پژوهش

گروه محصولی لوازم خانگی در تلویزیون ۹۹

ام بی ای نیوز: بازار لوازم خانگی در سال ۹۹ دستخوش تغییراتی بوده است. در این بازار رقبای خارجی حضورشان کمرنگ و فضای رقابتی برای برندهای داخلی باز شد. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc) نگاهی به تبلیغات تلویزیونی گروه لوازم خانگی داشته که در ادامه گزارش آن را می‌خوانید.برندهای فعال در حوزه لوازم خانگی حضور پررنگی در تبلیغات تلویزیونی سال ۹۹ داشته‌اند. در سال ۱۳۹۹ گروه لوازم خانگی بزرگ شامل محصولات یخچال فریزر، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و تلویزیون، در مجموع بیش از ۱۴ هزار آگهی پخش کرده‌اند که از این میزان، وزن تبلیغاتی بیشتر از ۳۰ هزار واحد ) GRPsوزن تبلیغاتی کسب شده) به دست آمده است. طبق گزارش ارائه شده لوازم خانگی بزرگ در مجموع ۶۷ درصد از تعداد آگهی‌ها و حدود ۸۰ درصد از وزن تبلیغاتی گروه محصولات و لوازم خانگی را به خود اختصاص داده‌اند. این گروه محصولی ارزش تعرفه‌ای ۱۸۳,۹۱۲ میلیارد ریال را در سال ۹۹هزینه کرده‌اند.۲۲برند فعال در تبلیغات تلویزیونی ۹۹سال ۹۹ با ۲۲ برند فعال در تبلیغات تلویزیونی، برای لوازم خانگی بزرگ، سال پر فعالیتی بوده است. امرسان، دیپوینت، اسنوا، ایکس ویژن و جی پلاس پنج برند با بیشترین تعداد آگهی در سال ۹۹ بوده‌اند. تعداد ۱۴ برند از کل برندهای فعال در سال ۹۹ ، در نیمه دوم سال فعال شده‌اند که نشان از فضا رقابتی این گروه محصولی دارد. ماه های بهمن و دی هر کدام با بیش از ۱۰ برند، بیشترین تعداد برندهای فعال را در تبلیغات تلویزیونی داشته است.همچنین دو ماه پایانی سال ۹۹ بیشترین میزان فعالیت به لحاظ تعداد آگهی را نیز به خود اختصاص داده‌اند و در این دو ماه در مجموع بیش از ۵,۲۰۰ آگهی پخش شده است.امرسان با ۱۰ ماه فعالیت و پس از آن، جی پلاس با ۸ ماه طولانی ترین دوره فعالیت را در سال ۹۹ در این گروه را داشته‌اند. دووالکترونیک فعالیت خود را در بهمن ماه و دیپوینت از دی ماه آغاز کرده‌اند.مقایسه تبلیغات لوازم خانگی بزرگ در نیمه دوم سال‌های ۹۸ و ۹۹نیمه دوم سال ۹۹ تبلیغات لوازم خانگی با رشد روبرو بوده است. در مقایسه تبلیغات لوازم خانگی بزرگ در نیمه دوم سالهای ۹۸ و ۹۹ نیز نکات قابل توجهی وجود دارند. مجموع تعداد آگهی‌های پخش شده در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ ( ۹,۵۳۹ آگهی) در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۸ ( ۲,۲۴۷ آگهی) حدود ۴.۲ برابر شده است. این در حالیست که تعداد برندهای فعال در این دوره ( ۲۲ برند) نسبت به دوره مشابه در سال ۹۸ ، به میزان ۱۳ واحد کاهش داشته است. برندهای امرسان، ایکس ویژن، جی پلاس و اسنوا در بین ۱۵ برندی هستند که در هر دو دوره (نیمه دوم سال ۹۸ و نیمه دوم سال ۹۹) در تبلیغات تلویزیونی فعال بوده‌اند.عدم تمرکز برروی یک محصول خاص در تبلیغات تلویزیونیبیش از ۳۵ درصد آگهی‌ها در گروه محصولی لوازم خانگی بزرگ تمرکز بر روی یک محصول خاص نداشته و به مجموعه لوازم خانگی پرداخته است.یخچال فریزر با سهم ۳۷ درصد و ماشین لباسشویی با ۱۵درصد بیشترین تعداد تبلیغات در این گروه محصولی به خود اختصاص داده و به ترتیب با ۳۵ درصد و ۱۶ درصد سهم متناسبی از وزن تبلیغاتی این گروه را کسب کرده‌اند. ۶ درصد آگهی ها به تلویزیون اختصاص داشته که این آگهی‌ها موفق به کسب ۱۱ درصد از وزن تبلیغاتی (GRPs) کل شده‌اند.همچنین طبق بررسی صورت گرفته، ۸۲ درصد تبلیغات محصول تلویزیون در ماه‌های آبان و آذر بوده است.توزیع تمرکز تبلیغات تلویزیونی لوازم خانگی بزرگ در طی سال ۹۹تحقیقات نشان می‌دهد، برندها درماههای فروردین، شهریور و مهر کمترین فعالیت تبلیغاتی را در سال ۹۹ داشته‌اند. بیشترین میزان وزن تبلیغاتی (GRPs)کسب شده نیز به ترتیب در آذر، بهمن و اسفند ماه بوده است.در ماه‌های ابتدایی سال بیشترین تمرکز محتوا در تبلیغات تلویزیونی این گروه بر آگهی‌های با محتوای چند محصول از گروه لوازم خانگی بزرگ بوده است. در نیمه دوم سال این تمرکز کاهش داشته و آگهی‌های با تمرکز بر محصولات یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون بیشتر دیده می‌شود. همچنین بیش از ۵۰ % وزن تبلیغاتی کسب شده در تبلیغات یخچال فریزر در ماه‌های بهمن و اسفند کسب شده است.شرکت emrc به صورت مستمر به بررسی تبلیغات تلویزیونی از نظر حجم فعالیت، برندهای فعال، زمان پخش تبلیغات، محتوای تبلیغات و بسیاری جزئیات دیگر می پردازد؛ همچنین با بررسی دوره ای رفتار مخاطب KPI های پلن تبلیغات برندها را پس از اجرا ارزیابی کرده و عملکرد برند در گروه محصولی مرتبط، بررسی و به مقایسه نتایج به دست آمده می پردازد. این داده ها برای تمام گروه های محصولی و برندهایی که در شبکه های مورد بررسی فعالیت داشته اند در بانک های اطلاعای این شرکت موجود است. emrc با استفاده از این اطلاعات پلن تبلیغات تلویزیونی را پس از اجرا ارزیابی کرده و راهکارهای بهبود نتایج را به صاحبین کسب و کارها ارائه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا