گزارش

هوش مصنوعی و بازاریابی خلاقانه

فربد مستوفی – مدیر ارشد مارکتینگ و برند گروه صنعتی پارس خزر

در عصری که بازاریابی دیجیتال روز به روز کامل‌تر می‌شود، نیروی جدیدی ظهور کرده است که می‌تواند نحوه درک مسئله، تحلیل و پاسخ های خلاقانه را تغییر دهد. به هوش مصنوعی (AI)، همراه شما در حرکت به سوی خلاقیت سلام کنید. هوش مصنوعی هم اکنون تقریبا در همه زمینه‌های مرتبط و غیرمرتبط وارد شده است و اگر از آن برای تولید محتوای خلاقانه استفاده نکرده‌اید، کم‌‎کاری شماست. در ابتدا هوش مصنوعی برای تولید متن

(ChatGPT و …) یا تصاویر اولیه (MidJourney و …) در دسترس همگان قرار گرفت. اما برای استفاده از آن در داستان‌سرایی برای برند و ارتقا خلاقیت، نیاز به تلاش بیشتر است.

محدوده هوش مصنوعی: افق‌ها گسترش می‌یابند

به هوش مصنوعی به عنوان کلیدی راهگشا برای ساخت تصاویر دیجیتالی از فضاها و کانسپت‌های ناشناخته فکر کنید. این کاری است که ابزار تصویرسازی با هوش مصنوعی (ChatGPT، Anthropic، Bard و …) انجام می‌دهند. آنها مخزن بزرگی از اطلاعات آنلاین دارند که در صورت درخواست، آنها را اسکن کرده و برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. این ابزار در حقیقت می‌تواند ذهن دوم شما باشد که بینشی استراتژیک در اختیار شما قرار می‌دهد. هوش مصنوعی شروع به پردازش اطلاعات و دانش موجود با سرعت‌ بسیار زیاد می‌کند؛ که نتیجه آن توانمندسازی شما برای طراحی استراتژی‌های بازاریابی است.

بیایید با استفاده از ChatGPT مثالی بزنیم:

مشکلی که من با آن روبرو بودم این بود: من در حال ایجاد یک استراتژی برای خط جدید صابون‌های لوکس هستم. این محصول مانند کره نرم است. من از هوش مصنوعی می‌خواهم که سه نکته برتر استراتژی را که برای ارائه و معرفی محصول مفید است پیشنهاد دهد.

پاسخ هوش مصنوعی:

تاکید بر پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP): نرمی استثنایی صابون لوکس خود را به عنوان ارزش ویژه و منحصر به فرد آن برجسته کنید. یک داستان قانع کننده در مورد آنچه که محصول شما را از رقبا متمایز می کند، مطرح کنید. از عباراتی مانند “نرم‌تر از ابریشم” یا “نرم‌تر از یک نسیم” برای ایجاد تصویری واضح در ذهن مشتریان بالقوه استفاده کنید.

بازاریابی و برندسازی هدفمند: مخاطبان هدف خود را برای صابون لوکس شناسایی کنید. با توجه به ماهیت لاکچری آن، مخاطبان شما ممکن است افرادی باشند که برای مراقبت از خود ارزش قائل هستند، روتین پوستی منظمی دارند یا خیلی ساده، پوست حساسی دارند. برنامه های بازاریابی و برندسازی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای این جامعه خاص، جذاب باشد. از رسانه های اجتماعی، اینفلوئنسرها و وبلاگ‌نویسان زیبایی و سلامت برای ایجاد سر و صدا و به اشتراک گذاری نظرات استفاده کنید.

سمپلینگ و تجربه محصول: به مشتریان اجازه دهید نرمی صابون شما را از نزدیک تجربه کنند. تعدادی محصول با اندازه کوچک یا سمپل در اختیار مصرف‌کنندگان نهایی قرار دهید تا به صورت مستقیم، نرمی و لطافت آن را آزمایش کنند. با ارائه نمونه در مکان‌های خرده‌فروشی، نمایشگاه‌های زیبایی یا از طریق تبلیغات آنلاین، مشتریان را تشویق کنید تا محصول را تجربه کرده و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

من پاسخ دادم:  برای نشان دادن ارزش و برتری محصول، باید تصاویری طراحی کنیم. آیا می توانید چند ایده به من بدهید؟

ChatGPT: “لطافت مخملی پوست خود را نمایان کنید”، “لطیف بعد از هر شستشو”، “لطیف مانند یک زمزمه، غنی مانند کره”، “از نرمی پوست خود لذت ببرید”، “نرم مانند کره، صاف مانند ابریشم”

حرکت فراتر از متن: فکر کنید هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار چند زبانه، نه تنها بر روی پیام‌های متنی کار می‌کند، بلکه تصاویری با کیفیت مطابق تصور شما طراحی می‌کند. درست است. هوش مصنوعی در قسمت بصری نیز قدم گذاشته است. فقط از آن بخواهید هر چیزی را که می‌خواهید، به هر سبکی که می‌خواهید تبدیل به تصویر کند و ببینید که تصاویر زنده می‌شوند. هرچه توصیفی‌ شما دقیق‌تر باشد، نتیجه بصری نیز جذاب تر است.

چطور کار می‌کند؟  بیایید Midjourney را برای مثال بررسی کنیم. خودتان را به عنوان یک تولید کننده عطر در نظر بگیرید که بدون نمونه محصول واقعی، به دنبال تبلیغات هستید. شما به سادگی می توانید به Midjourney بروید و از ابزار بخواهید که عطر را در برای عکاسی محصول تجسم کند، تصویری را را انتخاب کرده و  برای انتشار استفاده کنید. شرح تصویر می‌تواند چیزی شبیه به عکسبرداری محصول از یک بطری عطر سیاه روی پارچه ابریشمی با کیفیت پرمیوم باشد.

فراتر از واقعیت:

وقتی مدل‌های هوش مصنوعی روزبه روز بهتر و دقیق‌تر می‌شوند، نتیجه کار آنها نیز بهتر و طبیعی‌تر می‌شود. از شما دعوت می‌کنیم به دنیای اینفلوئنسرهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی مانند لیل میکولا و نونوری وارد شوید. این افراد تأثیرگذار در فضای مجازی در مرکز توجه قرار گرفته‌اند و سازندگان آنها، خلاقیت و فناوری هوش مصنوعی را با هم ترکیب کرده‌اند. اینفلوئنسرهای این چنینی مسیر را ادامه داده و به همکاری با برندها نیز پرداخته‌اند.

استفاده از اینفلوئنسرهای مجازی برای برندها بسیار جالب‌تراست، زیرا آنها را چهره‌ای می بینند که می‌تواند دو برابر بیشتر چشم‌ها را جذب کرده و کنجکاوی مردم را برانگیزد. در عین حال از خطاهای انسانی نیز پرهیز شده و مشکلات اینفلوئنسرهای انسانی مانند بدنامی، جرم و جنایت یا بیان نظرات نسنجیده را ندارد. با این حال، این اینفلوئنسرها توسط انسان کنترل می‌شوند و مسیر توسط انسان‌های متخصص بررسی می‌شود. برخی استدلال می‌کنند که با توسعه روزافزون هوش مصنوعی، خط بین واقعیت و مجاز به سرعت محو شده و در آینده نیز به کلی ناپدید شود. با این سوال، آیا می‌توان به هوش مصنوعی برای درک هنجارهای اجتماعی، قومیت، نژاد، قوانین ناگفته، عرف، احترام و … اعتماد کرد؟ آیا ممکن است اخبار جعلی و فیک نیوز بیش از پیش توسط هوش مصنوعی تولید شده و رسما جهان را از اعتماد خالی کند؟

در نهایت

انسان توانایی خود در ساخت بزرگترین چیزها ثابت کرده و روز به روز به سمت طرح ها و ایده های جدید خواهد رفت و نمی‌توان جلوی این حرکت را گرفت. اما، هوش مصنوعی اینجاست تا در کنار شما باشد، نه جایگزین شما. مخصوصا در زمینه خلاقیت! هوش مصنوعی قرار نیست و نمی‌تواند جایگزین خلاقیت انسانی شود. اینجاست تا آن را تقویت کند. همانطور که هوش مصنوعی فرآیندها را ساده می‌کند، خلاقیت شما نیروی محرکه و تعیین کننده استراتژی‌ها باقی می‌ماند. به هوش مصنوعی به عنوان یک جعبه ابزار فکر کنید، به شکل یک پالت رنگ. در حالی که رنگ‌ها را عرضه می‌کند، شما هستید که قلم مو را به کار می‌گیرید و به بوم جان می‌بخشید و به عمق احساسات انسانی می‌افزایید.

این مساله بارها و بارها در تاریخ بشری رخ داده است. چه زمانی که عکاسی پدید آمد و هنر مخصوصا نقاشی نگران شد، یا زمانی که علم کامپیوتر قدم‌های ابتدایی برای ساخت نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ را می‌پیمود نیز همین نگرانی‌ها وجود داشت، که نرم‌افزار جایگزین خلاقیت انسانی شود، در حالی که نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه مرزهای جدیدی برای خلاقیت گشوده شد که پیش از آن اصلا در تخیل نمی‌گنجید.

بیایید یک مثال را بررسی کنیم: در نظر بگیرید که در حال ایجاد یک کمپین رسانه اجتماعی هستید. هوش مصنوعی می‌تواند در انتخاب رسانه، تولید پست‌ها، بهینه‌سازی هشتگ‌ها و حتی پیشنهاد زمان‌بندی انتشار کمک کند. با این حال، اینها فقط پیشنهاد هستند.

یک انسان باید پیشنهادات را با هم ترکیب کند، بهترین را انتخاب کند، نتایج را بهبود بخشد، با هوش مصنوعی مکالمه کند و از ابزار موجود استفاده کند تا فرایند کار را طبق هدف بهبود بخشد. همانطور که ما در تقاطعی از هوش مصنوعی و بازاریابی خلاق حرکت می کنیم، بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم که AI قهرمان داستان نیست. هوش مصنوعی کاتالیزوری برای روایت و اهداف شما است. با داشتن استراتژی مبتنی بر هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها و دریافت پیشنهادهای اولیه ساده‌تر می‌شود. اگر بتوانید ابزار (مخصوصا هوش مصنوعی) را به خدمت بگیرید، شما آماده هستید که مسیر جدیدی را در قلمرو همیشه در حال تکامل بازاریابی تجربه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا