پژوهش

راهنمای کامل برای بازاریابی رابطه‌مند

Relationship marketing
(رابطه‌مند یا رابطه‌مدار یا رابطه‌ای یا ارتباطی!)

بازاریابی
بازاریابی
بازاریابی
همه اینها تقریبا یک مفهوم اصلی را می‌رساندند، حفظ و نگهداشت مشتریان برای زمان طولانی.
آیا می دانستید که به عنوان یک اصل تثبیت شده، حفظ مشتریان قبلی مهمتر (و کم‌هزینه‌تر) از جذب
مشتری جدید است؟
آمار واقعی: “شرکت Bain & Company دریافت که افزایش پنج درصدی در حفظ مشتریان قبلی، می‌تواند ۲۵ تا ۹۵ درصد درآمد شرکت را افزایش دهد.” در واقع، مهم نیست که شما یک تیم یک نفره هستید که درمنزل کار می‌کند یا یک شرکت بسیار بزرگ را رهبری می‌کنید، می‌توانید بدون هزینه‌های معمول برای جذب مشتریان جدید، با مخاطبان فعلی خود رابطه طولانی مدت ایجاد کنید. کلید این امر (فارغ از نوع محصول یا سرویس)، استراتژی بازاریابی رابطه‌مند است. در گذشته، و حتی در بسیاری از شرکت‌ها، تصور می‌شود وقتی خرید انجام شد، دیگر لزومی به ارتباط با مشتری وجود ندارد. اگر مشتری مشکل یا سوالی داشت تماس خواهد گرفت. هر وقت هم نیاز مجدد به محصول داشت دوباره مراجعه خواهد کرد، چون ما “بهترین برند بازار” هستیم. ولی زمان این تفکر قطعا به سر آمده است. با توجه به رقابت شدید بین برندها و تعداد انتخاب بسیار زیاد مشتری، برای نگهداشت مشتری و جلوگیری از “تغییر برند”، نیاز دارید که رابطه خود را با مشتری حفظ کنید.
تغییر برند یا brand switching: هنگامی که مشتری برای رفع نیاز قدیمی خود، از محصول یا سرویسی از شرکت یا برند دیگری استفاده می‌کند. هنگامی که به هر دلیلی، از خدمات قبلی شما راضی نبوده، یا خدمات شما در دسترس نیست و مشتری سراغ شخص و شرکت دیگری می‌رود. اینجاست که برای ساخت یک ارتباط بلند مدت و تعامل معنادار با مشتری نیاز به روش‌های مختلف بازاریابی رابطه‌مند دارید.

بازاریابی رابطه‌مند چیست؟
بازاریابی رابطه‌مند به استراتژی بازاریابی برای ایجاد روابط معنادار (به غیر از فروش و دریافت پول) با مشتریان برای اطمینان از رضایت بلندمدت و وفاداری به برند اشاره دارد. بازاریابی رابطه‌مند در مورد پیروزی کوتاه مدت یا فروش یک باره نیست، در عوض، بر خوشحال کردن مشتریان برای مدت طولانی تمرکز دارد. در این یادداشت به طور خلاصه در مورد اینکه برندها برای موفقیت در بازاریابی رابطه‌مند چه کاری می‌توانند انجام دهند خواهیم پرداخت. به خصوص که می دانیم، مشتریان بازگشتی بیشتر از مشتریان جدیدتر برای برند سودآور هستند (بیشتر خرج می‌کنند).
چرا؟ زیرا مشتریان فعلی و قدیمی، ارزش محصولات و خدمات شما را درک کرده‌اند و شما توانسته‌آید رضایت آنها را جلب کنید، چه به لحاظ کارکردی، مالی یا ارتباطی (خدمات). اگر مشتری از تعامل خود با شما احساس رضایت کند، به احتمال بسیار زیاد برای نیازهای خود دوباره و دوباره به کسب و کار شما روی می‌آورد. دلیلی وجود ندارد که تجربه خوب قبلی راخراب کند. اما به یاد داشته باشید بازاریابی رابطه‌مند فقط درباره بازاریابی نیست. برخی از استراتژی‌های بازاریابی صرفاً در مورد به دست آوردن توجه یا تلاش برای تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار هستند. پس از آن، تاکتیک‌های بازاریابی بیشتری داریم تا در قالب «استراتژی جذب مشتری» که مشتری بالقوه را تشویق می‌کند اولین خرید خود را انجام دهد. بهترین زمان برای شروع یک استراتژی بازاریابی رابطه‌مند زمانی است که مشتری خریدهای اول را انجام داده باشد. هدف شما از بازاریابی رابطه‌مند این است که این مشتریان جدید به حامیان وفادار کسب و کار شما تبدیل شوند. برای انجام این کار، شما باید رویکردی شخصی‌سازی شده با مشتری داشته باشید، به نحوی که به
شیوه‌ای طبیعی و واقعی با زندگی آنها عجین شوید.

مزایای بازاریابی رابطه‌مند چیست؟
مانند بسیاری از انواع تاکتیک‌های بازاریابی کلاه سفید (قانونی واخلاقی)، استفاده از استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌مند برای برند شما مزایای مختلفی دارد.

بازاریابی کلاه سفید: استفاده از روشهای اخلاقی، قانونی و سالم. پرهیز از ابزارها وتاکتیک‌های غیراخلاقی و غیرقانونی مانند رانت، کمک‌های دولتی، دروغگویی، تخریب رقبا و…
۱. تقویت وفاداری مشتری و افزایش نرخ حفظ مشتری
۲. ایجاد آگاهی بیشتر از برند و خلق ارزش از طریق ارجاع مشتریان جدید
۳. افزایش فرصت‌های فروش برای محصولات مشابه و افزایش فروش به مخاطبانی که از قبل برای
شما ارزش قائل هستند.

و در آخر گسترش دایره مخاطبان و وفاداران به برند (جامعه طرفداران برند). بیایید نگاهی به چند نمونه تبلیغات رابطه‌مند از شرکت‌هایی بیندازیم که این استراتژی بازاریابی را برای حفظ مشتریان فعلی اتخاذ کرده‌اند. سپس، تلاش خواهیم کرد بفهمیم چگونه می توانید امروز با یک استراتژی بازاریابی مناسب، رابطه قوی با مشتریان بسازید.

مثال‌هایی از بازاریابی رابطه‌مند:
دلتا
به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی در ایالات متحده، دلتا، با استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌مند که
وفاداری مشتریان به برند را حفظ می‌کند، غریبه نیست. یکی از مؤثرترین روش‌های آن‌ها، برنامه وفاداری مشتریان خطوط هوایی، برنامه SkyMiles است. مشتریانی که در این برنامه ثبت‌نام می‌کنند، بر اساس میزان پولی که به دلتا پرداخت می‌کنند، مقدار مسافت پروازی مشخصی را در اکانت خود دریافت می‌کنند تا هر زمان که علاقه داشتند، استفاده کنند. در حقیقت این یک جور پس‌انداز است که در ازای خرید بیشتر، اعتبار بیشتری به دست خواهید آورد و بعداً می‌توانید در بخشی از سفرها یا سرویسهای جانبی خود تخفیف بگیرید، یا کلاس پروازی (کیفیت محصول) خود را ارتقا دهید، یا حمل و نقل رایگان از فرودگاه به منزل یا پذیرایی بهتر و … برای گسترش پروژه و ارتقا رابطه با مشتری آن‌ها از cobranding استفاده کردند. مثلا با شرکت‌های کارت اعتباری مانند American Express همکاری کرده‌اند تا مشتریان از کارت‌های اعتباری SkyMiles خود برای خرید محصولات دیگر از فروشگاههای طرف قرارداد استفاده کنند، مثلا لباس
بخرند یا از کافه و باشگاه استفاده کنند و از آن اعتبار ذخیره شده به ازای پرواز، به جای تخفیف یا دریافت اشانتیون استفاده کنند. دلتا با کلاس‌بندی و دسته‌بندی میزان اعتبارات، تلاش کرد ضمن تشویق مشتریان به پرواز بیشتر،
رابطه‌ای مداوم با آنها نیز برقرار کند. دلتا با به کارگیری این استراتژی های بازاریابی رابطه‌مند توانسته است:
. یک پایگاه مشتری وفادار بسازد که همچنان دلتا را به رقبا ترجیح دهد.
. از طریق پلتفرم‌هایی که مشتریان به صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنند (مانند فروشگاه‌های آنلاین، کافه، باشگاه و …)، کسب و کار خود را به طور یکپارچه با زندگی آنها ادغام کند.
در نهایت، استراتژی بازاریابی آنها نتیجه می‌دهد، به طوری که اخیراً رتبه اول را برای رضایت مشتری در خطوط هوایی آمریکای شمالی کسب کردند.
جنرال الکتریک GE
بسیاری از شرکت‌ها، مدلهای کوچک و بزرگی از بازاریابی رابطه‌مند مبتنی بر باشگاه مشتریان مشابه دلتا را استفاده می‌کنند. اما جنرال‌الکتریک نمونه‌ای از یک رویکرد بازاریابی رابطه‌مند متفاوت را عرضه کرده که به خوبی نیز اجرا شده است. جنرال‌الکتریک تلاش می‌کند با تنوع بخشیدن به محتوای خود (و پلتفرم‌هایی که بر روی آن ها تبلیغ می‌کند) اطمینان حاصل کند که بیشترین رضایت مردمی را جلب می‌کند. آنها بر روی بازه بزرگی از مخاطبان تمرکز کرده‌اند، چه مشتری جنرال‌الکتریک باشند چه نباشند. در حقیقت آنها بازاریابی رابطه‌مند را با برندینگ محتوایی ترکیب کرده‌اند.
به عنوان مثال، جنرال الکتریک اسپانسر تولید دو پادکست مشهور در ژانر علمی تخیلی شده است.
عجیب به نظر می‌رسد، اما جنرال الکتریک با شعار «مخترع آینده صنعت» تلاش می‌کند پرچمدار صنعت باشد؛ بنابراین این پروژه‌ها منطقی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، این شرکت دارای یک کانال محبوب یوتیوب است که داستان‌های تاریخی و خلاقانه را از دیدگاه کارمندان جنرال الکتریک نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که بازاریابی رابطه‌مند بایدهمانند ابزار بازاریابی، باید جذاب و سرگرم‌کننده هم باشد، چه برای مخاطب و مشتری که اولین بار به سراغ
شما آمده است چه برای مشتریان وفادار که مدتهاست با شما هستند.

جنرال الکتریک با ارائه مداوم طیف متنوعی از محتوای با کیفیت، تمایل خود را برای جلب رضایت مشتریان بلندمدت خود نشان داده است حتی به قیمت عدم کسب درآمدهای کوتاه مدت. برای بازگشت هزینه‌های این مدل بازاریابی معمولا لازم است زمانی طولانی صبر کنید. تبلیغات بازاریابی رابطه‌مند در نهایت به معنای ارائه محتوای ارزشمند است، به مشتریان جدید و فعلی، صرف نظر از اینکه در کجای «سفر مشتری» هستند.
رستوران‌های زنجیره‌ای دومینو:
در چند سال گذشته، دومینو به دلیل تاکید بر نوآوری و بهبود، توانست سهم خوبی از بازار فست‌فودهای زنجیره‌ای را به خود اختصاص دهد؛ با وجود اینکه استراتژی بازاریابی رابطه‌مند جدیدشان با ریسک زیادی به همراه بود. این استراتژی شامل یک سری تبلیغات به نام Pizza Turnaround است که در آن، پیش از آنکه دستور جدید و بهبودیافته غذا را نمایش دهند، یک سری نظرات و کامنت‌های منفی مشتریان را به مخاطب نشان می‌دادند. به زبان ساده می‌گفتند که چرا دستور و روش تهیه این غذا را عوض کرده‌ایم، به دلیل اینکه نظرات کاربران برای ما مهم بوده است. این آگهی‌های خود تحقیرآمیز واقعاً برای بینندگان جذاب هستند، اما برخلاف همه دستورات و کتاب‌های کلاسیک بازاریابی فروش هستند… و از قضا به همین دلیل است که کار می‌کنند. دومینو با «قاپیدن» یک فرصت، با تبدیل نظرات منفی در شبکه‌های اجتماعی و تبدیل آن به یک فرایند نوآورانه و بهینه‌سازی شده، ضمن جذب مشتریان جدید، برند خود به عنوان یک کسب و کار صادق و شفاف به مشتریان قدیمی نشان داد که به حرف آنها گوش می‌دهد و چقدر برایش مهم هستند؛ و چه کسی نمی‌خواهد از چنین شرکتی خرید کند؟ شما به عنوان مخاطب احتمالی، وقتی این احترام به مشتریان جدید را می‌بینید چه برداشتی می‌کنید؟یکی دیگر از نتایج جانبی این استراتژی، افزایش فروش آنلاین تا ۷۰ درصد از کل فروش دومینو بود.
فوق‌العاده!
در نهایت، دومینو گام‌های نوآورانه‌ای را برای ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار و بلندمدت برداشت. آنها
برای این کار این مراحل را بهندریج انجام دادند:
. به آرامی و به صورت استراتژیک محصول و برند خود را دوباره اختراع کرد
. تعامل بیشتری با مشتریان قدیمی در پلتفرم‌های دیجیتال ایجاد کرد

نان Panera:
تعهد Panera به «سلامت» و «راحتی» منجر به ایجاد وفاداری در میلیون‌ها عضو مشتریان شده است. در سال ۲۰۱۴ پانرا بیانیه‌ای صادر کرد و به مشتریان خود «قول» داد که تمام طعم‌‌دهنده‌های مصنوعی، شیرین‌کننده‌ها و نگهدارنده‌ها را تا پایان سال ۲۰۱۶ از تمام محصولات حذف کند. این شرکت در کل طول فرآیند، شفاف و صادق باقی ماند و گزارش‌های پیشرفت را برای نشان دادن سطح مسئولیت‌پذیری و شفافیت منتشر کرد.
بدون شک، این یک تصمیم خطرناک بود که اعتراف کنیم که قبلاً از مواد ناسالم در غذای خود استفاده کرده بودیم؛ اما وعده برند آنها در سال ۲۰۱۶ زمانی که برند رسماً می‌گوید «۱۰۰% از غذاهای ما ۱۰۰% سالم است» بسیار جواب داد.
علاوه بر این، برند بر ایجاد روابط شخصی‌سازی شده با مشتری تمرکز می‌کند. به عنوان مثال، Panera بر مبنای پروفایل خریداران، خریدهای قبلی و علایق آنها در مورد محصولات جدید غذایی، پیشنهاد می‌دهد. آنها برای اعضای باشگاه مشتریان خود، «پروفایل طعم» درست کردند تا سابقه هر خریدار را داشته باشند.
دو نکته در این استراتژی نهفته است:
. قول دادن به برند و عمل به این تعهد به مشتریان‌شان
. بهبود کیفیت محصولات خود برای رضایت مشتری
این شرکت همچنین دسترسی مشتریان به محصولات خود را بسیار تسهیل کرد که همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا بود و از این موقعیت کمال استفاده را برد. راه‌اندازی یک تجارت آنلاین خواربار فروشی، تحویل در خانه و محل کار، تحویل سریع و خدمات کترینگ از دیگر برنامه‌های اجرایی این استراتژی بود که کمک کرد کسب و کار به شکل قابل ملاحظه‌ای گسترش یابد.

هتل ماریوت:
نمونه ای از ابتکارات بازاریابی رابطه‌مند را می‌توان از برند Marriott دید. بی‌شک، یک فیلم ۳۵ دقیقه‌ای برای ایجاد ی رابطه با مشتریان و افزایش فروش، بهترین کار ممکن نیست، آن هم در این دوران.

با این حال، این دقیقاً همان کاری است که ماریوت با فیلم خود، “Two Bellmen Three” انجام داد و اتفاقا، جواب داد. این فیلم به ماریوت کمک کرد تا جمعیتی جوان‌تر را جذب و بر روی پلتفرم‌های پرمخاطب مانند اسنپ‌چت، «آگاهی از برند» ایجاد کند. بهتر از همه، محتوای بازاریابی رابطه‌مند آنها، اصلا شبیه یک تبلیغ نیست.
چگونه می‌توانید یک استراتژی بازاریابی رابطه‌مند قوی برای کسب و کار خود ایجاد کنید:

استراتژی بازاریابی رابطه‌مند
۱. ارائه خدمات شخصی و متمرکز به مشتریان
۲. تعامل با مشتریان هرجایی که هستند
۳. استفاده از فناوری برای تاثیر بیشتر
۴. ارائه انگیزه و پاداش برای وفاداری مشتری
۵. خلق محتوای ارزشمند با داستان‌های جذاب
۶. جمع‌آوری و بررسی بازخوردها به صورت کاملا منظم
۷. تمرکز بر ایجاد روابط بلندمدت با مشتری

۱. ارائه خدمات شخصی و متمرکز به مشتریان
هنگامی که در حال ایجاد یک استراتژی بازاریابی رابطه‌مند و تعامل با مشتریان خود هستید، نگرانی
اصلی شما هرگز نباید بر روی محصول یا خدمات متمرکز باشد (این کارها وظیفه تیم‌های دیگر است و
استراتژی جداگانه‌ای لازم دارد). در عوض، تمام تمرکز شما همیشه باید حول محور مشتری باشد، پس
از خود بپرسید:
. آیا مشتری می‌خواهد این تبلیغ را ببیند؟

. آیا مشتری از این پست اینستاگرام هیجان‌زده می‌شود؟
. آیا محصول جدید ما مشتری را خوشحال می‌کند؟
علاوه بر این، زمانی که مشتریان شما به کمک نیاز دارند، باید کانال‌هایی برای پشتیبانی مستقیم ایجاد کنید. شاید خدمات مشتریان شما فقط یک ربات پیام‌رسان در تلگرام، واتس‌اپ یا فیس‌بوک باشد، شاید شما از طریق دایرکت اینستاگرام به سوالات مشتری خود پاسخ دهید، فرقی نمی‌کند!هر چه بیشتر در دسترس مشتری باشید نشان می‌دهید که قابل اعتمادتر هستید. تلاش کنید در همه پلتفرم‌ها و شبکه‌هایی که مشتریان شما حضور دارند، حاضر بوده و پاسخگو باشید.

۲. تعامل با مشتریان هرجایی که هستند
استراتژی هتل ماریوت را یک بار دیگر بخوانید. اگر آن استراتژی کار می‌کند تنها به دلیل محتوای جالب و جذاب آن نیست؛ رسانه و محل انتشار آن نیز مهم است، اهمیتی به اندازه خود محتوا! تهیه ویدیو به طور خاص برای اسنپ‌چت یک نمونه استراتژی بازاریابی عالی است، زیرا ماریوت را قادر می‌سازد تا مخاطبینی جدید را در پلتفرمی که قبلاً در بین نسل جوان مخاطبان محبوب است، جذب کند.تحقیق کنید که کدام پلتفرم‌ها و شبکه‌هایی اجتماعی برای بازار هدف و مخاطبان ایده‌آل شما محبوب‌تر هستند و کدام را ترجیح می‌دهند. با آنها ارتباط برقرار کنید و نشان دهید که در کنار مشتریان خود هستید. این احساس همراهی، کاربران را به تعامل با برند شما تشویق می‌کند.

۳. استفاده از فناوری برای تاثیر بیشتر
معمولا بهترین ابزار برای ایجاد روابط ارگانیک با مشتریان که شخصی‌سازی شده‌اند، نیروی انسانی
است. اما گاهی می‌توانید از فناوری نیز کمک بگیرید تا مشکلات کمتری داشته باشید. همانطور که شرکت شما رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود، ارتباط یک به یک با هر مشتری و راضی نگه داشتن مشتریان دشوارتر می‌شود. استفاده از یک سیستم خدمات مشتریان خودکار می‌تواند تضمین کند که هر مشتری از کسب و کار شما ارتباط اولیه و پایه را دریافت می‌کند و در صورت لزوم فرصت تعامل را دارد. امروزه ابزارهای زیادی هستند که می‌توانند مراحل انجام کار مانند نتیجه خرید، واریز وجه، زمان دریافت محصول، نظرسنجی یا فاکتور و … را به صورت خودکار از طریق ایمیل، پیامک یا شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند. این اطلاعات پایه‌ای به مشتری اطمینان می‌دهد که کسب و کار با وی در ارتباط است. پس از آن، در صورتی که نیاز به پیگیری مجزا وجود داشته باشد، نیروی انسانی وارد شده و مورد را پیگیری می‌کند.

۴. ارائه انگیزه و پاداش برای وفاداری مشتریان
برای ایجاد رابطه بلندمدت با مشتریان و ایجاد وفاداری پایدار به برند، حتی پس از خرید محصول، به تعامل با مشتریان ادامه دهید. در نظر بگیرید که پس از تبدیل شدن مخاطب به مشتری و اتمام فرایند خرید، چه چیزی می‌توانید به آنها ارائه دهید؟ چه چیزی بیشتر از خدمات پایه مانند گارانتی و … می‌تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند. شاید بتوانند روی محصولات بعدی تخفیف مجزا دریافت کنند، یا برای استفاده از محصول دستورالعمل اختصاصی بگیرند، یا کیف پول الکترونیکی آنها برای خرید از فروشگاه‌های دیگر به میزان مشخصی اعتبار یا تخفیف دریافت کند؟ با ایجاد یک برنامه پاداش وفاداری جامع و کامل، بازاریابی رابطه‌مند یک گام بزرگ جهت تحکیم ارتباط بین برند و مشتری برمی‌دارد تا از ریزش مشتریان جلوگیری کند. با کمک پروفایل مشتریان و اطلاعات موحود، آنها را دسته‌بندی و طبقه‌بندی کنید و برای هر دسته یا طبقه، برنامه مشخصی را طراحی کنید تا همیشه درگیری و تعامل با برند ادامه داشته باشد.

۵. خلق محتوای ارزشمند با داستان‌های جذاب
اگر مشتری قبلاً محصول شما را خریداری کرده باشد، برای وفادار شدن به برند نیازی به دیدن تبلیغات محصول اضافی ندارد. نیازی نیست که او را با تبلیغات محصولات دیگر خود بمباران کنید و تشویق به خرید کنید.
در عوض، آنها باید بدانند شما فقط به چشم یک مشتری که پول می‌دهد به او نگاه نمی‌کنید. باید بداند که برای کسب و کار ارزشمند هستید، نه فقط به خاطر حساب بانکی، به دلیل وفاداری. بیشتر از اینکه به کیف پول مشتری توجه کنید به علاقه او توجه کنید. آنها باید بدانند که شما می‌خواهید ارزش‌آفرین باشید، نه فقط تولیدکننده و فروشنده.به عنوان مثال ، هدف فیلم ماریوت این نیست که بیننده را بلافاصله به مشتری پولی تبدیل کند، بلکه می‌خواهد بگوید با من همراه شو، خریدار هستی یا نه مهم نیست. شرکت هایی که استراتژی بازاریابی رابطه‌مند را اتخاذ می‌کنند، سعی می‌کنند طور مداوم ضمن ارتقا کیفیت محصول و سرویس، ارزش مشتری را نیز درک کنند.

۶. جمع‌آوری و بررسی بازخوردها به صورت کاملا منظم
یک رابطه موفق برند و مشتری در نکته مهم خلاصه می‌شود: تلاش برای ایجاد یک ارتباط معنی‌دار واقعی با مشتریان، سپس جمع‌آوری و تحلیلی بازخوردها!
. آنها می‌خواهند از برند شما چه چیزی ببینند؟
. آنها کدام نکته را در مورد محصول شما دوست دارند؟
. آنها دوست دارند در مورد چه چیزی در وبلاگ خود بنویسید؟
این اطلاعات استراتژی بازاریابی رابطه‌مند شما را بهبود می‌بخشد، بنابراین شما به بهترین وجه با نیازهای مخاطبان خاص خود آشنا می‌شوید.

۷. تمرکز بر ایجاد روابط بلندمدت با مشتری
همیشه وقت برای استراتژی‌های بازاریابی زود بازده مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (ppc) وجود خواهد داشت که باعث رضایت فروش فوری در کمپین‌های پروموشن می‌شود، اما به بازاریابی رابطه‌مند خیلی کمکی نمی‌کند. برای تقویت روابط معنادار که باعث می‌شود مشتریان واقعاً با برند شما ارتباط برقرار کنند، باید
محتوای هدفمند ایجاد کنید و خدمات با کیفیت ارائه دهید تا آنها را در طول رابطه با خود همراه کنید. با انجام این کار، اعتماد به برند ایجاد می‌کنید، به مخاطبان خود نشان می‌دهید که فقط برای پول سریع درگیر آنها نیستید، و تعهد خود را به رضایت آن‌ها، نه فقط خودتان، نشان می‌دهید.

بازاریابی رابطه‌مند، یک فرایند طولانی است

برخی استراتژی‌های بازاریابی سریع برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت طراحی و اجرا می‌شوند که در آن عواملی چون فروش، برگشت سریع سرمایه، هزینه‌های انبارداری، هزینه‌های لجستیک و … بسیار اهمیت دارد. با این حال، همزمان، باید استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌مند را اجرا کنید که در واقعیت ممکن است هیچگاه قطع نشود، ولی در طول زمان آنها را بهبود بخشیده و بهینه کنید. بزرگترین آفت یک برند، از دست دادن اعتماد مشتریان قدیمی و درگیر شدن با «سطل سوراخ» و«تغییر برند» است و هیچ دارویی ندارد جز بازاریابی رابطه‌مند.

فربد مستوفی مدیرارشد مارکتینگ و برند گروه صنعتی پارس خزر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا