خبر

استراتژی برند درمقابل استراتژی بازاریابی

فربد مستوفی مدیرارشد مارکتینگ و برند گروه صنعتی پارس خزر

استراتژی برند در مقابل استراتژی بازاریابی، قسمت اول: تفاوت‌ها زیاد است!


اصطلاحات “استراتژی برند” و “استراتژی بازاریابی” گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، در حالی که تفاوت‌های اساسی در این بین وجود دارد. درک این تفاوت ها مهم هستند، زیرا اشتباه در انتخاب و بکارگیری هر کدام از آنها، می‌تواند ساختار کسب و کار را دچار بحران کند.

اول، استراتژی برند چیست؟

استراتژی برند، برنامه بلندمدت یک شرکت برای تعریف ارزش‌های اصلی، ایجاد موقعیت منحصربه‌فرد در بازار و سپس ارسال آن پیام به مشتریان بالقوه است.

یک استراتژی برند صحیح و کارآمد چکار میکند؟

  • افزایش اعتبار و شهرت برند
  • بهبود روابط برند با مشتری.
  • افزایش درصد مخاطبان هدف

برای اینکه به این نتایج برسیم، چه تاکتیکهای اجرایی و چه ابزاری نیاز داریم؟

  • بازاریابی محتوایی در قالب تبلیغات و روابط عمومی (که نظرات رهبری برند را در مورد مسایل گوناگون عرضه می‌کند)
  • اصلاح یا تقویت هویت بصری یا لحن و صدای برند
  • اصلاح راه های ارتباطی با مخاطبان

همانطور که می بینید، این کارها بلافاصله فروش را افزایش نمی‌دهند، اما تعداد کل افرادی که در مورد برند شما می شنوند را افزایش می دهند و به شکل گیری یک جامعه مشخص و در عین حال جهت دهی نظرات آن افراد در مورد برند شما کمک می کنند.

همچنین با تقویت برند کارفرمایی، به جذب نیروهای با استعداد و توسعه فرهنگ سازمانی کمک می کند؛ زیرا نشان میدهد هویت و فرهنگ برند شما چیست و اصلا برای چه فلسفه ای در حال تلاش هستید.

اگر میخواهید از همه آنچه در برندینگ انجام می دهید یک نتیجه نهایی بگیرید، بفمهمید که آنها درباره برند شما چه حسی دارند.

شرکت‌هایی مانند نایکی، کوکاکولا، اپل و دیزنی همگی بر استراتژی تقویت برند استوار هستند و آن را به شکلی کامل انجام می‌دهند، نمونه های برای درس گرفتن!

دوم، استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی، مکانیسمی است برای کمک به کسب و کار برای دستیابی به اهداف رشد با جلب توجه مشتریان هدف و هدایت آنها به سمت فروش (خرید).

یک استراتژی بازاریابی عالی چه کار می‌کند:

  • مخاطب بیشتری را به سرنخ تبدیل کرده و به سمت فروش هدایت می‌کند.
  • سهم بازار را افزایش می‌دهد.
  • سودآوری را با فروش بیشتر یا کاهش هزینه ها بهبود می‌بخشد.

یک استراتژی بازاریابی معمولاً از کمپین‌های بازاریابی متعددی تشکیل شده است که هر کدام ممکن است از کانال متفاوتی (رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، سئو، نمایندگان فیزیکی، رسانه های جمعی و …) استفاده کنند و هدف متفاوتی (آگاهی از برند، تولید سرنخ، اعلام تخفیف، اعطای جایزه و …) داشته باشند.

سوم، تفاوت اساسی بین استراتژی برند و استراتژی بازاریابی چیست؟

همانطور که احتمالاً در بحث های بالا متوجه شدید، همپوشانی های زیادی بین استراتژی‌های برند و بازاریابی وجود دارد، اگرچه اصلا یکی نیستند.

تفاوت اصلی بین استراتژی برند و استراتژی بازاریابی در این است که اهداف استراتژی برند شکل دهنده کسب و کار و چیستی آن است. در مقابل، بیشتر اهداف استراتژی بازاریابی تاکتیکی هستند و برای هدایت رشد مستقیم کسب و کار طراحی شده اند.

علاوه بر این، استراتژی بازاریابی اغلب با تغییر چشم انداز درآمد، وضعیت اقتصاد، محصولات جدید، جامعه هدف جدید و مسائلی از این دست تغییر می‌کند، در حالی که استراتژی برند به ندرت در کوتاه مدت تغییر خاصی دارد، مپر آنکه اتفاق خاصی در هسته اصلی کسب و کار یا جامعه رخ دهد.

به عنوان مثال، شرکتی مانند نایکی چندین دهه است که استراتژی برند اصلی یکسانی (پیام، لوگو، هویت بصری و …) داشته است، اگرچه نحوه ارتباط آنها با مخاطبان خود (کانال های رسانه های اجتماعی، اینفلوئنسرها و غیره) اغلب به تناسب تغییر می‌کند.

با این وجود، فراموش نکنید استراتژی‌های بازاریابی و برندسازی برای بهبود سهم بازار و حمایت از رشد کسب و کار با یکدیگر همکاری بسیار نزدیکی دارند.

ترجمه و تالیف با استفاده از لینک زیر

https://blog.gaggleamp.com/brand-strategy-vs.-marketing-strategy

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا