر و با کیفیت‌تری دریافت کنند.

چالش‌های سال ۱۴۰۲

در این سال همچنین، با چالش‌های مهمی روبرو بودیم. در واقع بعید می‌دانم در سال ۱۴۰۲ شرکتی بدون چالش بوده باشد که ما هم از این قائده مستثنی نبودیم اما شاید مهم‌ترین چالش ما اواخر مردادماه ایجاد شد. در آن زمان، تعلیق به خاطر مسئله حجاب، بحرانی بود که تمام ابعاد بیزینس را تحت شعاع قرار داد و نیاز به برنامه‌ریزی خیلی سریع، دقیق و مشخصی داشت تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم. در آن بازه زمانی، با هدف عبور از بحران با کم‌ترین چالش، تمام برنامه و استراتژی روابط‌عمومی و حتی سازمان تغییر کرد تا اینکه از آن عبور کردیم.

افزایش آگاهی گروه مخاطبان

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در رابطه با کاربرانمان انجام دادیم، ایجاد آگاهی بخشی درباره خدمت‌مان بود. ما متوجه شدیم باید در حوزه آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی درباره خدمات خود کارهای بیشتری انجام دهیم. طبق تحقیقات بازاری که انجام دادیم و بررسی «گروه‌های تمرکز» مختلفی که داشتیم، متوجه شدیم بسیاری از افراد- چه کاربران فعلی و چه افرادی که احتمالا کاربران بلقوه هستند- درباره بسیاری خدمات ازکی، که اتفاقا ما را از شرکت‌های بیمه سنتی و حتی رقیبان‌مان متمایز می‌کند، چندان مطلع نیستند.

برای همین تمرکزمان را بر روی اطلاع‌رسانی خدمات و آگاه‌سازی مشتریان گذاشتیم؛ برای مثال پرداخت خسارت آنلاین در ۷۲ ساعت یکی از خدماتی است که بسیاری از کاربران از آن اطلاع نداشتند؛ یا برخی کاربران نمی‌دانستند برای خرید بیمه‌نامه بدنه نیازی ندارند که حتما به صورت حضوری خودرویشان بازدید شود و می‌توانند از تکنولوژی «بازدید توسط مشتری» استفاده کنند.

  همچنین ما در رشته‌های مختلفی از بیمه فعال هستیم (درمان تکمیلی، مسافرتی، مسئولیت، آتش‌سوزی، موبایل، زلزله و…) اما برخی کاربران فکر می‌کنند فقط در حوزه خودرو فعالیت داریم که اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌تر و هدفمند‌تری را انجام دادیم. در کنار این‌ها، تلاش کردیم این موضوع را جا بیندازیم که تیم پشتیبانی ازکی فقط برای پیگیری مشکلات نیست، بلکه ازکی یک تیم قوی و گسترده در حوزه مشاوره دارد که کاربران می‌توانند با برقراری ارتباط با این تیم، از خدمات مشاوره‌ای ما استفاده کرده و بتوانند بهترین بیمه در رشته‌های مختلف را برای خود تهیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا