مصاحبه

آیگپ؛ جوانی سالم و به‌روز است

آیگپ؛ از جمله پیام رسان‌های ایرانی‌ست که این روزها درصدد است با ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کند.

ام بی ای نیوز به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی سرویس‌ها و حوزه فعالیت آیگپ گفتگویی را با “امیرحسین ایماغیان مدیربازاریابی آیگپ” داشته که در ادامه می‌خوانید.

از آیگپ برایمان بگویید؟

بعد از بیسفون، پروژه‌های مختلفی در زمینه پیام رسانی اجرا شدند. ساینا یکی از آنها بود که در حال حاضر با نام سروش شناخته می‌شود. بیسفون هم شروع فعالیت خود را با تماس‌های بین المللی آغاز کرد. تماس‌هایی که بسیاری تبلیغ آن را به یاد دارند که در آن گفته می‌شد: برای تماس خارجی دوصفر نگیرید، صفر بیست بگیرید. بیسفون بعد از آن وارد وب پیام‌رسان شد که بیشتر در حوزه خدمات سازمانی فعالیت می‌کرد. حال پس از فیلتر شدن تلگرام و داغ شدن پیام‌ رسان‌های ایرانی، بیسفون فعالیت خود را عمومی کرد.

پس از بیسفون، آیگپ در آذر ماه سال ۹۴ متولد و فعالیت رسمی خود را ازسال ۹۵ آغاز کرد. اوج توجه کابران به این اپلیکیشن در زمستان ۹۶ بود، زمانی که تلگرام فیلتر و بسیاری از مخاطبان به دنبال امتحان کردن پیام‌رسان‌های مختلف ایرانی بودند.

سیاست کلی آیگپ از ابتدا و پس از تغییرات صورت گرفته، جذب کاربران ارگانیک بود. به هرحال راهکارهای مختلفی برای جذب کاربر وجود دارد اما آیگپ از ابتدا سعی دارد با ارائه سرویس‌های انحصاری مخاطبان را به سمت خود جذب کند. درتلاش هستیم، کاربران پس از تجربه اقدام به نصب اپلیکیشن آیگپ کنند. کاربرانی که با شناخت انتخاب می‌کنند. اگر فضا مانند بازارهای دیگر رقابتی باشد، مخاطبان پس از تحقیق و براساس بودجه خودشان با علاقه اقدام به انتخاب می‌کنند.

به همین منظور به سراغ ارائه سرویس‌هایی رفته‌ایم که برای مخاطبان جذاب باشد. در همین راستا به تازگی سرویسی را با همکاری وزارت بهداشت لانچ کردیم. سرویس مورد تایید وزارت بهداشت است و پزشکان متخصص در کنار آن قرار دارند. یکی دیگر از سرویس‌های ارائه شده؛ بستر تماشای فیلم است.

در مورد سرویسی که با همکاری وزارت بهداشت به تازگی لانچ شده، توضیح بفرمایید؟

در سرویس دکتر آیگپ؛ خدمات مشاوره‌ی پزشکی به مخاطبان ارائه می‌شوند. خدماتی مانند: کاهش وزن، خطرسنجی سرطان، میزان رضایت شغلی، … . در حال حاضر یازده خدمت در این سرویس ارائه می‌شود که به زودی به آنها دو خدمت دیگر نیز افزوده خواهد شد.

از طریق این سرویس با مخاطبان پرسش و پاسخگویی صورت گرفته و پس از اعلام نتایج به مشاوران پزشکی ارجاع داده می‌شوند. مخاطبان پس از ورود به این مرحله باید هزینه پرداخت کند که برای پرداخت می‌توان از کیف پول آیگپ استفاده و سرویس خود را شارژ کند.

چنین سرویس‌دهی؛ سیاستی‌ست که آیگپ آن را دنبال می‌کند. آیگپ در تلاش است، علاوه بر پیام رسانی تبدیل به منطقه‌ای پر از خدمات شود که مخاطبان به راحتی از خدمات استفاده کنند.

هدف اصلی از اجرای این سیاست جذب مخاطبان درست است. همانطور که می‌دانید؛ جذب مخاطبان یکی از پر هزینه‌ترین فرآیندهابرای اپلیکیشن‌ها است.

در نرم جهانی، جذب هر کاربر نزدیک به چهار دلار برای اپلیکیشن‌ها هزینه دارد. اما در ایران با توجه به شرایط تبلیغات و بازاریابی این هزینه به بیست‌هزار تومان نیز می‌رسد. دربرخی از اوقات اپلیکیشن باید سه برابر هزینه خود جهت جذب کاربرو رسیدن به حد ایده‌آل هزینه کند. بنابراین بسیاری از استارتاپ‌ها برای ارائه خدمات تمایل دارند که از زیرساخت‌ها و پشتوانه‌ی پیام‌رسان‌هایی مانند آیگپ استفاده کنند. پیام رسان‌ها با کاربران خود به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا با هزینه‌ی کمتری به کاربران مورد نظرشان برسند. علاوه براین؛ بدون مواجه با چالش جذب کاربر برروی بهبود خدمت ارائه شده از طریق سرویس تمرکز خواهند کرد. بنابراین چنین رویکردی باعث شد که آیگپ از بستر سرویس دهی به سمت سرویس اپ شدن سوق پیدا کرده‌است. در این باره انحصاری وجود ندارد و همه‌ی سرویس‌ها معرفی خواهند شد

استقبال از این سرویس‌ها به چه صورتی بوده‌است؟

اجرای استراتژی تبدیل آیگپ به سرویس اپ چندی‌ست اجرایی شده و به مرور در صدد تکمیل زیرساخت‌های لازم هستیم. فعلا فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تبلیغات و بازاریابی درباره سرویس‌ها انجام نشده است. در زمینه معرفی سرویس‌ها تا زمانی که به شناخت کلی جامعه نرسیم، آهسته حرکت خواهیم کرد. چون با توجه به نگاه مخاطبان نسبت به پیام رسان‌های ایرانی، اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی بسیار پرریسک و هزینه‌بر است. براین اساس؛ با دقت و وسواس زیاد برای جاگیری در میان مخاطبان حرکت می‌کنیم. باید به مرحله‌ای برسیم که مخاطبان دهان به دهان اپلیکیشن را به همدیگر معرفی کنند. مخاطبان باید نسبت به پیام رسان‌های ایرانی اعتماد کنند. در حال حاضر در کشورمان مخاطبان به راحتی پیام رسانی را جایگزین پیام رسان دیگر نمی‌کنند. البته نبود رقابت نیز باعث شد که مخاطبان به سمت پیام رسانی که خدمات بهتری را ارائه می‌کند، سوق پیدا کنند.

برای شناخت مخاطبان چه روندی را طی می‌کنید؟

با توجه به گزارشات ارائه شده توسط شرکت‌های تحقیقات بازار و مطبوعات می‌توان در زمینه شناخت مخاطبان گمانه زنی کرد. اما برای نقطه‌زنی و تحلیل‌های دقیق‌تر مطمئنا باید تحقیقات بازار گسترده‌ای صورت بگیرد. برای این کار سئوالاتی تخصصی مبنی بر شناخت نگاه مخاطبان نسبت به پیام‌رسان‌ها طراحی و با نمونه گیری از افراد ازقومیت‌ها و شهرهای مختلف سئوالات پرسیده شد. اطلاعات برگرفته شده از تحقیقات ما را به شناخت مخاطبان نزدیک کرده‌است. این تحقیق نزدیک به چهار ماه با تعداد نمونه‌ی نزدیک به ۳۷۰۰ نفر زمان برده است. نتایج تحقیق نشان داد که مخاطبان به سختی نسبت به تغییر پیام رسان تلگرام خود تصمیم گیری می‌کنند. این نتیجه فعالیت کار را برای ما سخت‌تر کرده‌است. در این تحقیق شیوه استفاده افراد از پیام‌رسان‌ها نیز مشخص شد. مخاطبان برای دنبال کردن اخبار و … از تلگرام بهره برداری می‌کنند.

سرعت تلگرام به جذب بیشتر مخاطبان کمک کرده‌است. همچنین ارسال فایل نیز از طریق تلگرام راحت‌تر است. این نکته بسیار برای مخاطبان حائز اهمیت است. در حال حاضر کاربران ایرانی استفاده کمی از ایمیل برای ارسال فایل می‌کنند. تجربه مخاطبان نسبت به استفاده از ایمیل سخت‌تر است و ترجیح می‌دهند از پیام رسان‌هایی استفاده کنند که مسیر را برای آنها آسان کرده است.

این طرز نگاه مخاطبان فعالیت را برای تمامی پیام‌رسان‌های ایرانی سخت کرده است. از طرفی مخاطبان از اینکه چه اتفاقی برای اطلاعاتشان حین تغییر پیام رسانشان خواهد افتاد، می‌ترسند و جلب اعتماد آنها بسیار سخت است.

درباره جلب اعتماد بیشتر توضیح دهید؟

در حال حاضر تماس صوتی و تصویری آیگپ نقطه به نقطه است. یعنی زمانی که سرور آیگپ تماس را میان دو مخاطب برقرار می‌کند، خودش خارج می‌شود. همچنین اطلاعات منتقل شده نیز هیچ ارتباطی با آیگپ ندارند. در این باره ویدیوی نیز ساخته شده که دو گوشی به مودم TD-LTE وصل شده‌اند که پس از برقراری تماس سیم کارت از گوشی‌ها خارج شده است. با این کار فراهم کننده‌ی سرویس (Service Provider) به تماس دسترسی ندارد. چنین عملکردی امن‌ترین ارتباط صوتی و تصویری را فراهم کرده‌است. بیان چنین عملکردی برای مخاطبان چالش برانگیز است . چون موضوع به تکنولوژی مربوط است و مخاطبان باید اطلاعات کاملی در این باره داشته باشند. معرفی این خدمات نیاز به فعالیت‌های تبلیغات و بازاریابی دارد که در سال آینده‌ی برنامه‌های گسترده‌ای را در این زمینه اجرایی خواهیم کرد.

در حال حاضر برخی از مخاطبان برای صرف‌جویی در هزینه‌ها به سراغ اپلیکیشن‌هایی می‌روند که برایشان به صرفه باشد. در چنین مواقعی امنیت دیگر اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند. در واقع امنیت برای مخاطبان اهمیت چندانی نداشته و سرویس‌های ارائه شده و ارزش افزوده برایشان مهم است. اگر اپلیکیشن‌ها بتوانند، سرویس خوبی ارائه کنند مخاطبانخواه ناخواه جذب خواهند شد.

نظرتان درباره اتفاقی که در چندوقت اخیر برای کاربران آیفون رخ داده چیست؟

براساس آمار منتشر شده سایت استتیکا در ژانویه ۲۰۱۹ ضریب نفوذ کابران آیفون به نسبت کاربران اندروید معمولا بین ۱۲ تا ۱۸ درصد متغیر است. این درصد مربوط به اپلیکیشن‌های عمومی هستند که همه کاربران از آنها استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که ۸۰ درصد کاربران از اندروید استفاده می‌کنند و چنین کاربرانی در اولویت اول برای اپلیکیشن‌های عمومی هستند. البته این اولویت را می‌توان در مورد اپلیکیشن‌های معروف دنیا نیز در نظر گرفت. معمولا آپدیت‌های اولیه نیز برروی نسخه‌ی اندروید انجام می‌شود.

به هرحال تصویر ذهنی مخاطبان ایرانی نسبت به ایفون با کل دنیا فرق دارد. چنین تصوری این سئوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا آیفون به افراد اعتبار می‌دهد و یا اینکه افراد با جایگاه اجتماعی خاص به آیفون اعتبار می‌دهند. حال باتوجه به چالش‌های پیش آمده برخی از افراد برای استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی مجبور به استفاده از یک گوشی همراه با سیستم اندروید شده‌اند که این موضوع نیز چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت.

آیا در مورد آیگپ نیز چنین موضوعی مطرح می‌شود؟

آیگپ مولتی پلتفرمهست و همه‌ی سیستم‌ها را مانند اندروید، ios، وب، ویندوز، لینوکس، مک و… را پوشش می‌دهد. در مورد استفاده از اپلیکیشین آیگپ چنین پیشنهادی که دارندگان آیفون؛ گوشی اندروید تهیه کنند را نمی‌کنیم. برای مخاطبان نیز حس خوبی نیست که همزمان از دو گوشی همراه استفاده کنند. نسخهموبایل ویو آیگپ فرقی با اپ آن ندارد و مخاطبان در صورت مشکل می‌کنند، از نسخه‌های دیگر استفاده کنند.

به نظرتان اپلیکیشن‌های ایرانی زیرساخت‌های لازم را برای جذب مخاطبان و جلب رضایت آنها دارند؟

برای پاسخ به این سئوال یک گام به عقب برمی‌گردم. تمامی اپلیکیشن‌ها براساس تعداد مخاطبانشان زیرساخت‌هایی را طراحی می‌کنند. اینکه از اپلیکیشن‌های ایرانی انتظار داشته باشید که برای ۵۰ میلیون نفر زیرساخت فراهم کنند، خطا رفته‌اید. چون در هیچ کشوری اپلیکیشنی در ابتدا این تعداد مخاطب را هدف قرار نداده و زیرساخت برای آنها فراهم نمی‌کند. اما از همه مهمتر اپلیکیشن‌های ایرانی محصولاتی داخلی هستند که باید به آنها اعتماد کرد. اگر این محصولات خارجی بودند و ایراد داشتند، از آنها خورده نمی‌گرفتید. درحال حاضر هر مخاطبی می‌تواند با پشتیبانی اپلیکیشن‌های ایرانی اطلاعات خود را پیگیری کند. آیا چنین مخاطبانی می‌توانند با پشتیبانی تلگرام یا واتس آپ تماس و اگر مشکلی داشتند، پیگیری کنند؟

درباره‌یزیرساخت پیام رسان‌ها دو حوزه‌ی پهنای باند و پردازش و ذخیره مطرح است. پهنای باند را که فراهم کنندگان تامین می‌کنند، پیام رسان‌های داخلی نیز به پهنای باند خارجی نیاز ندارند چون اطلاعات در داخل تولید می‌شود. در حوزه پردازش و ذخیره در حال حاضر ۱۸۰ سرور قدرتمند وجود دارد که فقط۱۵ عدد از آنها در مدار قرار گرفته است. مطمئنا اگر مخاطبان بیشتری به سراغ آیگپ بیایند با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد. در زمینه انتقال اطلاعات نیز برنامه‌های گستردگی تعریف شده که در حال اجرای آنها هستیم. در زمینه ذخیره اطلاعات نیز سرورها دقیقا مانند تلگرام عمل کرده و مثل واتس آپ نیستند. در واتس آپ اطلاعات تا زمانی که در گوشی هر دو کاربر وجود دارد، قابل بازیابی است. به محض حذف یک کاربر اطلاعات از بین می‌رود. مخاطبان آیگپ در زمینه مفقود شدن فایل‌ها و کندی انتقال؛ نگرانی نداشته باشند.

آیگپ به نسبت مابقی پیام رسان‌های ایرانی چه مزیتی دارد؟

آیگپ تنها پیام رسان ایرانی‌ست که کابران به منابع ( Open Source ) دسترسی دارند. در واقع اطلاعات شفاف در اختیار افراد قرار گرفته است. Open Source بودن باعث شده که با بسیاری ازdeveloper که به بصورت آزاد فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار و از آنها کمک بگیریم. این دسته از افراد ایده‌های جدیدی دارند که به ما کمک خواهند کرد.

برای حفظ مخاطبان چه برنامه‌ای دارید؟

این موضوع را می‌توان از چه زوایه مورد بررسی قرار داد. زوایه اول: اقبال عمومی مردم . زوایه دوم: برنامه‌هایی کهبرند برای نگهداشت و ایجاد وفاداری مخاطبان طراحی کرده است. اگربه عملکرد تلگرام نگاه کنید، در زمینه نگهداشت مخاطبان فعالیت‌های مختلفی را اجرایی کرده‌است. این پیام رسان به مرور سرویس‌هایی که مخاطبان به آنها نیاز داشتند را تهیه و در اختیار آنها قرار داده است. چنین عملکردی باعث وفاداری مخاطبان نیز شده است. مطمئنا آیگپ نیز چنین مسیری را در پیش خواهد گرفت. آیگپ نیز بر اساس نیازسنجی و ایجاد قابلیت‌ها و سرویس‌های جدید و اجرای برنامه‌های که آیگپ را به سمت ایجاد کلوپ مشتریان سوق خواهد داد، نسبت به وفاداری مخاطبانش اقدام می‌کند. درتلاش هستیم، به گونه‌ای فعالیت کنیم که حتی اگر خدمتی را که رقیب ارائه کرده و ما نداشتیم، مخاطب باز هم در آیگپ باقی بمانند. البته تا زمانی که مخاطبان انتخاب نکنند و فرآیند گفته شده اجرایی نشود، نمی‌توان از نتایج صحبت کرد. جذب مخاطبان بسیار دشوار است و به راحتی با پروموشین نمی‌توان این کار را انجام داد. چون فقط جذب مخاطبان مهم نیست، باید مخاطبان را نگه داشت. فعلا روند کندی را برای اینکار در نظر گرفته‌ایم اما روندمان پایدار است.

همانطور که قبلا گفته شد، تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه اجرایی کرده‌ایم و به دقت مخاطبان را شناسایی و برای هر گروه برنامه‌هایی را اجرا خواهیم کرد. کل تحقیقات بصورت کیفی انجام شده است. باید به عمق می‌رفتیم و از علایق مخاطبان باخبر می‌شدیم.

در تحقیقات به تعریف مخاطبان از آیگپ هم رسیده‌اید؟

بسیاری از مخاطبان هنوز نسبت به آیگپ شناختی ندارند. اما در پایش‌های انجام شده مخاطبانی که ما را می‌شناسند؛ نسبت به آیگپ نه نگاه مثبت دارند نه منفی. چنین طرز نگاهی به نفع ماست. چون نگاه خنثی به ما در انتقال پیام کمک بزرگی خواهد کرد. تعریف جایگاه جدید نیز در این حالت آسان‌تر است.

از برنامه‌های آینده برایمان بگویید؟

درآینده‌ی نزدیک؛ تغییراتی در زیرساخت نرم افزاری آیگپ صورت خواهد گرفت. چنین تغییراتی سرعت کار در آیگپ را چندین برابر خواهد کرد. همچنین آیگپ تصمیم به ری برندینگ نیز دارد. در اولین گام براساس المان‌های انتخابی از طرف مخاطبان و المان‌های که جامعه امروز به سمت آن در حرکت است، اقدام به تغییر لوگو کردیم.

لوگو جدید آیگپ در ۱۰ بهمن ماه همزمان با جشنواره فجر رونمایی شد. آیگپ در این جشنواره همکاری را با فیلم ماجرای نیمروز( ردخون) داشت. بنابراین در آینده با یک رابط کاربری جدید، سرویس‌های جدید و مورد نیاز مردم، خدماتی را ارائه خواهیم کرد. آیگپ به دنبال ارائه‌ی خدماتی‌ست که به واسطه آنها زندگی مردم راحت‌تر شود. در حال شناسایی خدماتی هستیم که فعلا رقیبی به سراغشان نرفته است. یکی دیگر از خدماتی که در تلاش هستیم، اجرا کنیم. اتصال تماس از آیگپ به تلفن‌هاست.این خدمت متناسب با شرایط جامعه‌ است. چون در حال حاضر ارتباطات بسیار و هزینه‌های آنها نیز زیاد شده است. کل استراتژی بازاریابی ما؛ ایجاد ارزش افزوده در بستر آیگپ است.

درباره تغییر لوگو توضیحات بیشتری بفرمایید؟

کانسپت تعریف شده برای تغییر لوگو دقیقا براساس پرسنال برند آیگپ بود. برندی که جوان (۱۹ تا ۲۸سال)، به روز و سلامت است. علاوه براین، ماهیت پیام رسانی از فاکتورهای دیگری بود که در طراحی لحاظ کردیم. نزدیک به ۲۲ طرح آماده شد . در گروهی تحقیقاتی با حضور ۱۵۰ نفره، طرح‌ها مورد قضاوت قرار گرفت. طرحی که مشاهده می‌کنید، در نهایت انتخاب شد. آیگپ سرویسی با نام اطراف من دارد که برای معرفی آن برنامه‌های گسترده‌ای تعریف شده که بازتاب آن در لوگو مشاهده می‌شود. چت کردن و فراگیر شدن اطلاعات در بستر پیام رسان از المان‌های دیگری‌ست که در لوگو از آن‌ها استفاده کرده‌ایم. رنگ سبز نیز نشان از شادابی آیگپ دارد. در همین راستا دفترچه برند نیز در حال آماده سازی است. تلاش شده که لوگو منعطف تعریف شود تا در کوبرندینگ‌های صورت گرفته در آینده امکان ایجاد تغییرات وجود داشته باشد.

رعایت اصول تعریف شده در دفترچه برند؛ بسیار مهم است. بنابراین نباید سلیقه‌ای دفترچه طراحی شود. دفترچه باید به روز طراحی شود تا برند تغییرات روزمره را پذیرا باشد.

در پایان باید بگویم: امیدوارم هم کسب وکارها و هم مخاطبان به آیگپ کمک کنند تا محصولی در کلاس جهانی تولید کند. نزدیک به ۷/۱ تماس‌های آیگپ از آمریکا و کاناداست. این اتفاق برای ما بسیار جذاب است. امیدوارم با نگاه به آینده، برندهایی را بسازیم که با برندهای جهانی برابری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا