گزارش

ترند‌های فناوری در سال ۲۰۲۴: همه چیز تغییر خواهد کرد

سال ۲۰۲۳ پر از نوآوری‌ها و پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه فناوری بود که جوامع و اقتصاد جهانی را متحول کرد
اما سیر تکاملی فناوری دیجیتال هرگز لحظه ای از حرکت باز نمی‌ایستد. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا نگاهی به فناوری‌های و ابتکاراتی بیندازیم که سال ۲۰۲۴ را به سالی درخشان و به یادماندنی تبدیل خواهند کرد:

هوش مصنوعی مولد
در سال ۲۰۲۳ ما تنها شاهد برداشتن نخستین گام‌ها در این مسیر بودیم اما سال ۲۰۲۴ مطمئنا از مشاهده پتانسیل بالای این نوع فناوری مدرن شگفت زده خواهیم شد. علاوه بر این، احتمالا تمرکز بر روی دموکراتیک کردن دانش و آموزش با استفاده از فناوری مدرن پر رنگ تر از همیشه نمود پیدا خواهد کرد. برآورد‌های شرکت مشاوره مدیریتی «گارتنر» حکایت از آن دارد که تا سال ۲۰۲۶، بیش از ۸۰ درصد از شرکت‌ها از مدل‌های هوش مصنوعی مولد در زمینه توسعه کسب و کار خود کمک خواهند گرفت. این رقم در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۵ درصد بود. در ادامه، محصولات جدید سریع تر از قبل به بازار عرضه شده، کارآیی و میزان بهره وری افزایش یافته، فرآیند شخصی سازی توسعه پیدا کرده و پیشرفته ترین فناوری‌های موجود در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

امنیت سایبری تحت عنوان یک رکن اساسی
حملات سایبری در سال‌های اخیر به یکی از نگرانی‌های اصلی کسب و کار‌ها تبدیل شده، در نتیجه امنیت سایبری دیگر نه تنها یک اولویت نبوده بلکه یک ضرورت مطلق به شمار می‌رود. رهبران فناوری اطلاعات باید دست به اتخاذ رویکردی عمل گرایانه و سیستماتیک جهت بهینه سازی امنیت سایبری به طور مداوم و همیشگی بزنند. این امر به بهترین شکل ممکن از طریق طی یک سری مراحل مهم و اساسی از قبیل استفاده از خدمات رمزگذاری شده، آموزش کارمندان و ایجاد و به روز رسانی پروتکل‌ها و نرم افزار‌ها انجام می‌شود.

فناوری سبز
ما در دورانی زندگی می‌کنیم که بحران زیست محیطی به شدت احساس می‌شود. در این میان، فناوری مدرن و پیشرفته یکی از ابزار‌های کلیدی برای کمک به ایجاد تعادل بین محیط زیست و زندگی اجتماعی به شمار می‌رود.
دولت‌ها و سازمان‌های زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که متعهد به موافقت نامه‌های امضا شده جهت استفاده از فناوری سبز به منظور پیشگیری، کاهش و سازگاری با خطرات زیست محیطی هستند. در واقع آن‌ها با عملکرد فوق العاده موثر خود در مسیر حفظ محیط زیست از دل و جان مایه می‌گذارند.
به لطف وجود یک سری فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و رباتیک، می‌توان بدون نیاز به قربانی کردن کارآیی و توسعه کسب و کار‌ها، آینده ای سبز تر و پایدار تر از قبل را رقم زد.

اهمیت داده‌ها
داده‌ها یکی از حیاتی ترین دارایی‌های یک شرکت بوده و استفاده خوب از آن‌ها می‌تواند عاملی متمایز کننده در برابر رقبا به
شمار رود. عنصر فوق برای تصمیم گیری موثر در کسب و کار لازم و ضروری بوده و نقش پر رنگی در موفقیت یک شرکت
دارد. بنابراین، استراتژی Data-Driven به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به تجربیات مشتری رنگ و لعابی تازه بخشیده، بر روی
فرصت‌های جدید موجود در بازار سرمایه گذاری کرده و توان تغییر رویکرد سریع هنگام مواجهه با مسائل غیر منتظره را بیابند.

اپلیکیشن هوشمندتر
همزمان با ظهور هوش مصنوعی مولد، اپلیکیشن‌های سازمانی یک گام به جلو پیش رفته، هوشمند تر از قبل شده و شکل تجربه را برای مشتریان، کاربران، صاحبان کسب و کار و توسعه دهندگان تغییر می‌دهند.
اپلیکیشن‌های هوشمند با ترکیب داده‌های تراکنش‌ها و منابع خارجی، درمی‌یابند که کاربران پیش از این از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده کرده اند. در ادامه از هوش مصنوعی مشاوره گرفته شده و همین امر فرصت سازگاری اپلیکیشن‌ها با علایق کاربر را فراهم می‌آورد. به این ترتیب، نتایج بهتری حاصل و تصمیمات بهتری بر مبنای داده‌ها گرفته خواهند شد.

اتوماسیون فرایند رباتیک
اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) که ارتباط نزدیکی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دارد، فرآیند‌های تجاری از جمله تفسیر اپلیکیشن‌ها، پردازش تراکنش‌ها، مدیریت داده‌ها و حتی پاسخ دادن به ایمیل‌ها را خودکار می‌سازد.
مزیت اصلی کار این است که آن دسته از کار‌های تکراری که قبلا توسط کارمندان انجام می‌شد دیگر خودکار شده و به کسب و کار‌ها اجازه می‌دهد تا وقت خود را صرف کار‌های خلاقانه تر و سازنده تر کنند. اقدامات فوق، صرفه جویی در هزینه‌ها، افزایش سودآوری، کاهش مدت زمان لازم برای انجام کار‌های وقت‌گیر و در نهایت احتمال خطای کمتر را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب، می‌توان بهتر و موثر تر از قبل، از منابع انسانی بهره برد.

اینترنت اشیاء و ارتباط آنلاین هر مکان و هر زمان
امروزه شاهدیم که حسگر‌های اینترنت اشیاء، ساخت متاورس، بهبود کارآیی دستگاه‌های هوشمند یا طراحی شهر‌های مدرن در آینده کانون توجه قرار گرفته اند. فناوری اینترنت اشیاء داده‌های جمع آوری شده توسط دستگاه‌های صنعتی را جمع‌آوری و تفسیر کرده و سپس اطلاعاتی درباره بهبود عملکرد، صرفه جویی در هزینه‌های تولید، شناسایی فرصت‌های تجاری جدید، آشنایی با گرایشات در حال تغییر مصرف کننده یا حمایت از نوآوری در زمینه تولید و معرفی محصول را ارائه می‌دهد. ما فعلا تنها در مراحل اولیه اینترنت اشیاء هستیم اما می‌توان پیش بینی کرد که حدود ۵۰ میلیون دستگاه اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۳۰ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

www.plainconcepts.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا