مصاحبه

تغییر صددرصد در استراتژی‌های بازاریابی در رایان توسعه پایا

« امیر سالار اجتهد، قائم مقام مدیرعامل صندوق خطرپذیر نقدینه و معاون توسعه بازار رایان توسعه پایا » در یادداشتی به بررسی برنامه‌های اجرا شده توسط صندوق خطرپذیر نقدینه و رایان توسعه پایا در سال ۱۴۰۲ و چالش‌های آن و چشم انداز این شرکت در سال ۱۴۰۳ پرداخته‌است که  می‌خوانید.

در زمستان ۱۴۰۲«صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر نقدینه» فعالیتش را به صورت رسمی آغاز نمود، همزمان با این موضوع، «رایان توسعه پایا» هم به عنوان شریک تجاری و یکی از سهامداران نقدینه، سال دهم فعالیت خود را جشن گرفت. لذا درواقع این دو شرکت فعالیت مکمل یکدیگر دارند. البته قابل ذکر است برنامه ورود به بازار شرکت نقدینه با توجه به تاخیرِ اعلام مجوز از سوی صندوق شکوفایی و نوآوری، موکول به ابتدای سال ۱۴۰۳ شده و در سالی که گذشت بیشترین تمرکز ما در هر دو شرکت، روی توسعه برند کارفرمایی‌ و منابع انسانی بوده است. تصمیم مدیران مجموعه ارتقا فعالیت‌ها در سطح وسیع‌تر و قدرتمندتری در بازار داخل و خارج کشور است. به همین دلیل، تمرکز روی حضور در نمایشگاه‌های مرتبط مانند گردشگری، الکامپ و … بوده است.

تغییرات استراتژی بازاریابی در سال ۱۴۰۲

می‌توان گفت تغییر در استراتژی‌های بازاریابی در سال ۱۴۰۲ به صورت، صددرصد اتفاق افتاده است. یکی از دلایل این تغییرات، مشکلات منابع انسانی در کشور و چالش‌هایی از جمله تغییر سودهای بانکی و نوسانات وابسته به آن در صنعت بوده است. همچنین با توجه به توسعه و اضافه شدن دپارتمان‌های جدید در رایان، دلیل دیگری برای این تغییرها بوده است.

دلایل تغییر استراتژی

نقدینه؛ تازه به صورت رسمی به بازار وارد شده است. رایان هم رایان فایندینگ و دپارتمان توسعه برند خود را جدیدا رونمایی کرده است. با توجه به تغییرات و توسعه در این دو مجموعه ناچار بودیم استراتژی را عوض کنیم. ما استراتژی خودمان را از تمرکز روی بازار به تمرکز در زیرساخت داخلی تغییر دادیم و استراتژی توسعه برند کارفرمایی، پارتنرشیپی در حوزه B2B و دایرکت مارکتینگ را اضافه نمودیم .

تغییر روش در برند کارفرمایی

همچنین تغییر روش در برند کارفرمایی را جدی گرفتیم. درواقع تصمیم گرفتیم با توجه به مشکلات حقوق و دستمزد در سال آتی و مشکلات جدی منابع انسانی، بحث مهاجرت و … که در اکوسیستم کسب و کارهای کشور دیده می‌شود، روی برند کارفرمایی‌مان تمرکز کنیم تا بتوانیم نیروهای باکیفیت‌ و متخصص را جذب کنیم و سطح علمی مجموعه را بالا ببریم. در همین راستا در سال گذشته بالغ بر ۶۰درصد نیروی انسانی‌مان در دوره‌های آموزشی مرتبط شرکت کردند و توانستیم سطح دانش فردی سازمان را افزایش دهیم.

تغییر رفتار در روابط عمومی

با توجه به اینکه بیشتر فعالیت ما B2B است، تغییر رفتار در روابط عمومی را نیز جدی گرفتیم و قدرتمند تر از قبل ظاهر خواهیم شد و در ادامه به صورت جدی این موضوع را گسترده تر خواهیم کرد.

چالش‌های سال ۱۴۰۲

بزرگترین چالش سال گذشته ما کوچک‌شدن سبد کسب و کارها با توجه به وضعت اقتصادی و معیشت مردم بود. کارآفرینان حساب‌شده تر و با سخت‌گیری بیشتری برای هزینه‌کردن اقدام می نمایند. با توجه به این موضوع، تغییراتی را در لایه منابع انسانی و فرایندها به وجود آوردیم چون ما نیز ناچاریم با وجود تورم، افزایش هزینه خدمات داشته باشیم؛ تا جای ممکن پروپوزال‌هایمان، هوشمندانه‌تر شود و قیمت‌گذاری خدمات‌مان براساس نیاز مشتری ماژولار باشد، تا هزینه‌ها برایشان معقول شود.

شناسایی و سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوین

تیم ما به صورت تخصصی به شناسایی و سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوین و فناورانه در حوزه گردشگری، فین‌تک، صنایع و معادن، سلامت و بهداشت غذا و دارو مشغول است. شرکت‌هایی که شاید در مسیر توسعه‌، به آن‌ها توجه کمتری شده بود. ضمنا دیگر استراتژی ما ورود به تولید محتوای تخصصی تصویری، پادکست‌ و ویدئوکست‌ در حوزه کارآفرینی و نوین و فناورانه بوده است.

و اما سال ۱۴۰۳

برگزاری رویدادهای نیم روزه، یک و چند روزه در قابل بوت کمپ نیز دیگر برنامه ما در سال آینده خواهد بود که تلاش داریم در تمام ایران و با عنوان خزر تا خلیج فارس برگزار شود. در این رویدادها تلاش بر توسعه فردی و سازمانی در سرتاسر ایران است تا برای بهبود اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور گامی موثر برداشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا