خبر

بازار داغ بازارگاه‌های دوسویه در دنیا

بازارگاه‌های دوسویه، بسترهایی هستند که امکان خلق و تبادل ارزش را برای مشتریان و تأمین‌کنندگان فراهم می‌کنند.

برخی مثال‌های مشهور این کسب‌و‌کارها عبارتند از: وب‌سایت‌های ایربی‌ان‌بی (Airbnb)، ای‌بی (eBay)، بخش بازارگاه آمازون که جدا از بخش اصلی فعالیت می‌کند و دیوار و شیپور؛ بسترهایی که ارائه‌دهندگان خدمت و استفاده‌کنندگان آن را به هم وصل می‌کنند و امکان تعامل را بین این دو گروه ایجاد می‌کنند.

از واژه‌های دیگری نیز برای این بسترها استفاده شده است؛ سیستم‌های بازار دوسویه، بسترهای چندسویه، بازارهای چندسویه یا شبکه‌های دوسویه. کسب‌و‌کارهای بازارگاه در دوران کوتاهی موفقیت زیادی را از آن خود کرده‌اند و این‌طور به نظر می‌رسد که این رشد قرار نیست به این زودی‌ها متوقف شود.

این بازارگاه‌ها به شکل خارق‌العاده‌ای صعود می‌کنند زیرا نیازی به انبار یا کالا از آن خودشان ندارند. به عنوان مثال ایر‌بی‌ان‌بی یکی از صد شرکت اول گردشگری دنیاست بدون اینکه حتی یک اتاق هتل داشته باشد.

به این ترتیب است که این مدل کسب‌و‌کار به مدلی ترغیب‌کننده تبدیل می‌شود؛ بدون نیاز به سرمایه‌گذاری برای محصول اولیه می‌توانید کسب‌‌و‌کار خود را آغاز کنید.

در کنار مزایای بی‌شمار این نوع بسترها می‌توان به چالش‌های نه‌چندان کوچک نیز اشاره کرد؛ نبود یا کمبود بخش خدمات مشتریان و بی‌پاسخ‌ماندن این نیاز مخاطب. یکی دیگر از مسائلی که مشتریان را آزار می‌دهد تبلیغات غلط و دروغینی‌ست که در این بازارگاه‌ها مخاطب را به خرید و استفاده از خدمت یا کالا سوق می‌دهد.

www.sharetribe.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا