گزارش

برای احیای پرسنال برند خود همین حالا شروع کنید

اساسا برند‌ها به مردم کمک می‌کنند تا تشخیص دهند چه محصول، شیء یا انسانی خوب و به درد بخور است. در ادامه وقتی صحبت از پرسنال برند به میان می‌آید، انتخاب‌ افراد ممکن است یک سری تصمیمات حرفه‌ای با ریسک زیاد را در بر گیرد، از جمله این که آیا شما را استخدام می‌کنند، رتبه شغلی اتان را ارتقاء می‌دهند، شما را برای مربیگری به خدمت می‌گیرند یا خیر؟ دقیقا به همین دلیل، قدیمی شدن پرسنال برند شما می‌تواند چالش برانگیز باشد.

به عنوان مثال، یک بازاریاب دیجیتال با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه مدیریت تیم‌های خلاقیت در شرکت‌ها و استارتاپ‌های بین‌المللی، با وجود مهارت فراوان در زمینه شغل و حرفه خود، دیگر کارش را جذاب نمی‌بیند. با وجود تلاش برای ایفای نقش‌های مختلف در شرکت‌های جهانی، او درخواست‌های زیادی را از سوی متقاضیان دریافت نمی‌کند زیرا پروفایل لینکدین او مدت‌هاست که به روز نشده و بر روی مهارت‌ها و توانایی‌هایی تاکید می‌کند که دیگر برای بازار امروز قدیمی شده اند. با وجود آپدیت بودن او در حوزه کاری خود، جای ذکر همه این قابلیت‌های جدید در پروفایل لینکدینش خالی‌ست.

در این میان، حفظ پرسنال برند فقط معطوف به حفظ پروفایل در رسانه‌های اجتماعی نمی‌شود. صرف نظر از شکل حضورتان در محیط‌های آنلاین، افراد تصویری از شما را به ذهن خواهند سپرد. حتی این حربه هم ممکن است قدیمی شده باشد، به خصوص اگر تلاش کرده باشید تا مهارت جدیدی را کسب کنید.

همه ما به شدت از نیاز به آپدیت پرسنال برند خود حین ایجاد چرخشی آگاهانه در حرفه و کار شخصی اطلاع داریم اما حتی حین بقا و ماندگاری در شغل یا حرفه فعلی، باز هم باید حواستان به برند شخصی‌اتان باشد، زیرا در یک چشم به هم زدن می‌توانید بابت موفقیت‌هایتان دچار غرور شده و فراموش کنید که لازم است پرسنال برند خود را همگام با پیشرفت کاری مدام ارتقاء دهید. به این نکته توجه داشته باشید که وقتی به مقصد مشخصی رسیده، جایگاهتان تثبیت شده و به اندازه کافی مشغول کار هستید، ممکن است با خود فکر کنید که دستاورد‌هایتان خود به خود قابلیت‌هایتان را شرح می‌دهند.

این وضعیت خطرناک است زیرا هوش مصنوعی روند فعلی پیشرفت همه مشاغل، صنایع و به ویژه تخصص و مهارت‌های انسانی را مختل خواهند کرد. احتمالا حالا دیگر زمان آن فرارسیده تا نحوه بیان داستان خود را متحول و سایرین را متقاعد کنید که می‌توانید ارزش افزوده داشته باشید. کارشناسان معتقدند که با برداشتن چهار گام کلیدی می‌توان اطمینان یافت که پرسنال برندتان یک سری فرصت‌های کاری را به افراد پیشنهاد داده و به دیده شدن بیشتر شما کمک خواهد کرد.

در مورد دیدگاه خود روشن رفتار کنید

می‌خواهید مردم چه چیزی را ببینند؟ به اهداف حرفه ای فعلی خود فکر کنید و تصمیم بگیرید که یک پرسنال برند قوی در زمینه  کاری شما چطور خواهد بود؟ کلماتی که دوست دارید دیگران درباره شما به زبان بیاورند چیست؟ در مورد جزئیات به شفافیت دست یابید. برای مثال، ببینید که دوست دارید فردی «استراتژیک» به نظر برسید یا مشارکتی؟ همین موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا بعدا دست به اجرای برنامه درست تری بزنید. نکته مهم این است که تلاش نکنید نقطه نظرات خود را به شخصیت فعلی اتان محدود کنید بلکه هویت احتمالی خود در آینده را در نظر بگیرید که شامل حال فعلی به اضافه پتانسیل شما می‌شود.

شکاف‌ها را شناسایی کنید

ممکن است این احساس را داشته باشید که تصورات دیگران در مورد شما غلط است، با این وجود دقت خود را از دست ندهید. دوست دارید چه چیزی را از پروفایل خود حذف یا به آن اضافه کنید؟ آیا موارد خاصی وجود دارد که افراد به شما گفته اند به طور کامل پیام شما را دریافت نکرده اند؟ حرف زدن با دوستان و همکاران مورد اعتماد خود در این باره می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود. از خود سوال کنید: کسی که چیزی در مورد من نمی‌داند، از این اطلاعات چه چیزی می‌تواند دریابد؟ حتی می‌توانید این سوالات را از هوش مصنوعی مولد (مانند ChatGPT یا Perplexity) بپرسید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که اکثر مردم در صورت ارائه اطلاعات x یا y توسط شما، به چه نتیجه ای می‌رسند؟ هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه به عنوان یک مربی جایگزین انسان مورد استفاده قرار گیرد.

یک طرح تاکتیکی را ایجاد کنید

شما نمی‌توانید ناگهان و در یک لحظه مسیر خود را به سمت تغییر برند پیش ببرید. شما باید به مرور زمان و به طور مکرر «خود جدیدتان» را به دیگران نشان دهید. این موضوع شامل برداشتن گام‌هایی جهت ساخت یک پرسنال برند جدید نمی‌شود، شما قبلا آن‌جا بوده اید. مطمئن شوید که سایرین شما را با پرسنال برندتان می‌شناسند. به باور‌های نادرستی که مردم درباره شما در ذهن دارند فکر و برای خلع سلاح آن‌ها اقدام کنید. اگر مهارت‌های سخنوری خود را تقویت کرده اید، برای نمایش توانایی‌هایتان داوطلب شده و در جلسات مختلف بیشتر از قبل حرف بزنید.

صبر استراتژیک را در پیش بگیرید

همه ما دوست داریم که در زمینه ابداعات و احیای پرسنال برند خود سریع تر از دیگران پیش رفته و از آن‌ها جلو بزنیم اما اغلب اوقات مجبوریم صبر استراتژیک را محکم در آغوش بگیریم. بسیاری از اهداف مورد نظر، از ترفیع گرفته تا جذب یک مشتری بزرگ سازمانی جدید یا حتی دستیابی به شهرت بیشتر، تقریبا ناگزیر زمان می‌برد. میانبر‌ها شاید جالب به نظر برسند، اما به ندرت موثر واقع می‌شوند.

یکی دیگر از مواردی که ممکن به صبر نیاز داشته باشد درک این نکته است که احتمالا زمان زیادی طول خواهد کشید تا نظر دیگران نسبت به شما عوض شده و با تصور جدیدتان مطابقت پیدا کند. پذیرش هر تغییر کوچکی ممکن است برای سایرین کار پر زحمتی به شمار رفته و مدتی طول بکشد تا آن‌ها به پرسنال برند جدید شما عادت کنند.

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، برای برجسته شدن و مرتبط ماندن، در کنار استراتژی به اجرای منظم هم نیاز دارید. با توجه به این سرعت زیاد، اکثرا بین درک ما از خود و نگرش دیگران نسبت به ما فاصله وجود دارد. در نهایت همه ما باید آگاهانه بر روی پر کردن این شکاف متمرکز شویم تا به برند یا شهرتی که به دنبالش هستیم، دست یابیم.

www.hbr.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا