خبر

ورود کارمندان شاد به محل کار آزاد است

پس از نصب دوربین‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی، کارمندان چینی شاغل در شرکت Canon فقط با لبخند می‌توانند وارد دفاتر کار شوند. این حرکت با هدف امکان کسب اطمینان از حال خوب کارمندان شکل می‌گیرد.

به دنبال نصب فناوری «تشخیص لبخند»، کارمندان برای رزرو اتاق‌های کنفرانس برای برگزاری جلسات، باید به دوربین‌ها لبخند بزنند.

به این ترتیب جوی مثبت و شاد بر فضای شرکت حاکم شده و روحیه افراد بالا می‌رود.

به گزارش وبسایت فایننشیال تایمز، سیستم مدیریت بر محیط کار سال گذشته توسط موسسه «Canon Information Technology»، زیرمجموعه چینی شرکت ژاپنی Canon، در دفتر این شرکت در پکن نصب شد. همچنین طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است شرکت‌هایی در سنگاپور نیز به این دوربین‌ها مجهز شوند.

اما کارکنان شکایت دارند که اگر مجبور شوند به محض ورود به دفتر کار یا هنگام رزرو اتاق لبخند بزنند، این حرکت به مثابه نوعی «دستکاری» در احساسات خواهد بود.

با این حال، سخنگوی Canon چین اصرار داشت که دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی انگیزه آن را به وجود می‌آورند تا فضای مثبت تری بر محیط کار حاکم شود. به عقیده او شرمساری و خجالت مانع از نشستن لبخند بر روی لب‌های کارمندان می‌گردد.

در همین حال تعداد فزاینده ای از شرکت‌های چینی از فناوری هوش مصنوعی برای نظارت بر نیروی کار خود و افزایش میزان بهره‌وری استفاده می‌کنند.

برخی شرکت‌ها مشغول نصب نرم افزار‌های خاص بر روی لپ تاپ‌های کارمندان خود، ردیابی صفحه نمایش، ضبط مکالمات، چت‌ها و سوابق موجود در موتور جستجوگر آن‌ها هستند.

برخی دیگر نیز با استفاده از دوربین مدار بسته نوع فعالیت کارکنان در وقت ناهار را بررسی می‌کنند. با این وجود یک سری شرکت‌ها با استفاده از برنامه‌های تلفن همراه، دست به ردیابی حرکات کارمندانشان هنگام خروج از دفتر نیز می‌زنند.

البته واضح است که الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی هیچ گاه جای کارکنان را نمی‌گیرند.

در عوض، فناوری فوق امکان مدیریت بر امور را افزایش می‌دهد.

چین امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ در زمینه توسعه هوش مصنوعی سرآمد جهان باشد. در سال ۲۰۱۹ نیز چین موفق شد بیش از موسسات آمریکایی حق ثبت اختراع را در این رابطه کسب کند. این فقط چین نیست که از فناوری مدرن برای نظارت بر کارمندان استفاده می‌کند. آمازون نیز از الگوریتم‌هایی برای رتبه بندی میزان بهره‌وری کارکنان بهره برده و کسانی را که در رده‌های پایین قرار بگیرند از کار اخراج خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا