گزارش

آبی؛ امن‌ترین رنگ موجود برای کسب و کارها

خیلی از صنایع را با لوگوهای آبی‌رنگ می‌بینیم. فروشنده‌های زیادی هم بوده‌اند که در گذشته کیفیت خیره‌کننده‌‌ی رنگ قرمز را ترجیح می‌داده‌اند و اکنون رنگ‌های دیگری را امتحان می‌کنند. ‌تحقیقات پلت‌فرم طراحی ۹۹designs نشان می‌دهد که رنگ آبی، رنگ غالب حوزه‌های حساب‌داری، سلامت، فناوری، مشاوران املاک و بازاریابی و شرکت‌های روابط عمومی است.

این شرکت ۱۴۰۰۰ لوگو را در سراسر جهان بررسی کرد.  لوگوهای بخش سلامت، عموما با خانواده‌ی رنگ‌های آبی ساخته شده بودند؛ با سایه‌ای که تقریبا در ۸۵٪ آن‌ها حضور داشت. سفید و سبز هم در این حوزه زیاد بود. پاملا وبر، مدیر عملیات ۹۹designs، می‌گوید: «با دانستن این که رنگ آبی در ذهن مخاطبان چه تصوری ایجاد می‌کند، انتخاب این رنگ برای حوزه‌ي سلامت گزینه‌ي عاقلانه‌ای است؛ آگاهی، آرامش، امنیت و اطمینان. در محیط پر از استرس مراکز پزشکی، آبی راهی مطمئن برای نشان دادن شایستگی یک برند است.»

او اضافه می‌کند «قهوه‌ای، به خاطر ارتباط نزدیکش با کثیفی، رنگی نیست که چندان مورد توجه قرار بگیرد؛ ما انتظار داریم مراکز بهداشتی و درمانی تمیز و استریل باشند. زرد و صورتی، هر دو دوستانه و گرمند و به نظر می‌رسد در این صنعت جای داشته باشند.» شرکت‌های حقوقی هم یک رنگ غالب دارند (معمولا آبی، خاکستری یا سیاه) یا این که یک رنگ خنثی دیگر آن را همراهی می‌کند. کسب و کارهای مشاور املاک، تنوع رنگی بیش‌تری دارند، با این حال بیش از دوسوم آن‌ها آبی‌اند. حساب‌داری‌ها آبی، سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند با این حال محققان متوجه شدند که دو تا از بهترین شرکت‌های این حوزه (PWC و Deloitte) به سراغ رنگ‌های متفاوت زرد و نارنجی رفته‌اند. مراکز کشاورزی از رنگ‌های زمین یعنی سبز، قهوه‌ای، زرد و قرمز استقبال می‌کنند و شرکت‌های فناوری آبی، سیاه، سفید و قرمز را بیش‌تر به کار برده‌اند.

لوگوهای فروشگاه‌ها رنگ مورد علاقه‌ي فروشندگان بزرگ، قرمز است؛ Target، Macey’s و …با این حال در این تحقیقات مشخص شد که کسب و کارهای کوچک‌تر و جدیدتر در انتخاب تونالیته‌ي رنگی خیلی بازتر عمل می‌کنند. در عین حال فروشگاه‌های مدرن هم دل‌شان می‌خواهد از رنگ‌های مورد علاقه‌ی مردم، قرمز، سفید و آبی، دوری کنند تا متفاوت به نظر برسند.

شرکت‌های بازاریابی و روابط عمومی هم لوگوهای آبی را ترجیح می‌دهند. ۴۳٪ لوگوها از ترکیب این رنگ را استفاده می‌کنند. سیاه هم در این حوزه پر استفاده است. وبر می‌گوید: «رفتار شرکت‌های بازاریابی و تبلیغاتی در مورد لوگو رفتاری متناقض است؛ از یک طرف می‌خواهند مدرن به نظر برسند و از طرف دیگر نمی‌خواهند از حل و هوای سنتی و رایج موجود در صنعت فاصله بگیرند. شرکت‌های تبلیغاتی حرفه‌ای بودن دیروز را کنار مدرن بودن امروز می‌خواهند؛ لوگوها باید به قدری چشم‌گیر باشند که مخاطبان را جذب کنند، اما همان‌قدر هم رسمی باشند تا جدی گرفته شوند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا