گزارش

ChatGPT، بازاریابی را تغییر می‌دهد

مصاحبه با کریستوفر پن، یکی از بنیانگذاران و دانشمند ارشد داده در مرکز تجزیه و تحلیل داده‌های «TrustInsights.ai»، حاوی نکاتی است که راه‌های تاثیر مثبت چت ربات‌ها با محوریت هوش مصنوعی بر روی martech را بیان می‌کند. در حال حاضر بیشترین تمرکز بر روی استفاده مایکروسافت و گوگل از ChatGPT صورت گرفته و بحث و گفتگو‌ها اکنون بیشتر در مورد تاثیر آن بر روی بازاریابی و سئو بوده اما در مورد تاثیر آن بر روی martech چه فکر می‌کنید؟

سوال: صحبت‌های زیادی حول و حوش چگونگی تاثیر این قبیل ربات‌های چت هوش مصنوعی بر روی بازاریابی شکل گرفته اما در خصوص martech چطور؟ به نظر شما در این رابطه چط.ر عمل خواهد کرد؟

پاسخ: فروشندگان بخش Martech باید به آن به عنوان یک شتاب دهنده پیشرفت و ترقی نگاه کنند. این به منزله یک ابزار افزایش سرعت برای تیم‌های توسعه دهنده شماست. من می‌توانم از یک مدل زبانی بزرگ و گسترده بخواهم که X را به جای کد موجودی که قبلا دریافت کرده ام، قرار دهد. همین باعث شد که در چند روز گذشته به اندازه یک ماه پیشرفت کنم. من هنوز باید در صحنه حضور داشته باشم تا بتوانم همه نتایج عجیب و غریب ریز و درشتی را که موتور جستجوگر ارائه می‌دهد، رفع رجوع کنم اما جالب است که همین ربات‌های چت هوش مصنوعی کار مرا سریع تر کرده اند.

س: یک سوال تحقیقاتی عمیق تر این که هوش مصنوعی چگونه به بازاریابان اجازه می‌دهد تا یک CX انسان محور را در مقیاس کلان ایجاد کنند؟

پ: من در واقع بیش از هر چیز برای کدنویسی از آن استفاده می‌کنم. ChatGPT به شکل امروزی و جدید خود کدی را تولید می‌کند. این کد آنقدر خوب است که یک کدنویس با تجربه می‌تواند با یک نگاه تشخیص دهد که این کد برای من بسیار الهام بخش بوده، به من ایده داده یا سرعت توسعه بخشی از کد را بالا می‌برد. در ادامه هرگز نمی‌توانید کد کاملی را بنویسید که آماده اجرا باشد، مگر برای ساده ترین چیز‌ها.من آن را به شکل فعلی اش یک ابزار جایگزین مناسب نمی‌دانم، اما معتقدم در آینده شرکت‌هایی وجود خواهند داشت که در آن‌ها یک مدل منظم و از پیش تعیین شده می‌تواند برای دستیابی به یک سری اهداف خاص، کد بنویسد.

س: این به منزله یک خبر عالی برای انجام عملیات بازاریابی است. استفاده از آن برای بازاریابان فعال در زمینه کار با martech چه کاربردی دارد؟

پ: از جمله کاربرد‌های دیگر آن در زمینه martech می‌توان از فعالیت‌های آموزشی ماشینی مانند تحلیل رگرسیون نام برد. به هر حال، این قبیل ابزار‌ها به طور چشمگیری روند پیشرفت شما را تسریع می‌کنند. مثلا یکی از خواسته‌های من این است که کد را به آن داده و از او بخواهم که به من بگوید چگونه می‌توانم بر میزان کارآمدی آن بیفزایم؟ می‌توانم با اطمینان بگویم که در ادامه از هر ده بار هفت بار پیشنهاد‌های مفیدی ارائه داده خواهد شد. از این مدل‌ها به عنوان دلایل ترانسفورماتور نیز نام برده می‌شود. آن‌ها در زمینه تحویل یک چیز و تبدیل آن به یک چیز دیگر بسیار خوب و موفق عمل می‌کنند. آن‌ها در زمینه پالایش سابقه خوبی از خود نشان داده و من فکر می‌کنم در این رابطه تا امروز از ظرفیتشان به طور کامل استفاده نشده است.

س: یک مثال دیگر در این مورد ذکر کنید.

پ: از ابزار فوق می‌توان به خوبی در زمینه تجدید ساختار محتوا استفاده کرد. مثلا من هنگام رانندگی، بچه‌ها را به مدرسه می‌برم، پیام صوتی برای دیگران ضبط و از آن‌ها می‌خواهم از روی پیام‌های صوتی دریافتی بازنویسی کنند. البته همه ما می‌دانیم که نتیجه رونویسی هرگز به منزله چیزی آماده چاپ نیست. ما می‌توانیم نتیجه کار را وارد مدل کرده و اعلام کنیم که می‌خواهیم متن حاصل به یک کپی آماده چاپ به عنوان مقاله تبدیل شود. به این ترتیب محتوا و صدای فرد حفظ شده اما نتیجه متنی خواهد بود کامل و تمام عیار که حاصل یک نوع رونویسی است. بنابراین در نهایت می‌توان دریافت که این راهی بسیار آسان برای تولید حجم زیادی از محتوا برای خبرنامه یا هر چیز مشابه دیگری خواهد بود. این جاست که می‌بینیم ابزار‌های فوق چقدر می‌توانند خوب و کارآمد باشند.

س: حالا که صحبت از محتوا به میان آمد، باید گفت که با ورود فناوری مدرن به این عرصه، کار بدون رجوع مستقیم به منبع خبر مشکل ساز خواهد بود و پیامد‌های زیادی برای بازاریابی محتوا به دنبال دارد. در ادامه، بازاریابان محتوا چقدر باید نگران این موضوع باشند.

پ: سطح نگرانی بر اساس ماهیت شرکت‌ها با یکدیگر فرق خواهد داشت. به حساب Google Analytics خود مراجعه نموده و به درصد ترافیک و نتایجی که از جستجوی ارگانیک دریافت می‌کنید، نگاهی بیندازید. بهتر است ببینید که چه میزان از نتایج جستجو وابسته به نام برند است. جستجو بر اساس نام برند احتمالا در میان کاربران محبوبیت فراوانی دارد اما اگر جستجو بدون محوریت نام برند سهم بزرگی از ترافیک جستجوی شما را تشکیل می‌دهد، اینجاست که باید بسیار نگران امور باشید. همین جاست که مدل‌های زبانی بزرگ ترافیک سایت شما را مختل کرده، حاصلی برایتان در بر نخواهند داشت یا بسیار کم به کارتان خواهد آمد.

www.martech.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا